۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۰۰
کد خبرنگار: 2554
کد خبر: 83920097
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طیبی: وجود احزاب برای پرورش مدیران آینده ضروری است

تهران- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی گفت: وجود احزاب برای پرورش مسئولان و مدیران و همچنین برنامه‌ریزی‌های کلان و بلندمدت در راستای رشد و پیشرفت کشور لازم و ضروری است.

حمیدرضا طیبی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا به مناسبت هفته دولت، اظهار داشت: وجود برخی مسائل ریشه ای مانع کارآمدتر شدن دولت ها می شود؛ در حالی که اگر این مسائل اصلاح شود، دولت ها امکان بیشتر و بهتری برای حل و فصل امور خواهند داشت.

وی افزود: نیازمند احزاب در کشور هستیم تا مدیران را برای آینده تربیت کرده و برنامه ریزی ها به نحو بهتری صورت گیرد. در حالی که هنگام تشکیل دولت ها عده ای نامزد می شوند. به رغم اینکه برخی از نامزدها به حزب و جریان خاصی تعلق دارند اما آن حزب فعالیت های منسجم و با برنامه ای نداشته و نمایندگان آن حزب نیز زمان کوتاهی برای ارائه خود و برنامه ها دارند. شماری هم که به جریان خاصی تعلق ندارند، در همین شرایط هستند. آنان نیز فاقد برنامه ریزی هستند چرا که حزبی نبوده تا به آنان برنامه و نقشه راه دهد. از این رو برخی نامزدها تنها راه مطرح ساختن خود را نقد عملکرد دولت های قبلی می دانند زیرا راهی غیر از این برای بیان خود ندارند.

طیبی با اشاره به اینکه اقدامات مثبت دولت ها در این شیوه نقد زیر سوال می رود، افزود: ادامه این وضعیت باعث می شود انتخاب تیم های انتخاباتی نیز کارآمد نباشد؛ اگرچه این ایرادها بر گردن دولت نیست چرا که وجود برخی چالش ها در روندهای انتخاباتی چنین وضعیتی را به دنبال دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری نیز روز سه شنبه (چهارم شهریور) در نشستی با مدیران ارشد رسانه‌های کشور به مناسبت هفته دولت در پاسخ به سوال یکی از رسانه ها گفت:‌ نظام ما ویژگی‌های خاص خود را دارد و نظامی حزبی نیست. وقتی حزبی نیست منافع و مضراتی دارد. اگر نظام حزبی بود مسئولیت‌ها، پاسخ گویی‌ها و هماهنگی‌ها با احزاب بود.

به گفته وی، اگر در کشور دو یا سه حزب فراگیر داشتیم، برنامه می‌دادند و مردم به هر یک که اعتماد می‌کردند از آن حزب پاسخگویی می‌خواستند، در هر دوره یک حزب قدرت را در دست می‌گیرد که هم مجلس و هم دولت را در دست دارد. اینکه دولت در دست گروهی و مجلس در دست جناحی دیگر باشد، کار را سخت می‌کند. هر چند در دوره مجلس پنجم که با دولت اصلاحات همزمان شد به رغم اینکه مجلس و دولت در اختیار دو جناح رقیب بود، همدلی و همکاری خوبی را بین دولت و مجلس شاهد بودیم، اما کلا کار سختی است.

لزوم تعریف مدیر سیاسی و مدیر اجرایی

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: رویه نادرست دیگر، نبود تعریف مشخص از مدیر سیاسی و مدیر اجرایی است. همین باعث شده در هر گردش سیاسی خیل عظیمی از مدیران تغییر کنند. در حالی که بالای ۹۸ درصد مدیران سیاسی هستند و از این رو نیاز به تعریف داریم و در صورت تحقق این مساله ضرورتی به تغییر مدیران اجرایی در گردش های سیاسی نیست.

طیبی تصریح کرد: مدیر اجرایی، مجری برنامه درازمدت توسعه است. مقام معظم رهبری نیز در اظهاراتی از ضرورت نداشتن تغییر معاونت ها سخن گفتند.

وی تاکید کرد: افراد منتخب در انتخابات ایران همگی جزو افراد کارآمد بودند که اگر در جریان یک نظام حزبی منسجم قرار می گرفتند، کارآمدتر می شدند، برنامه ریزی قوی تری کرده و تیم قوی تری انتخاب می کردند.

لزوم طراحی ساختارهای پیشرفت

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به ضرورت طراحی ساختارهای لازم پیشرفت و اجرای دقیق آن ها، عنوان کرد: به رغم تحریم های ظالمانه اگر ساختارها درست طراحی شود، پیشرفت به دست می آید و در غیر این صورت خیر. اگر خواستار نظام علم، فناوری و نوآوری هستیم و اگر می خواهیم اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم، باید تولید علم کرده و علم را به فناوری و فناوری را به محصول و خدمات تبدیل کنیم.

طیبی ادامه داد: تمام این مراحل نیز چه در مرحله تولید علم و چه در مرحله تبدیل شدن آن به محصول باید به آسانی و روانی صورت گیرد. تمام مراحل علم از تولید تا تبدیل شدن به ثروت باید بدون وجود چالش طی شده و انتقال فناوری به درستی انجام گیرد. در غیر این صورت فشار تحریم ها نیز اضافه شده و این چرخه به درستی کار نخواهد کرد.

وی گفت: مجموعه ای مانند جهاد دانشگاهی اگر در روند درستی قرار گیرد، با بازدهی بیشتری فعالیت می کند. در غیر این صورت نمی توان در شرایط تحریم بهترین فناوری را تولید کرد و قراردادهای بزرگ برای حل مشکلات صنعت بست. از این رو باید در نظام انتخاب مدیران، کار به کاردان سپرده شده و افراد کاربلد روی کار آیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha