دولت ۴۸۰ میلیارد ریال برای ارتقا زیرساخت‌های فرودگاه کرمانشاه هزینه کرد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه اعلام کرد: از آغاز دولت یازدهم تاکنون در مجموع بیش از ۴۸۰ میلیارد ریال در بخش‌های مختلف از جمله ارتقا زیرساخت‌های فرودگاهی و ارتباطی، سامانه‌های کمک ناوبری، ارتقا ضریب امنیتی و افزایش رضایت مسافرین این فرودگاه هزینه شده است.

مجتبی بیاتی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پروژه هایی همچون بهسازی محوطه، ساختمان ها و ابنیه فرودگاه، احداث ساختمان اداری، ایجاد ایستگاه ایمنی و آتش نشانی، احداث سالن پروازهای ورودی، بهسازی کامل پایانه پروازهای خارجی، خرید دستگاه کمک ناوبری، خرید خودروهای اطفا حریق و نجات، خرید دیزل ژنراتور، خرید دستگاه‌های کمک بازرسی و خرید و نصب تجهیزات پایانه ای در هفت سال گذشته اجرایی شده است.

مدیرکل فرودگاه بین المللی کرمانشاه عنوان کرد: پروژه بهسازی باند، اپرون و عوامل پروازی فرودگاه کرمانشاه با اعتبار اولیه ۸۰۰ میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید آغاز شد و اکنون با پیشرفت فیزیکی ۴۳ درصد کماکان در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: دولت با تخصیص اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال به ایجاد مرکز نجات هوایی و سوانح در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه موافقت کرد و این مرکز با پیگیری های مستمر ایجاد شد.

بیاتی اظهار داشت: این فرودگاه با پیگیری‌های انجام شده در ابتدای دولت دوازدهم به عنوان مرکزیت اصلی جستجو و نجات هوایی و سایر سوانح در غرب کشور انتخاب شد.

وی همچنین گفت: طرح توسعه جامع فرودگاه پس از پیگیری‌های متعدد در دولت طراحی، تبیین و مورد تصویب قرار گرفت و اکنون به عنوان یک نقشه راه پیش روی فرودگاه کرمانشاه به منظور انجام اقدامات راهبردی در بخش‌های مختلف مطرح است

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه اعلام کرد: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب فرودگاه کرمانشاه در جریان زلزله آبان ماه ۹۶ نقش راهبردی در امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان ایفا کرد به شکلی که در این ایام بیش از ۹۰۰ پرواز امدادی و کمک رسان از طریق فرودگاه کرمانشاه انجام شد.

مقایسه فرودگاه کرمانشاه با قبل از انقلاب

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرودگاه کرمانشاه ابتدا در محله مرادآباد که باندی خاکی داشت تعریف شده بود و در سال ۱۳۵۰ در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار و با ارتفاع یک هزار و ۳۲۲ متر از سطح دریا در فاصله ۹ کیلومتر از میدان اصلی شهر (میدان آزادی) در شمال شرقی شهر کرمانشاه  احداث شد.

در سال ۱۳۷۴ با خرید قسمتی دیگر از اراضی موردنیاز، مساحت فرودگاه به ۲۳۷ هکتار افزایش یافت و مطالعات لازم برای نیاز منطقه و لزوم افزایش و بهبود عوامل پروازی برای استفاده از هواپیماهای بدنه متوسط تا ایرباس از قبیل تأسیسات جانبی، ساختمان آتش نشانی و ایمنی زمینی، مدیریت اداری، پایانه مسافربری، پاویون، ساختمان امور فنی، سپاه، پلیس و تعدادی خانه های سازمانی توسعه و تکمیل شده است.
مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این فرودگاه قبل از انقلاب صرفا دارای یک پایانه کوچک مسافری بدون تفکیک پروازهای ورودی و خروجی بود.
 بیاتی افزود: در بخش پروازی نیز این فرودگاه به عنوان فرودگاه مرکزی فرودگاه های غرب کشور نقش بسزایی در جابجایی مسافرین استان های غربی را دارد و با انجام بیش از ۱۲۰ پرواز برنامه ای هفتگی به ۹ مقصد داخلی است که نقش تاثیرگذار و بی بدیلی در توسعه استان ایفا می کند.
مدیرکل فرودگاه بین المللی کرمانشاه اظهار داشت: این در حالی است که در سال های قبل از انقلاب تعداد پروازهای هفتگی این فرودگاه به عدد ۶ و تنها در مسیر تهران بوده است و تنها یک شرکت هواپیمایی در قبل از انقلاب در فرودگاه فعال بوده است که این عدد هم اکنون به عدد ۱۱ رسیده است.
بیانی در ادامه گفت: همچنین این فرودگاه در سال های قبل از انقلاب دارای یک باند بوده است که اکنون دارای یک باند با تاکسی وی موازی و تطویل ۴۰۰ متری در طول سالیان انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است.
مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه تصریح کرد: در حوزه ناوبری نیز از این فرودگاه دارای تجهیزات ناوبری ابتدایی و عملیات پروازی از طلوع تا غروب بوده است این در حالی است که این فرودگاه هم اکنون با بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات ناوبری و دارا بودن سیستم ils (آی ال اس) به صورت ۲۴ ساعته آماده سرویس رسانی می باشد.
وی گفت: در بخش ایمنی و آتش نشانی نیز در سال های قبل از انقلاب خودروها و تجهیزات که در این ایستگاه حضور داشتند کاملا غیر تخصصی بوده اند که اکنون به جرات می توان گفت این فرودگاه در حوزه ایمنی و آتش نشانی به روزترین تجهیزات دنیا را در اختیار دارد.