به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مهراله رخشانیمهر در بخش اول از سخنرانی خود در دومین روز از سیوچهارمین اجلاس سراسر روسا و مدیران آموزشوپرورش سراسر کشور که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، در میزگرد تخصصی تأمین منابع مالی و انسانی، توسعه و تجهیز مدارس، به ارائه گزارش در خصوص وضعیت مدارس و نوسازی آنها در سالهای اخیر پرداخت.
وی اظهار داشت: که اعتبار مصوب در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۶ در حدود ۴۷۶ درصد افزایش یافته است.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با تأکید بر این که اعداد و ارقام بهتنهایی کفایت نمیکند و مهمتر از آن کیفیت ساخت و استفاده از کلاس درس است، تصریح کرد: تعداد کلاسهای درس تحویلی در سال ۱۳۹۶، در حدود ۷ هزار و ۲۹۶ کلاس، در سال ۱۳۹۷ با رشد ۳۱ درصدی ۹ هزار و ۵۳۴ کلاس، در سال ۱۳۹۸، ۱۳ هزار و ۷۷۷ کلاس درس و درنهایت در سال ۱۳۹۹، کلاسهای درس تحویل داده شده در حدود ۱۴ هزار و ۷۶۳ کلاس درس است که با توجه به این آمار میتوان گفت بهطور متوسط از نیمه دوم ۹۶ تا نیمه اول سال جاری هرروز ۳۱ کلاس درس در کشور تحویل داده شده است.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله در کشور گفت: یک نمونه از اقدامات انجام شده در سالهای اخیر در زلزله کرمانشاه است که اعتبار بازسازی فضاهای آسیبدیده آموزشوپرورش در این حادثه در حدود ۵۵ درصد از محل کمک خیرین، ۴۰ درصد از محل اعتبارات ملی و تنها ۵ درصد از محل اعتبارات استانی است.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با یادآوری این که در مناطق زلزلهزده هرروز یک کلاس درس تحویل دادهایم، تصریح کرد: تا پایان ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹، با مشارکت خیرین تعداد یک هزار و هشت کلاس درس در قالب ۲۴۳ مدرسه در مناطق زلزلهزده استان کرمانشاه بازسازی و به بهرهبرداری رسیده است.
رخشانیمهر افزود: در سیل فروردینماه ۱۳۹۸ مدارس سه استان لرستان، گلستان و خوزستان بهصورت جدی آسیب دید که با کمک خیرین در سازمان نوسازی توانستیم ۱۰۰ درصد کلاسهای نیازمند به تعمیرات را بهطور اساسی یا جزئی در این استانها تعمیر کنیم. همچنین تعداد ۶۷ مدرسه با ۲۵۵ کلاس درس را تا پایان سال ۱۳۹۸ تخریب و بازسازی کردیم.
وی در خصوص استانداردسازی دستگاههای گرمایشی مدارس هم گفت: برای استانداردسازی سیستم گرمایشی در فضاهای آموزشی در سه مرحله عمل کردیم. در فاز اول تعداد ۲۴ هزار کلاس درس دارای بخاری نفتی در مناطق دارای علمک گازی را تجهیز، در فاز دوم در مناطق فاقد علمک گاز تعداد ۱۶ هزار کلاس درس را تجهیز کردیم که هنوز هم در این مرحله تعداد ۷ هزار کلاس درس باقیمانده و در مرحله سوم در کلاسهای دارای بخاری گازی و تعمیرات موتورخانهها که در حدود ۱۰۰ هزار کلاس درس باقیمانده است.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در بخش دوم سخنان خود در دومین روز از سیوچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزشوپرورش سراسر کشور بابیان اینکه رویکرد سازمان نوسازی مدارس در سالهای گذشته احداث مدارس با امکانات بیشتر و مدارس مجتمعی بوده از مدیران آموزشوپرورش خواست تا از تغییر کاربری مدارس خودداری شود.
رخشانی مهر درمورد زیربنای ساخت مدارس در کشور بیان کرد: زیربنای ساخت پروژههای تحویلی در سال ۱۳۹۶ یکمیلیون و ۳۴ هزار و ۷۳ مترمربع بوده و این رقم در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۸۶ مترمربع افزایش یافته است. پیشبینی میشود این رقم تا دو میلیون مترمربع در سال ۱۳۹۹ افزایش یابد.
وی ادامه داد: مقایسه نسبت زیربنا به تعداد کلاس در سالهای مختلف شاهدی بر این مدعا است که پیادهسازی استانداردهای سند زیرنظام فضا و تجهیزات درسالهای اخیر منجر به احداث فضاهایی با سطح کیفی بالاتر و سرانه مترمربع بیشتر به ازای هر دانشآموز و احداث مدارس بزرگتر و مجتمعهای آموزشی شده است. بهطوریکه براساس برنامه زیربنای مدارس، زیربنای هر کلاس درس با احتساب مشاعات مانندآزمایشگاه و فضاهای ورزشی و فضاهای بهداشتی و ... باید در حدود ۱۸۰ مترمربع باشد.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: در ابتدای سال ۱۳۹۷، تعداد یک هزار و ۶ کلاس درس خشتیوگلی در سراسر کشور شناسایی شد که با کمک اعتبارات تخصیص یافته به سازمان و همچنین کمک خیرین توانستیم در پایان سال ۱۳۹۸ کلیه کلاسهای شناسایی شده را تخریب و مطابق استانداردهای زیر نظام فضا و تجهیزات بازسازی کرده و به بهرهبرداری برسانیم.
رخشانی مهر تصریح کرد: تعهدات خیرین در سال ۱۳۹۶ ۸ هزار و ۳۹ میلیارد ریال برآورد شده بود که این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۱۵ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال رسیده است. همچنین تعهدات خیرین در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۱ هزار میلیارد بوده است که از این عدد ۱۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال آن مربوط به مشارکت خیرین در طرح آجر به آجر بوده است.
وی ادامه داد: نگاه جدید وزارت آموزشوپرورش به مشارکت مردمی در مدرسهسازی در قالب طرح آجر به آجر که از ابتدای سال جاری عملیاتی شده است، منجر به جلب حمایتهای خرد عامه مردم و رواج فرهنگ و روحیه مدرسهسازی در سطح جامعه شد و نتیجه این اقدام در آمار و ارقام تعهدات و کمکهای نقدی خیرین سال ۱۳۹۹ قابل مشاهده است.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خاطرنشان کرد : تعداد کلاسهایی که با مشارکت خیرین مدرسهساز در سال ۹۲ ساخته و تحویل داده شده است، دو هزار و ۲۰۲ کلاس بوده که این تعداد در سال ۹۸ به ۶ هزار و ۷۹۹ کلاس درس افزایشیافته است.
رخشانیمهر در پایان گفت: امیدوارم مدیران کل استانی با توجه به محدودیت طبیعی منابع مالی و نیاز ضروری کشور به احداث، بازسازی، تکمیل و تجهیز مدارس و فضاهای آموزشی، به نکاتی چون توجه جدی به بحث مکانیابی صحیح برای احداث فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی، پرهیز از حمایت پروژههای خارج از چارچوبهای تعریفشده در سازمان، جلوگیری از احداث فضاهای جدید در حیاط مدارس بدون توجه به اصول و ضوابط طراحی فضاهای آموزشی، جلوگیری از تغییر کاربریهای غیراصولی فضاهای آموزشی مانند تبدیل سالن ورزشی به تالار برگزاری مراسم، تبدیل مدارس به دانشگاه فرهنگیان و پرهیز از صرف بودجههای مدرسهسازی برای احداث فضاهای اداری و خانههای معلم را در استان حائز اهمیت بدانند و به آنها نگاه ویژه داشته باشند.
به گزارش ایرنا، سی و چهارمین اجلاس روسا و مدیران آموزشوپرورش سراسر کشور از صبح یازدهم شهریور آغاز شد و تا شامگاه چهارشنبه ادامه دارد.
سی و چهارمین اجلاس روسا و مدیران آموزشوپرورش سراسر کشور بهصورت ویدئو کنفرانس، با سخنان رهبر معظم انقلاب و حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش، معاونین و مدیران کل وزارتخانه، مدیران کل استانها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزشی شروع شد، هدف از برگزاری آن تبادل افکار و تبیین سیاستها و مأموریتهای آموزشوپرورش در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا در سال تحصیلی جدید است.
نظر شما