۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 84021868
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع اصفهان کاهش یافت

۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰
کد خبر: 84021868
آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع اصفهان کاهش یافت

اصفهان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع این استان بویژه در سه سال اخیر با تدبیر و اقدامات مناسب در مقایسه با گذشته بطور چشمگیری کاهش یافته است.

محمدحسین شاملی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: آتش سوزی‌های چند سال قبل استان بطور نسبی نیمه گسترده بود برای مثال در یک فقره حریق که ۶ سال قبل رخ داد به ۲ هزار هکتار از اراضی طبیعی منطقه آسیب زد اما این میزان در سه سال اخیر به ۵۴۷ هکتار کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۷، ۳۶ مورد آتش‌سوزی به وسعت ۱۷۳ هکتار رخ داد در سال ۹۸  این تعداد ۶۲ فقره بود و به ۲۴۳ هکتار از اراضی طبیعی استان اصفهان ضربه زد و امسال برغم آتش سوزی‌های گسترده در بسیاری از استان‌ها با تمهیدات خاصی که در اصفهان اندیشیده شد ۴۷ مورد آتش سوزی و تنها در ۱۳۱ هکتار اتفاق افتاد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان یکی از دلایل کاهش حریق و یا مهار در مدت زمان کمتر و جلوگیری از سرایت آن به اطراف را افزایش ادوات و تجهیزات مورد نیاز و خریداری به موقع آنها برشمرد و افزود: آموزش، فرهنگسازی و تشویق مردم به رعایت هر چه بیشتر موارد ایمنی دلیل دیگر این امر بوده است.

شاملی با اشاره به فعالیت ۱۴۰ گروه گشت و مراقب از عرصه‌های طبیعی در استان اصفهان اضافه کرد: پیش‌تر در فهرست کارهای این گروه‌ها موضوع اطفا حریق وجود نداشت و از پس از اضافه کردن این مقوله، اقدامات خوبی از سوی آنان در مراتع و جنگل‌ها در پیشگیری و مهار آتش صورت گرفت.

وی با بیان اینکه کانون‌های بحرانی آتش سوزی در استان شناسایی شد، خاطرنشان کرد: هر چه بتوان سرعت عمل مهار آتش را افزایش داد آتش‌سوزی‌ها تخریب کمتری در پهنه ها به جا می‌گذارند و با جلب مشارکت‌های مردمی شاهد کاهش چشمگیر چنین حوادثی خواهیم بود که بی شک حفظ مراتع و جنگل‌ها و در کل منابع ملی به بسترسازی موردنیاز جهش تولید در سایر بخش‌ها می‌انجامد.
مدیرکل منابع طبیعی اصفهان با تاکید بر اینکه استفاده از وسایل مورد نیاز مناسب در امر اطفا حریق امری ضروری است ادامه داد: بر همین اساس وسیله‌ای بنام دمنده‌ خریداری شد و در اختیار گروه‌های گشت و مراقبت قرار گرفت اما اگر بتوان با تخصیص اعتبار کافی، تعداد دمنده‌ها را افزایش داد و در اختیار تیم‌های مردمی قرار داد انواع حریق و حجم تخریبی آن‌ها باز هم کاهش خواهد یافت.

شاملی به آتش سوزی‌های امسال در عرصه‌های طبیعی کشور اشاره کرد و ادامه داد: حریق‌های گسترده و آسیب جدی به محیط زیست سبب شد که به ویژه فعالان زیست محیطی و رسانه‌ها بیش از قبل مطالبه گری کنند و به دنبال آن سازمان جنگل‌ها و مراتع را بر آن داشت که با تشکیل جلسه‌ای با وزارت دفاع، خواستار کمک بالگردهای این نهاد نظامی شود.

وی افزود: در همین ارتباط دولت بودجه‌ لازم را هم تخصیص داد و در نتیجه در صورت بروز آتش سوزی در پهنه‌های طبیعی بالگردهای نظامی برای مهار آن به پرواز در خواهند آمد که البته امسال در اصفهان به آن نیاز نشد.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد ) و سه میلیون هکتار بیابان معادل ( ۳۲ درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی ( ۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha