مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، آغاز مرحله دوم رزمایش مواسات و همدلی، به آب اندازی شناور پاک بوم ۴، برگزاری دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) ،آتش سوزی در مرکز تحقیقات کشاورزی میناب، شهادت محیط بان بندرلنگه و کسب هفت نشان جهانی کاراته از مهمترین اخبار هرمزگان در هفته گذشته است.

هرمزگان در هفته گذشته (هشتم تا ۱۴ شهریوماه) شاهد رخدادها و انتشار اخبار مختلفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی بود که در این گزارش برخی از مهمترین این اخبار و رخدادها مرور می شود.

عبادی، سیاسی

نماز جمعه هفته گذشته در بیشتر مناطق استان هرمزگان به جزء شهرستان های جاسک، پارسیان و میناب برگزار شد.

در بندرعباس نماز جمعه به امامت حجت الاسلام محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی اقامه شد.

دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) هفته گذشته مصادف با ۱۲ محرم سالروز شهادت سیدالساجدین امام سجاد(ع) با شعار «امام سجاد(ع)، اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت» و با پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی درسالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد.

مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی ، در روزهای شنبه و یکشنبه هفته گذشته در سراسر استان هرمزگان و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی برگزار شد.

ازجلوه های مهم عزاداری امسال در هرمزگان برگزاری مراسم باشکوه سوگواری همراه با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بود که به خوبی اجرا شد و مردم با انجام پروتکل های بهداشتی در کاهش ویروس کرونا گام برداشتند.

اقتصادی

شناور۳۵۰ تنی پاک بوم ۴ مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با تکیه بر توان و دانش بومی روز چهارشنبه گذشته با موفقیت آب‌اندازی شد.

این شناور جهت جمع آوری ضایعات نفتی ساخته شده که بنا بر ابلاغ‌های بین‌المللی، اداره بنادر و دریانوردی ملزم به استفاده از این نوع شناورها در اسکله‌های خود شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی کشور گفت: مشکل واردات کالاهای گروه چهار از هفته آتی رفع و با تعیین سهمیه و سقف برای هر منطقه، واردات ۸۵۰ قلم کالا ممکن می‌شود.

مرتضی بانک شامگاه چهارشنبه گذشته در پایان سفر یک روزه خود به قشم و در جمع خبرنگاران افزود: دولت برای حمایت از برخی کالاها که امکان تولید آن در کشور وجود دارد، کارگروهی پیش‌بینی کرد تا برای مناطق آزاد سهمیه ارزی و تعداد کالا  را مشخص و از واردات برخی کالاهای دیگر جلوگیری کند.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: هیچ بخشی از ایزوایکو نباید کمتر از حداکثر توان و ظرفیت خود در این شرایط خاص فعال باشد بلکه باید ظرفیت‌های آن بیشتر از گذشته معرفی شود.

امیر بیات پویایی روز سه‌شنبه گذشته در نشست بررسی عملکرد مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، اظهارداشت: شرکت‌ها و گروه‌های تخصصی تابعه آن خواستار معرفی و ارائه بیش از پیش این ظرفیت‌ها به ذینفعان و فعالان عرصه دریایی و فراساحل هستند.

استاندار هرمزگان با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران فعال در جزیره هرمز، گفت: به سرمایه گذاران غیر فعال ضمن اعلام اخطـار، مهلتی داده شود تا در صورت مراجعه نکردن یا نداشتن فعالیت از فهرست سرمایه گذاران حذف و فرصت به سایر سرمایه گذاران داده شود.

فریدون همتی روز جمعه گذشته در نشست بررسی پروژه های طرح توسعه پایدار جزیره هرمز، اظهار داشت: با توجه به پیگیری های به عمل آمده، مشکلات بیشتر طرح های سرمایه گذاری در جزیره هرمز رفع شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: اولین مجوز تکثیر و پرورش مولدین میگو بدون بیماری(spf) در استان در شهرستان بندرلنگه صادر شد.

حمیدرضا نصیری روز سه شنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: این مجوز برای تولید مولدین میگو SPF با ظرفیت پرورش ۲۰۰ هزار قطعه و تکثیر ۲میلیون قطعه صادر شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه سال ۹۹ تعداد ۴۹۸ فروند کشتی حامل فرآورده‌های نفتی در اسکله‌های حوزه نظارتی بندر نفتی خلیج‌فارس در بندرشهید رجایی پهلودهی، تخلیه و بارگیری شده است.

علی رضا محمدی کرجی‌ران روز سه‌ شنبه گذشته به رسانه‌ها اعلام کرد: از این میزان کشتی ۲۰۵ فروند با تناژ افزون بر ۱۱ میلیون تن به تخلیه،بارگیری و کابوتاژ(کران‌بری) شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با اشاره به آغاز اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از ششم شهریورماه، گفت: ثبت نام در این طرح ملی به مدت یکماه ادامه دارد.

هادی ابراهیمی روز پنجشنبه گذشته به رسانه ها اعلام کرد: شرایط متقاضیان ثبت‌نام در طرح یاد شده داشتن حداقل ۱۸ سال، بومی استان محل ثبت‌نام، نداشتن اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی است.

مدیرعامل شرکت تولید برق هرمزگان گفت:از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۴ نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۱۲۲۰ مگاوات در هرمزگان  به بهره برداری رسیده که موجب افزایش ۵۰درصدی تولید برق در استان شده است.

 رضا مهرانی روز چهارشنبه گذشته به رسانه ها اعلام کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، تا پایان سال جاری واحدهای گازی نیروگاه هنگام نیز با ظرفیت ۶۱۴ مگاوات افتتاح می شوند.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: جمعیت برخی ماهیان که بیشترین مصرف خوراکی بین مردم را دارند در آب های هرمزگان رو به کاهش است.

محمدصدیق مرتضوی روز سه شنبه گذشته در یک نشست خبری افزود: بررسی ها نشان می دهد سنگسر، هامور و شیر نسبت به قبل کمتر شده و بر اساس تغییرات جمعیتی قابل مشاهده در آبزیان، حلوا سفید و شوریده بیشتر شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: ۵۶۴ طرح و واحد صنعتی، معدنی و تجاری از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ در استان به بهره برداری رسید.

خلیل قاسمی روز دوشنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: میزان سرمایه گذاری طرح‌های بهره برداری شده بیش از ۲۵۳هزار و ۹۵میلیارد ریال بوده است.

بهداشت و درمان

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به افزایش شمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان در هفته گذشته به نسبت بیماران ترخیصی، گفت: با توجه به آمارها پیش بینی می کنیم در دو هفته آینده شمار بیماران کرونایی بستری در هرمزگان افزایش یابد.

دکتر حسین فرشیدی شامگاه جمعه گذشته در ارتباط زنده تلویزیونی با بخش خبر مرکز خلیج فارس اظهار داشت: هم اکنون استان هرمزگان به صورت میانگین در وضعیت نارنجی (هشدار خطر محسوس شیوع) قرار دارد، اما برخی از شهرستان های استان در وضعیت قرمز به سر می برند.

استاندار هرمزگان گفت: برای تامین منابع مالی پروژه بسیار مهم و بزرگ بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح جذب شده است.

فریدون همتی شامگاه پنجشنبه گذشته در نشست شورای فنی استان هرمزگان که با موضوع پیگیری آخرین وضعیت بیمارستان‌های در حال احداث در این استان برگزار شد، اظهار داشت: با تامین نیروی انسانی مورد نیاز توسط پیمانکار، مراحل اجرایی و فنی احداث این پروژه به طور شبانه روزی در حال انجام است.

آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان گفت: ۱۲ نفر از دانش آموزان عضو پژوهش سراهای دانش آموزی استان به مرحله دوم یازدهمین المپیاد نانوی کشوری راه یافتند.

محمد قویدل روز دوشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: مبینا احمدی، پردیس اسفندیاری، امیررضا رفیعی مادونی و محمد اکبری زاده از پژوهش سرای ناحیه یک بندرعباس، نگین دیگ زاده، امیرحسین دیوارگر، نرجس عالیقدر، کورش معماری، نورا دیگ زاده و مهدیه جهانگیری بخوانی از ناحیه ۲ بندرعباس، لعیا آیین پرست از سیریک و ریحانه رییسی از هرمز است

قضایی، انتظامی، دفاعی

هفته گذشته با تلاش ماموران اداره مبارزه با جرایم اقتصادی فرماندهی انتظامی هرمزگان عامل فرار مالیاتی ۶۱ میلیارد ریالی در شهر درگهان جزیره قشم شناسایی و دستگیر شد.

رییس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به موفقیت های این دستگاه در خصوص کشف و ضبط محموله های بزرگ مواد مخدر، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۵ تن مواد مخدر در مناطق مختلف استان کشف شده است.

علی صالحی روز چهارشنبه گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: در همین رابطه افراد بسیاری دستگیر و پرونده های متعددی تشکیل و در دست بررسی است.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج سپاه بندرعباس گفت: با تلاش شبانه روزی پاسداران گمنام امام زمان (عج) دو فرد مسلح در این شهرستان دستگیر شدند.

سرهنگ پاسدار حسین درویشی روز پنجشنبه گذشته در تشریح این دستگیری اظهار داشت: شامگاه دوازدهم شهریورماه دو فرد مسلح که از ایرانشهر و از مسیر بندرجاسک وارد بندرعباس شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) سپاه ناحیه بندرعباس شناسایی و دستگیر شدند.

حوادث

سه شنبه هفته گذشته محمد حسن نژاد یکی از محیط بانان شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان با شلیک گلوله توسط شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسید.

طبق اعلام مسوولان سازمان حفاظت از محیط زیست، یکی از این ضاربان، بلافاصله دستگیر و شکارچی دیگر نیز شناسایی اما متواری شد که خبر رسید این فرد با اسلحه خودکشی کرده است.

ضاربی که خودکشی کرده خواهرزاده محیط بان شهید بوده اما در زمان درگیری نمی دانسته که محیط بان دایی اوست اما وقتی متوجه شد که دایی خود را کشته اقدام به خودکشی کرده است.

پنجشنبه گذشته ۲۰ هکتار از درختان جنگلی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان میناب در شرق استان هرمزگان دچار حریق شد.

به گفته مجید سلحشور سرپرست فرمانداری ویژه میناب ، براساس برآوردهای اولیه این آتش سوزی به حدود ۲۰ هکتار از درختان جنگلی غیر مثمر و برخی از درختان مثمر از جمله درخت انبه اسیب رسانده است.

اجتماعی

دوشنبه گذشته مرحله دوم رزمایش مواسات و همدلی در هرمزگان آغاز شد که در این رزمایش ۲۲هزار بسته معیشتی با ارزش ۶۶ میلیارد ریال شامل موادغذایی بین نیازمندان استان هرمزگان توزیع شد که تا پایان ماه صفر نیز ادامه خواهد داشت.

بانو مریم رخش مادر شهیدان حسین و رضا رایکا از شهیدان دوران دفاع مقدس استان هرمزگان شنبه گذشته همزمان با تاسوعای حسینی دارفانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: از ابتدای ماه محرم امسال تاکنون در قالب طرح اطعام حسینی، ۲۲۸ هزار و ۱۱۵دست غذای گرم بین نیازمندان استان توزیع شد.

علی الهیاری روز سه‌شنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: این میزان غذای گرم به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال بوده که توزیع آن بین خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد و قشرهای نیازمند آسیب‌دیده از ویروس کرونا انجام شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از پرداخت ۱۶ میلیارد ریال تسهیلات به دانشجویان این دانشگاه در سال تحصیلی ۹۸- ۹۹ خبر داد.

دکتر صدیقه عابدینی روز سه شنبه گذشته در نشست تشریح عملکرد این معاونت در سال تحصیلی گذشته اظهار داشت: این میزان تسهیلات به دو هزار و ۵۳۰ دانشجو در قالب تسهیلات کمک هزینه تحصیلی ، وام های ضروری عادی و تسهیلات عتبات پرداخت شده است.

ورزشی

کاراته کاهای هرمزگانی هفته گذشته هفت نشان اول تا سوم مسابقه مجازی قهرمانی کاراته (E-KARATE) جهان در بخش کاتا را کسب کردند.

هفته گذشته قرارداد رضا هنگام پور سرمربی تیم لیگ برتری بسکتبال شهرداری بندرعباس برای یک فصل دیگر تمدید شد.

تیم شهرداری بندرعباس برای نخستین بار فصل گذشته در رقابتهای لیگ برتر بسکتبال حضور یافت و هدایت این تیم در فصل گذشته را هنگام پور عهده دار بود که قراردادش برای این فصل نیز تمدید شد.

هفته گذشته با انجام قرعه کشی مرحله دوم سیزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور، شهرداری بندرعباس نماینده هرمزگان در این رقابتها حریفان خود را شناخت.

تیم فوتبال شهرداری بندرعباس در این مرحله در گروه دوم با تیم های گلسا پوش یزد، ملوان گناوه و موج سواران نوشهر دیدار خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha