به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در آیین کلنگ زنی فازنخست راه آهن بندر امام خمینی (ره) _ شادگان _ خرمشهر ( ایستگاه سربندر تا فولاد شادگان) بیان کرد: از دیگر مزایای این پروژه امکان حمل محصولات و مواد اولیه مورد نیاز فولاد شادگان از بندر شهید جهان آرای خرمشهر است.
وی با بیان اینکه این پروژه بسیار مهم و زیرساختی از سالها پیش برای اجرای آن برنامه ریزی شده است افزود: امیدواریم این پروژه در موعد مقرر به اتمام برسد زیرا نقش مهمی در توسعه استان خوزستان خواهد داشت.
استاندار خوزستان یادآور شد: راه آهن یکی از مهمترین زیرساخت های اصلی برای توسعه است و تکمیل پروژه راه آهن بندرامام خمینی (ره)- خرمشهر- شادگان سبب توسعه پایدار در خوزستان می شود.
شریعتی گفت: بندر امام خمینی (ره) بندر نخست فله ای کشور و به لحاظ اهمیت بندر دوم تجاری کشور است، نقش این بندر در چرخه اقتصادی کشور انکارناپذیر است به همین دلیل باید راه های اتصال آن به سایر بنادر در راستای رونق صادرات و واردات کالا توسعه یابد، پروژه راه آهن بندر امام خمینی (ره) - شادگان - خرمشهر این امکان را برای بازگرداندن نقش حیاتی بندر امام خمینی(ره) در بحث صادرات فراهم می کند.
استاندار خوزستان یادآور شد: گام بعدی پس از اجرای این پروژه اتصال راه آهن به دریای مدیترانه از طریق بندر لاذقیه سوریه و بندر بصره است.
رونق اشتغال با توسعه خط ریلی
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: یکی از مطالبات مردم شادگان عبور خط آهن از این شهرستان بود که با پیگیری مسئولان به نتیجه رسید.
حجت الاسلام مجید ناصری نژاد افزود: محصولات بسیاری در شادگان تولید می شود که با تکمیل این پروژه می توان آنها را صادر کرد همچنین این خط ریلی در تسهیل حمل و نقل و رونق اشتغال در منطقه نقش مهمی دارد.
نماینده مردم بندر امام خمینی(ره)، بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: تکمیل این پروژه سبب می شود تولیدات فولاد شادگان به سایر کشورهای منطقه صادر شود که همین مساله در توسعه اقتصاد خوزستان و کشور نقش مهمی دارد.
حبیب آقاجاری افزود: دیگر پروژه ای که به دنبال اجرای آن هستیم خط ریلی آبادان تا بندرعباس و سپس چابهار است.
وی بیان کرد: هدف از اتصال تمام بنادر همجوار خلیج فارس و دریای عمان توسعه اقتصادی کشور است.
آیین کلنگزنی گام نخست احداث راهآهن بندرامام خمینی (ره) - شادگان - خرمشهر ( ایستگاه سربندر تا فولاد شادگان) روز یکشنبه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در بندرامام خمینی(ره) آغاز شد.
طول گام نخست این پروژه ۳۰ کیلومتر است و قادر به جابهجایی ۲۵ تن بار است؛ سرعت قطار مسافری در این محور ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطار باری ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پیشبینی شده است. برآورد اولیه برای ساخت این پروژه سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام شد.
پروژه نهایی شامل احداث ۱۱۰ کیومتر مسیر ریلی و احداث پنج ایستگاه به ارزش ۱۳هزار میلیارد ریال است.
اتصال بندر امام خمینی (ره) به شادگان، بندر خرمشهر _ شلمچه و بصره، جذب حمل و نقل ریلی صنعتی و غیرصنعتی منطقه و کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای این پروژه است.
تکمیل پروژه ترانزیتی مهم راهآهن بندر امام خمینی (ره) - شادگان - خرمشهر باعث اتصال ایران به بندر بصره و سپس بندر لاذقیه سوریه و دریای مدیترانه میشود.
نظر شما