برنامه راهبردی تهران-پکن ثمرات نامحدود برای منطقه دارد

اسلام‌آباد - ایرنا - برخی از پژوهشگران و استادان دانشگاه های پاکستان برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را روش موثری برای خنثی کردن سیاست فشار حداکثر دولت ترامپ و تضعیف موقعیت واشنگتن در خاورمیانه توصیف کرده و در آثار خود در این زمینه تاکید کردند: ثمرات مشارکت بلندمدت تهران-پکن برای منطقه نامحدود است و می‌تواند به توازن قدرت در منطقه منجر شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، دکتر «فاروق حسنات» و خانم «زمرد اعوان» از استادان علوم سیاسی و روابط بین الملل و پژوهشگران ارشد دانشگاه لاهور در مقاله‌ای مشترک با عنوان «سناریوی منطقه و جهانی مشارکت ایران-چین» به ویژگی‌های منحصربه فرد این برنامه، عزم دو کشور برای مقابله با سیاست‌های قهری آمریکا و ثمرات برنامه راهبردی ایران و چین برای منطقه پرداختند.

استادان پاکستانی در این مقاله که در رسانه های پاکستان انعکاس یافت، نوشتند: ایران و چین همکاری فوق العاده گسترده‌ای را در حوزه‌های انرژی، تجارت آزاد، زیرساخت، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی به ویژه تدوین برنامه برای استفاده از ارز دیجیتالی جدید را تدارک دیده‌اند.

به عقیده آنها، برنامه جامع راهبردی ایران و چین نشان دهنده همسویی‌های ژئواستراتژیک منطقه‌ای و جهانی است. تحریم‌های غیرانسانی و بی‌رحمانه آمریکا علیه ایران به موجب این برنامه تضعیف خواهد شد، تحریم‌هایی که پس از خروج غیرقانونی دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داد.

استادان دانشگاههای پاکستان افزودند: با مشارکت بلندمدت ایران و چین ممکن است ارز دیجیتالی جدیدی معرفی شود که هدف اصلی آن مقابله با سلطه  دلار آمریکا در نظام اقتصاد بین المللی خواهد بود.

آنها تاکید کردند: منافع توافق راهبردی تهران-پکن تنها محدود به این دو کشور نمی‌شود بلکه تمام منطقه از آن سود خواهد برد زیرا این توافق اولین اتحاد آسیایی از نظر ماهیت آن محسوب می‌شود.

این دو کارشناس ارشد روابط بین الملل در دانشگاه لاهور اظهار کردند: ماهیت راهبردی و داوم این توافق نامه باعث سراسیمگی آمریکا شده است زیرا به موجب آن نفوذ چینی‌ها در منطقه خلیج فارس افزایش یافته و پیش بینی می‌شود که منافع راهبردی و اقتصادی ایالات متحده در منطقه به چالش کشیده شود.

پژوهشگران و استادان پاکستانی در این مقاله مشترک افزودند: چین پتانسیل عبور از اثرات تحریم‌ها را دارد و ایران نیز همین گزینه یعنی اتحاد با یک کشور قدرتمند در برابر تحریم‌ها را انتخاب کرد. از طرف دیگر مشارکت بلندمدت ایران و چین توازن قدرت در منطقه خلیج فارس ایجاد خواهد کرد.

فرصت‌های پاکستان

این استادان دانشگاه لاهور پاکستان با اشاره به پیشینه روابط دیرینه و محکم این کشور با چین و کارشکنی‌های آمریکا علیه این مناسبات، گفتند: با توجه به مشارکت پاکستان و چین تحت پروژه راهروی مشترک موسوم به «طرح سی پک» و روابط نزدیک پکن با تهران، برنامه راهبردی ایران و چین می‌تواند نقش سپر تاکتیکی برای منافع راهبردی و اقتصادی پاکستان را ایفا کند و حتی همکاری‌های سه کشور در منطقه را نیز بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

آنان افزودند: روابط پاکستان با چین به رغم مخالفت آمریکا و یا ملاحظات متحدان این کشور در خلیج فارس به قوت خود ادامه دارد درحالی که چین همواره در کنار پاکستان بوده و اما دیگر متحدان از این مشارکت شانه خالی کرده‌اند.

نویسندگان این مقاله نوشتند: ترکیه نیز از پتانسیل مناسب برای پیوستن به طرح‌های منطقه‌ای با حضور چین، ایران و پاکستان را دارد و قطعاً این چهار کشور می‌توانند تفاهم مشترک راهبردی در منطقه را تشکیل دهند.

تضعیف سیاست فشار حداکثری ترامپ

یک پژوهشگر دانشگاه مدیریت علوم لاهور (LUMS) نیز با انتشار مقاله‌ای با عنوان «توافق ایران و چین چه تاثیری بر منطقه خواهد گذاشت؟ » نوشت: این رخداد نه تنها سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را تضعیف و بی‌اعتبار می‌کند بلکه این فرآیند حاکی از حرکت موثر ایران به سمت متحدان بین المللی خود است.

وی در این مقاله که در روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» منتشر شد، افزود: توافق با ایران برای چین نیز یک موفقیت اساسی است. موقعیت ایران از دریای خزر تا اقیانوس هند می‌تواند نیازهای متحدان چین و همه کشورهای پیرامون طرح کمربند و جاده را تامین کند.

این کارشناس امور سیاسی پاکستان گفت: چین می‌تواند برنامه راهبردی با ایران از هرگونه محاصره اقتصادی آمریکا به ویژه در حوزه دریا در امان بماند.

 برخی احزاب، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی پاکستان  نیز پیشتر با استقبال از برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران و چین، آن را در راستای منافع منطقه به ویژه پاکستان دانسته و تاکید کردند: تقویت روابط تهران-پکن به سود اسلام‌آباد است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha