پویش اهدای خون و پلاسما در قم آغاز شد

قم-ایرنا- معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره کل انتقال خون قم گفت: پویش اهدای خون از تاسوعا تا اربعین حسینی(ع) از امروز در استان قم آغازشده است.

علی رضا کبیری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: از بهبودیافتگان کرونایی می‌توانند با شرکت در این پویش و اهدای پلاسما گام بلندی در درمان مبتلایان و بستری‌های مراکز درمانی بردارند.

وی اضافه کرد: اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونایی یکی از نیازهای مهم و حیاتی مرکز انتقال خون قم در شرایط کرونایی حاضر است.

کبیری اظهار داشت: در پویش اهدای خون از تاسوعا تا اربعین حسینی(ع) همه عزاداران و مردمی که قصد اهدای خون و پلاسما دارند از امروز تا اربعین با مراجعه به مرکز انتقال خون استان در میدان روح‌الله در این حرکت نوع‌دوستانه و خداپسندانه شرکت کنند.

وی افزود: مرکز انتقال خون قم در این مدت و در طول اجرای پویش اهدای خون و پلاسما از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۸ عصر پذیرای مردم خواهد بود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره کل انتقال خون قم تصریح کرد: امروز بیش از ۴۰۰ نفر برای اهدای خون و پلاسما در روز نخست این پویش حاضر شدند که اکثریت این افراد همنوع دوست موفق به اهدای خون یا پلاسما شدند.

به گفته کبیری، میزان اهدای خون و پلاسما در تاسوعای امسال نسبت به تاسوعای سال ۹۸، ۲۵ درصد افزایش‌یافته است.

وی عنوان کرد: عمر و ماندگاری ذخایر خونی بسیار محدود و حداکثر ۳۰ روز است و همین مساله ضرورت اهدای مستمر و افزایش ذخایر خونی را سبب شده است.

معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره کل انتقال خون قم در پایان گفت: از مردم قم درخواست می‌کنیم که اهدای خون را به دو روز عاشورا و اربعین اختصاص ندهند و با توجه به نیاز همیشگی قم و مراکز درمانی به خون و پلاسما در طول این ۴۰ روز اهتمام بیشتری به چشم‌انتظاری و نیاز بیماران بیمارستان‌ها داشته باشند.

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

-همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha