۴ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۰۳
کد خبر: 83920860
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نَفَس بازدیدکنندگان، مُمِد حیات آثار هنری موزه

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۰۳
کد خبر: 83920860
نَفَس بازدیدکنندگان، مُمِد حیات آثار هنری موزه

تهران- ایرنا- در روزهای تعطیلی ناشی از شیوع کرونا، کاشف به عمل آمد برخی آثار هنری موزه بریتانیا برای سالم ماندن به رطوبت حاصل از بازدم بازدیدکنندگان نیاز دارند.  

به گزارش تارنمای روزنامه انگلیسی مترو، با شروع قرنطینه در انگلیس موزه بریتانیا نیز چون دیگر مراکز فرهنگی و هنری این کشور تعطیل شد. این موزه که قبل از کرونا روزانه به طور میانگین ۱۷ هزار بازدیدکننده داشت، در چند ماه گذشته از جمعیت خالی ماند و این مساله تاثیری پیش‌بینی ناپذیر و غیرمعمول بر آثار هنری موجود در آن گذاشت.

در این مدت کاشف به عمل آمد سالم ماندن اشیاء حساس و ظریف موزه در گرو نفس کشیدن بازدیدکنندگان است که باعث حفظ رطوبت محیط می‌شود. در واقع می‌توان گفت این نفس ماست که آثار هنری را زنده نگه می‌دارد و در نبود آن، به دلیل خشکی هوا بسیاری آثار ساخته شده از چوب یا استخوان ترک برداشته یا از بین می‌روند.

ساندرا اسمیت مسئول بخش مراقبت از کلکسیون‌های موزه بریتانیا با بیان این که از زمان تعطیلی‌ها تاکنون، سطح رطوبت موزه بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته گفت بازدیدکنندگان نفس حیات بخش اشیاء این موزه هستند.  

البته ۷۰۰ حسگر ناظر بر دما و رطوبت در این موزه وجود دارد و در دوره قرنطینه ۵ نفر به طور مشخص مسئولیت مدیریت سطح هوا در این مرکز را برعهده گرفتند. به علاوه، آن دست از آثاری که بیشترین میزان آسیب‌پذیری را داشتند نیز به اتاق‌های ویژه‌ای منتقل شدند که از لحاظ وضعیت آب و هوا تحت کنترل هستند.  

موزه بریتانیا با شیوع کرونا از ماه مارس (اسفند ۹۸) درهای خود را به روی بازدیدکنندگان بست و بازدیدها در قالب تورهای مجازی، پادکست‌ها و فایل‌های صوتی موزه‌داران درباره نگارخانه‌ها ادامه پیدا کرد. این موزه پس از ۵ ماه تعطیلی، از ۲۷ اوت (۶ شهریور) بازگشایی می‌شود.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha