سند جامع اوقات فراغت در کشور برای نخستین بار در دولت دوازدهم تدوین شد

تهران - ایرنا - معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان همزمان با هفته دولت(دوم تا هشتم شهریور) به تشریح اهم اقدامات این معاونت پرداخت و گفت: سند جامع اوقات فراغت برای نخستین بار در کشور توسط دولت دوازدهم تدوین شد.

محمدمهدی تندگویان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی در مجموعه تشکل‌های جوانان، احداث شبکه کارآفرینی و استارت‌آپی جوانان، شبکه امداد و نجات جوانان و راه‌اندازی گروه‌های تخصصی فعال، شبکه گروه‌های جهادی در حوزه جوانان و افزایش شمار تشکل‌ها (از ۱۰۰ تشکل به بیش از ۳ هزار تشکل) از اقدامات مهم جامعه جوانان در این دولت است.

وی ادامه داد: تنظیم بازار گردشگری داخلی با مدل گردشگری ارزان به همراه استفاده از فضاهای بوم‌گردی جهت سیاست‌گذاری جوانان فعال، جذب و تنظیم بازار داخلی برای سفرهای استانی جوانان نیز از برنامه‌های اثرگذار این جامعه محسوب می‌شود.

به گفته تندگویان، گردش پذیری خارجی نیز در این عرصه به سبب شیوع ویروس کرونا محقق نشد.

وی همچنین راه‌اندازی شبکه کارآفرینان جوان به منظور مشارکت در مباحث آموزشی و اجتماعی و همچنین ثبت شرکت، راه‌اندازی سایت سمن های جوانان با هدف تامین منافع اجتماعی و ملی، طرح تربیت و توانمندسازی دستیاران جوان مدیران از دیگر اقدامات جامعه جوانان عنوان کرد.

تندگویان اضافه کرد: براساس این طرح، چهار جوان (مطابق با آیین‌نامه مصوب) به عنوان عضو ثابت و کارورز به منظور آشنایی با وظایف نقش‌ها در جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان حضور می‌یابند و این اقدام سبب پایش مطالبات جوانان یک استان، تبدیل به مصوبه عملیاتی و یک رفع آسیب اجتماعی است.

وی با اشاره به کیفی‌سازی و کمی‌سازی ستادهای ساماندهی امور جوانان اظهار داشت: افزایش شمار برگزاری جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان (دستیبابی به عدد ۸۰ درصدی از ۳۳ درصد)، رسیدن به تعداد جلسات (موظفی) استاندارد و حضور بالاترین مقام دستگاه در استان‌ها، شهرستان‌ها و کشورها نیز در دولت تدبیر وامید محقق شد.

راه‌اندازی ۷ هزار شغل به همت جامعه ورزش و جوانان با هدف توسعه فرهنگ تشکل‌گرایی

تندگویان تصریح کرد:‌ راه‌اندازی هفت هزار کسب وکار با هدف کاهش مهاجرت از روستا به شهر با کمک اعتبارات صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز در سال ۹۸ به انجام رسید.

وی افزود: به منظور تشکیل کسب وکارهای اقتصادی به هر تشکل تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان از طرف صندوق کارآفرینی امید و ۳۰ میلیون به هر عضو کارگاه از طریق و بانک قرض‌الحسنه رسالت (به همراه پیش خرید تولیدات فرهنگی و...) نیز وام داده می‌شود.

به گفته معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، این مبلغ برای طرح‌های اختصاصی استان‌ها تا ۳۰۰ میلیون تومان نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: احداث مراکز منش جهت آموزش صاحبان ایده برای تبدیل یک طرح اقتصادی به اشتغال نیز که با برگزاری دوره‌های آموزشی (با همکاری جهاد دانشگاهی کشور) همراه است، از اقدامات اثربخش جامعه جوانان است.

تندگویان گفت: درواقع این مراکز در زمینه انگیزشی، نوآوری و شکوفایی استعدادهای جوانان در هفت استان به صورت پایلوت راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده زیر نظر وزارت ورزش و جوانان نیز از 19 مرکز در ابتدای دولت یازدهم به حدود ۴۰۰ مرکز افزایش یافته است که با تدوین کتاب و سرفصل‌های آموزشی، تعلیم مباحث مربوط به ازدواج و خانواده و آموزش به‌روز روانشناسان (به جهت مسائل نوپدید جوانان) همراه است.

به گفته معاون امور جوانان، برگزاری ۶۳ هزار و ۷۳ کارگاه آموزشی پیش از ازدواج به صورت رایگان برای انتخاب آگاهانه زوجین و دستیابی به یک زندگی موفق نیز طی سال‌های اخیر حاصل شده است.

برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه تدبیر زندگی

تندگویان همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم ازدواج در سال ۹۸ تاکید کرد: برای اولین بار در کشور جشنواره فیلم ازدواج با هدف تغییر نگرش در پایش محصولات فرهنگی به ویژه در عرصه سینما به منظور ساخت آثار هنری با حفظ ارزش‌های ایرانی و اسلامی برگزار شد.

وی ادامه داد: جشنواره ملی فیلم کوتاه تدبیر زندگی نیز به همت جامعه جوانان با ٩٨ اثر منتخب از مجموع ٣٧٣ اثر، به صورت تخصصی در حوزه ازدواج و خانواده به صورت مجازی به میزبانی استان البرز برگزار شد.

وی با اشاره به ثبت ملی مجمع ملی خیرین ازدواج نیز گفت: راه‌اندازی مجمع ملی خیرین ازدواج نیز به منظور هدفمندسازی کمک خیرین در تامین وام اشتغال، مسکن، جهیزیه و... هم از اقدامات مهم این سازمان است که به عنوان مثال سبب تامین ۲۷ هزار جهیزیه به مدت یک هفته شد.

تندگویان با اشاره به طرح سرباز مهارت نیز افزود: براساس این طرح سربازان وظیفه در ۲ حوزه مهارت زندگی و اشتغال به منظور دستیابی به اشتغال و همچنین ورود به یک زندگی موفق با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح آموزش می‌بینند و در صورت قبولی مدرک معتبر می گیرند.

معاون امور جوانان با اشاره به تدوین سند جامع اوقات فراغت در کشور نیز گفت:‌ این طرح در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان به ۳۳ دستگاه ابلاغ و تکالیف عملیاتی هر یک از دستگاه‌ها تعریف شد.

وی افزود: طرح اشتغال صنعت اوقات فراغت نیز به همراه سند جامع اوقات فراغت طراحی و از سال آتی می‌توان پایش عملیاتی موضوع اوقات فراغت را مطابق با شرح وظایف دستگاه‌ها مطالبه کرد.

تندگویان تاکید کرد: راه‌اندازی شبکه بازار جوانان در ایلام، راه‌اندازی طرح‌های حوزه جوانان با هدف رفع یک آسیب اجتماعی، فرهنگ سازی و... در استان‌ها به صورت منطقه‌ای، استانی و ملی، راه‌اندازی سامانه امید به زندگی در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان (که در هفته ازدواج در استان کرمان به صورت آزمایشی) رونمایی شد و رتبه‌بندی تشکل‌ها برای نخستین بار در کشور هم از دیگر اقدامات مهم این جامعه جوانان است.

راه‌اندازی سامانه امریه تشکل‌های جوانان در ۲۲ مرداد ماه ۹۹

وی گفت:‌ راه‌اندازی سامانه امریه تشکل‌های جوانان در ۲۲ مردادماه ۹۹ نیز یکی از اقدامات مهم حوزه جوانان است که مجموعه تشکل‌ها با مراجعه به این سامانه و در صورت احراز شرایط می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

به گفته این مسئول، سهمیه مشخصی براساس این طرح برای امریه ۶ ماه پایانی خدمت سربازی فعالان سمن‌های جوانان (در سمن خود) اختصاص داده می‌شود.

تندگویان عنوان کرد:‌ ایران طی دو سال گذشته از مجموع ۶۴ کشور اسلامی عضو مجمع جوانان کشورهای اسلامی (بعد از ۱۲ سال عضویت) موفق به دریافت قائم مقامی امور بین الملل مجمع جوانان کشورهای اسلامی و همچنین دریافت عضویت هیات مدیره از پنج نفر شد.

وی تصریح کرد: مجموع اعتبارات جامعه جوانان نیز از سال ۹۶ برابر با ۱۶ میلیارد تومان بود که به ۲۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ افزایش و نزدیک به ۲۰۰ میلیارد از آن تخصیص داده شد. در سال 99 نیز ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان (مطابق با سرفصل‌های بودجه) تعریف شده است.

وام ازدواج در سال ۹۹ به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت

تندگویان همچنین در خصوص وام ازدواج اظهار داشت: وام ازدواج در سال ۹۹ به ۵۰ میلیون تومان برای هر نفر (۱۰۰ میلیون تومان به هر زوج) با بازپرداخت هفت ساله و با بهره چهار درصد افزایش یافت.

وی با بیان این که این وام در سال گذشته ۳۰ میلیون تومان و مجموع متقاضیان نیز برابر با ۱۸۲ هزار نفر بود، ادامه داد: از سال ۹۶ وام‌های ازدواج در کشور به طور کامل با رقم ۱۰ میلیون تومان به ‌روز و پرداخت شد.

به گفته تندگویان، در آغاز دولت یازدهم رقم مجموع پرداخت وام ازدواج برابر دو هزار و 900 میلیون تومان بود که در سال ۹۶ به ۱۰ هزار میلیارد، در سال ۹۷ نیز به ۱۵ هزار میلیارد تومان و در سال 98 به 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha