به گزارش ایرنا، امسال آغاز سال تحصیلی نه با بوی مهر بلکه با چاشنی نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا همراه شد و مدارس ۲ هفته زودتر از روال هر ساله شروع شد تا در این مدت، جبران درس های عقب افتاده دانشآموزان رقم بخورد.
اما این تصمیم همراه با چالشی به اسم سلامت و آموزش شد و دانشآموزان و والدین آنها ماندهاند که چگونه این نگرانی حل میشود که هم سلامت فرزندان آنها تامین شود و هم آموزش روال عادی خود را داشته باشد.
البته بسیاری از اولیای دانش آموزان در مرکز آذربایجانغربی طبق بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا اولویت را به سلامت دادهاند چرا که عقبماندگی آموزش را قابل جبران میدانند اما تهدید سلامت داستانش فرق دارد که قابل جبران نیست.
آنها بر این عقیده اند که چالش سلامت و آموزش با یک دستورالعمل و برنامه ریزی برای سه وضعیت سفید، زرد و قرمز حل نمی شود چرا که با واقعیتهای مدارس و مناطق آموزشی مختلف فاصله دارد و نیازمند تدابیر جدیتر و منطبق بر واقعیت است، تدابیری که نخست تضمینکننده سلامت دانشآموزان، معلمان و سپس پاسخگوی خدمات آموزشی باشد.
بسیاری از معلمان آذربایجان غربی که در ردیف والدین هم قرار دارند، این روزها وارد فضای داغ تولید محتوای الکترونیکی شدهاند و معتقدند که با ارایه خدمات مجازی باکیفیت به دانش آموزان مشکل آموزش آنان را حل میکنند.
معلمان در ارایه آموزشهای مجازی، صادقانه از والدین درخواست دارند تا همکاری کنند تا هم سلامت و هم آموزش دانش آموزان تضمین شود.
برای همین منظور و به نظاره نشستن فعالیت مجازی و پیگیری آموزش دانش آموزان توسط معلمان راهی دبستان راه شهدا در محله کم برخوردار اسلام آباد ارومیه که در دو شیفت جداگانه پسر و دختر با ۲ هزار دانش آموز دایر است، شدیم.
این مدرسه برخلاف ادعای برخی از کانالهای فضای مجازی که تصاویری از ازدحام والدین در جلوی درب مدارس را به تصویر میکشند، بسیار آرام بود؛ بعد از واگویه کردن هدفمان از این دیدار با استقبال مدیر مدرسه و همراهی وی راهی کلاسهای این دبستان شدیم.
درب اتاق کلاس اول را که بازکردیم با ۱۰ نفر معلم زن جوان و پرانرژی مواجه شدیم که در حال برنامه ریزی برای تهیه بسته های آموزشی برای دانش آموزان در برنامه شاد بودند.
خلوت بودن مدرسه و بعد حضور معلمان به جای دانش آموزان در این کلاس موجب شگفتی مان شد و مدیر مدرسه" زهرا رحمت زاده" از معلمان خواست تا گزارش کار ارائه کنند تا به جواب سوالاتمان برسیم.
یک به یک معلمان گزارش های خوب و با نظم خاصی ارائه کردند، حتی معلمانی که کار پیگیری دانشآموزانشان به اتمام رسیده بود، درباره تولید محتوا در روز جاری فعال بودند؛ گزارشهای بسیار خوبی همراه با توضیحات عملی در لپتابهای شخصی شان را روی صفحه هوشمند کلاس ارائه کردند و باعث شگفتی من شد.
تمام کلاسهای این مدرسه شامل معلمان پایه های مختلف با لپتاب و گوشی های هوشمندشان و کلی برگ و وسایل کمک آموزشی بود که یک فضای فعال و پر از شور و نشاط آموزشی را با تعامل معلمان با هم به تصویر میکشید.
مدیر مدرسه راه شهدای ارومیه درپاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره علت عدم حضور دانش آموان در مدرسه گفت: به علت آغاز زود هنگام مدارس حضور همه دانش آموزان در دبستان این منطقه کم برخوردار ممکن نیست.
رحمت زاده افزود: اغلب خانواده دانش آموزان کارگر هستند و هم اکنون در نقاط مختلف استان در مزارع خود و یا خویشانشان به کارگری فصلی اشتغال دارند و تا ۱۵ مهرماه قادر به حضور در شهر و در کلاسها نیستند و بسیاری از والدین هم که نگران حضور فرزندانشان در مدرسه هستند ترجیح میدهند تا از شبکه شاد آموزشها را پیگیری کنند.
وی بیان کرد: کادر آموزشی مدرسه با اطلاع از این موضوع، اطلاعات دانش آموزان را جمع آوری کرده و برنامه آموزشی خاص هر دانش آموز را مطابق با دسترسی آنها به نوع آموزش تهیه میکنند.
مدیر دبستان راه شهدای ارومیه افزود: در زمینه مواد ضدعفونی کننده دست و یا خود دبستان و نیز ماسک و ملزومات بهداشتی هیچ گونه کمبودی نداریم چون خیران همچنان پشتیبان مالی مدرسه هستند.
یکی از معلمان پایه دوم ابتدایی این مدرسه که خواست نامش در خبر ذکر نشود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تقویم آغاز سال تحصیلی در استان با سایر استانها کمی متفاوت است و منطقه آموزشی هم منطقهای است محروم که اغلب دانش آموزان همراه خانواده خود در مزارع برای کار کشاورزی و یا در سر کار حضور دارند بنابراین لازم است آموزشهای غیر حضوری و تهیه محتوای الکترونیکی و جزوه برای آنان انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه از کار آموزش و یادگیری برای دانش آموزان محروم لذت چندین برابری میبرد افزود: اغلب این دانش آموزان و یا خانواده هایشان تا ساعت ۶ عصر در مزارع هستند و بعد از آن شاید ۲ تا سه دانش آموز دارای یک گوشی باشند که این موضوع کار را دشوارتر و نیازمند برنامه ریزی است.
این معلم دبستان راه شهدای ارومیه افزود: گوشی های تلفن همکاران این مدرسه تا ساعت سه بامداد هم گاهی پاسخگوی دانش آموزان است چرا که بعد از ساعت ۶ عصر کار با شبکه شاد و درس خواندن برای دانش آموزان کشاورز شروع میشود و ما اعتراضی به این موضوع نداریم چون شرایط آنان را درک میکنیم.
یک معلم دیگر که کار وی تهیه محتوای الکترونیکی و صدا گذاری تولیدات همکاران است گفت: معلمان با جان و دل در مدرسه و خانه پای کار هستند تا دانش آموزان محروم این منطقه چه در مزرعه و چه خانه از تحصیل باز نمانند چرا که آرزوی تحصیل در دل و جان هر دانش آموزی ریشه دارد.
وی نیز نخواست نامش در خبر ذکر شود، بیان کرد: برای آموزش کار با فضای مجازی و تولید محتوا به علت اینکه اخیرا فرزند شیرخوار داشته و قادر به حضور در کلاسهای اداره نبوده یک مربی خصوصی برایش یک ماه تدریس کردهاست و اکنون کار با انواع نرم افزارهای فرا گرفته و به همکارانش نیز آموزش میدهد.
این خانم معلم دبستان راه شهدا ارومیه کرونا را فرصتی برای آموزش فنآوریهای روز در روند تدریس میداند که موجب شده تا افقهای تازه ای برای آموزش برای معلمان و دانش آموزان نمایان شود.
یکی دیگر از معلمان این مدرسه با اشاره به اینکه در روش آموزش غیر حضوری سلامت معلمان و دانش آموزان بیشتر تامین میشود، افزود: یادگیری حضوری و ارتباط متقابل معلم و شاگرد موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد ولی در شرایط کرونایی اولویت با سلامت دانش آموزان است و ما از تصمیمات تبعیت میکنیم.
وی با بیان اینکه معلمان تمام خلاقیت خود رابرای ارائه بهتر اموزشها بکار بسته اند، افزود: اولیا لازم است که در این راستا همکاریهای خود را با مدرسه و معلمان تقویت کنند و برای عبور از این بحران و جلوگیری از آسیب دیدن فرزندان خود دست معلمان و مدیران را بگیرند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجانغربی با اشاره به برگزاری چهار کارگاه آموزشی برای فرهنگیان جهت فعالیت در فضای مجازی گفت: در شرایط کنونی، مهمترین محور کارگاه های توانمندسازی معلمان را آموزش های ویژه در راستای بهره گیری مناسب از بسترهای آموزش مجازی و به ویژه شبکه شاد، تولید محتوای الکترونیکی و طراحی آموزشی تشکیل میدهد.
بهزاد باقرزاده گفت: ۲۷ هزار نفر از مجموع ۳۶ هزار فرهنگی و معلم در استان آذربایجان غربی که در کار تدریس اشتغال دارند در این کارگاهها مشارکت داشتند.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجانغربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید محتوا و تشکیل بانک اطلاعاتی محتوا در مدرسه و مناطق آموزشی استان از اسفند سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۲۰ هزار محتوا توسط معلمان و فرهنگیان تولید و آماده ارائه میباشد.
ابراهیم محمدی از انعقاد تفاهمنامه با مناطق و مدارس جهت تهیه نقشه دسترسی دانش آموزان به آموزش خبر داد و افرود: هدف آموزش و پرورش آذربایجان غربی بهرهمندی همه دانش آموزان از فرآیند آموزش است.
وی بیان کرد: به همت اداره فناوری اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در بستر برنامه شاد امکان برگزاری کلاس ۲۵۰ نفره میسر شدهاست.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجانغربی با بیان اینکه با تدابیر اندیشیده شده در شرایط کرونایی دانش آموزی در استان از تحصیل باز نمیماند، ادامه داد: برای تحصیل در شرایط کرونایی در استان از ماهها قبل سه سناریو تعریف شدهاست که شامل وضعیت سفید، زرد و قرمز است.
محمدی اضافه کرد: در حالت سفید همه چیز عادیست و آموزش هم به صورت عادی اتفاق خواهد افتاد.
محمدی اظهار کرد: در شرایط زرد دانش آموزان در کلاسهایی با تراکم کمتر و با تمهیداتی که مدرسه انجام میدهد و بسته به فضای مدرسه و فضای کلاس به مدت ۲ روز در هفته در مدارس حضور خواهند داشت.
وی با بیان اینکه در حالت قرمز تمامی آموزش ها به شکل مجازی خواهد بود؛ اضافه کرد: نحوه آموزش در مدارس تابع مصوبات دانشگاه علوم پزشکی یا ستاد کرونا می باشد.
محمدی با اشاره به اینکه تمامی موارد بهداشتی در فضای فیزیکی مدارس پیش بینی شده، گفت: معلمان و کادر اجرایی موظف هستند همه پروتکل های بهداشتی را رعایت و از ماسک استفاده کنند و آنچه که در دستورالعمل آمده باید رعایت کنند.
وی افزود: دانش آموزان اگر قرار باشد در مدرسه حضور داشته باشند باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند و با ماسک یا دستکش و آنچه که لازمه رعایت پروتکل های بهداشتی است در آموزشگاه حضور یابند.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به اینکه آموزش در کنار سلامت دانش آموزان مهم است، ادامه داد: کاری نخواهیم کرد بخاطر آموزش سلامت آنها دچار مخاطره شود یا بخاطر سلامت آموزش دانش آموزان دچار کم کاری شود.
وی با اشاره به اینترنت مصرفی دانش آموزان برای استفاده از برنامه شاد گفت: برای این کار از طریق وزارت برنامه ریزیهایی شده است، ولی تاکنون دستورالعمل آن دریافت نشده است؛ ولی برنامه ریزی شده تا دانش آموزان بتوانند از طریق اینترنت رایگان یا کم هزینه از اینترنت استفاده کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: پیش بینی شده است برای دانش آموزانی که اینترنت یا ابزار لازم برای دسترسی به اینترنت را ندارند از طریق درس نامه یا جزوات یا به شکل حضوری یا از طریق سی دی یا فلش مواردی تهیه و ارائه شود تا مشکل آموزش را نداشته باشند.
آذربایجانغربی دارای ۶۱۸ دانش آموز ثبت نامی در سامانه سناد است ولی ثبت نام دانش آموزان در این استان تا آبانماه ادامه دارد چرا که پرداختن به شغل کشاورزی و یا کارگری اغلب خانواده ها در استان موجب می شود تا روستاییان و برخی شهروندان استان اغلب تا پایان فصل برداشت میوه و محصولات در مزارع به سر ببرند.
طبق اعلام مدیر کل آموزش و پرورش استان تعداد دانش اموزان استان امسال افزایش ۱۳ هزار نفری خواهد داشت و به ۶۲۰ هزار نفر خواهد رسید که هنوزاین تعداد به علل یاد شده محقق نشدهاست.
استان آذربایجان غربی دارای پنج هزار و ۴۰ واحد آموزشی میباشد که از این تعداد سه هزا و ۶۵ مدرسه روستایی میباشد و این موضوع مهم بدلیل پراکندگی جغرافیایی استان می باشد.
نظر شما