طرح های توسعه و بهسازی فرودگاه یاسوج افتتاح شد

یاسوج- ایرنا- طرح های توسعه و بهسازی ،روشنایی باند،تکمیل ساختمان ها و ارتقای زسرساخت های فرودگاه یاسوج به ارزش کلی ۴۵۰ میلیارد ریال با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و مسئولان استانی روز پنجشنبه در آیینی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، سیاوش امیرمکری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در حاشیه این آئین اظهار داشت: امروز طرح  توسعه و بهسازی سطوح پروازی، تکمیل روشنایی باند، بهسازی ترمینال، تکمیل ساختمان ها و ارتقای زیرساخت های ایمنی و عملیاتی فرودگاه یاسوج بطور رسمی افتتاح  شد.

وی  افزود: اعتبار هزینه شده برای طرح های توسعه و بهسازی سطوح پروازی و روشنایی باند ۳۰۰ میلیارد ریال است که با اجرای آن طول باند فرودگاه یاسوج از ۲۶۰۰ به ۳۲۰۰ متر و PCN باند از ۲۶ به ۴۶ افزایش می یابد.

همچنین برای ارتقای ایمنی سطوح پروازی فرودگاه دره عمیق ابتدای باند ۱۳ به عمق ۲۷ متر با ۱۷۳ هزار کامیون مصالح پر شده است.

وی با بیان اینکه با بهره برداری این طرح ها، cat فرودگاه یاسوج از ۳C به ۴C ارتقا می یابد.

وی گفت: با افتتاح رسمی طرح توسعه باند فرودگاه شرایط برای نشست و برخاست هواپیماها تا رده بدنه متوسط از جمله تایپ ایرباس ۳۲۰ و فوکر ۱۰۰ فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین هزینه اجرای طرح های بهسازی ترمینال، ساختمان های فرودگاه و ارتقای زیرساخت های آن را ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

۲۹ بهمن ماه سال ۹۶ هواپیمای ATR۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۶ مسافر در ارتفاعات دنا سقوط کرد و موجب تعطیل شدن پروازهای فرودگاه یاسوج شد.

با پیگیری مدیران فرودگاه پس از ۷۷ روز از سانحه ،پروازهای فرودگاه یاسوج از سرگرفته شد.

شرکت هواپیمایی آتا پروازهایی از یاسوج به تهران و بالعکس در این فرودگاه برقرار کرد اما پس از چند روز پروازها به دلیل آنچه شرکت آتا مشکلات حقوقی نامید تعطیل شد و شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه یاسوج رفت.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت . طول باند آن ۲۶۰۰ متر وpcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در فرودگاه یاسوج انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شده و در شرایط مه و شب نیز می تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد صبود.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه ،کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای از سرگیری مجدد پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.

هم اینک با پرواز هواپیمای ماهان، ساعت پرواز روز جمعه شرکت هواپیمایی ماهان از تهران به یاسوج ۷ و ۴۰ دقیقه و ساعت برگشت نیز ساعت ۹ و۴۰ دقیقه از یاسوج به تهران است.

ساعت پرواز روز دوشنبه از تهران به یاسوج و بالعکس نیز به ترتیب ۱۲و ۱۰ دقیقه و ۱۴و ۱۰ دقیقه است.

شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha