۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84022573
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۸۶ هزار مترمکعب آب وارد سد شیروان شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور منابع آب شیروان گفت: ۲۸۶ هزار مترمکعب آب در پی بارندگی‌های سیل‌آسای چند روز اخیر، وارد سد بارزو این شهرستان خراسان شمالی شد.

اسحاق خسروپناه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان بارش ثبت شده روزهای یکشنبه و دوشنبه در محدوده سد بارزو بیش از ۱۹ میلی متر بوده است که سیلاب ناشی از بارش های رگباری موجب رسوب گذاری ۴۰ درصدی در بند انحرافی قلجق شده است.

محدوده حوزه میانی سد تا بند انحرافی قلجق شیروان ۱۳ کیلومتر است که شدت بارش های اخیر در محدوده این بند بوده و به همین منظور جریان ۴۰۰ هزار متر مکعب رواناب در این محدوده گزارش شده است.

وی گفت: میران رسوب بالا در بند انحرافی و سد موجب قطع آب شرب و کشاورزی از سد بارزو شده است.  

خسروپناه در ادامه با بیان اینکه در سیلاب چند روز اخیر ۲ میلیارد ریال به تاسیسات شبکه و سد بارزو خسارت وارد شده است افزود: اینک با توجه به گل آلود بودن آب و برای حفاظت از تاسیسات  موجود خروجی آب سد بطور موقت قطع شده است.

وی مجموع کل آب موجود در شرایط حاضر را  ۳۷.۸ میلیون مترمکعب دانست و گفت: ۸.۵ میلیون مترمکعب رسوب هم در سد وجود دارد.

مدیر امور آب و فاضلاب شیروان هم گفت: با اقدامات انجام شده همکاران این دستگاه، دیروز آب کل روستاهای خسارت دیده از سیل که قطع شده بود وصل شد اما،  آب شرب شیروان از چاه تامین می شود.

شهرام رمضانی اظهار داشت: با توجه به رسوب فراوان، تا لای سد برطرف نشود آب وصل نخواهد شد که انجام این عملیات یک هفته تا ۱۰ روز به طول می انجامد.

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.
این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha