۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۱۶
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 84032550
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۶۰۰ هکتار بیابان‌زدایی در بردسکن با مشارکت مردم

مشهد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن در استان خراسان رضوی گفت: سه هزار و ۶۲۵ هکتار زمین با اجرای ۱۵ طرح مشارکت مردمی در این شهرستان بیابان‌زدایی شده است.

محمد یاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح مشارکت مردمی احیاگران کویر شهرستان بردسکن طی دو سال به عنوان طرح برتر کشوری شناخته شده است افزود: برای بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان تاکنون بیش از ۳۶ هزار هکتار نهالکاری درکانون‌های بحران این شهرستان انجام گرفته که ۲۰۰ هکتار آن در سال ۹۸ و از محل صندوق توسعه ملی بوده ‌است.

وی ادامه داد: در انجام نهالکاری‌ سعی شده است تنوع گیاهی در دستور کار قرار گیرد و باتوجه به شرایط منطقه از گونه‌هایی مانند تاغ، آتریپلکس، عجوه، اشنیان و قره داغ در این زمینه استفاده شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن گفت: از برنامه‌های امسال در زمینه بیابان‌زدایی می‌توان به نهالکاری، ایجاد بادشکن غیرزنده برای تپه‌های ماسه‌ای، تولید نهال و تجهیز ایستگاه تثبیت شن در کاظم‌آباد اشاره کرد.

وی افزود: در زمینه آموزش و ترویج نیز برگزاری کلاسهای ترویجی به صورت مجازی و حضوری در دستور کار قرار دارد و از پارسال تاکنون حدود ۲۰۰ نفر در کلاسهای ترویجی این اداره شرکت کرده‌اند.

یاری با بیان اینکه شهرستان بردسکن با حدود ۳۵۰ همیار طبیعت مقام اول استان در جذب همیاران طبیعت را دارد ادامه داد: این همیاران به عنوان بازوی توانمند، این اداره را در حفظ و حراست از منابع طبیعی یاری می‌دهند.

وی گفت: انجام مطالعات تفصیلی و جامع آبخیزداری در حوزه آبخیز نوبهار این شهرستان یکی از برنامه‌های امسال است که با توجه به جمعیت زیاد آن انجام مطالعات آبخیزداری این حوزه از اردیبهشت امسال آغاز شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن با اشاره به احداث سرریز سنگی ملاتی بندهای خاکی پروژه پخش سیلاب کبودان افزود: این پروژه یکی از موفق‌ترین سازه‌های آبخیزداری در این شهرستان و منطقه است که با سه بار آبگیری حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب آب را در خود ذخیره کرده است.

وی ادامه داد: تاکنون درخواست احداث چند بند خاکی در روستاهای شهرستان به صورت مشارکت مردمی به این اداره واصل شده که با تکمیل فرم‌ها و پرسش‌نامه‌ها، درخواست‌ها جهت تصمیم گیری به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ارسال شده است.

یاری با اشاره به اعتبارات شهرستان در سال گذشته گفت: یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی و ۸۵ میلیون تومان اسناد خزانه اسلامی به منابع طبیعی شهرستان اختصاص یافته که در راستای انجام وظایف محوله هزینه شده است.

وی افزود: شهرستان بردسکن از نظر تنوع گیاهی گونه های با ارزشی چون بنه، بادامشک، ارغوان، قره داغ و آنغوزه دارد و دارای سه ذخیره‌گاه جنگلی است که مهم‌ترین آنها ذخیره‌گاه ارغوان به مساحت ۱۱۷۷ هکتار در شمال روستای کشمر به عنوان باغ گیاه‌شناسی طبیعی منطقه نامگذاری شده و دارای گونه‌های باارزشی چون ارغوان، بنه، بادامشک، انجیرکوهی، افدرا، نوروزک، درمنه، کما و بادام کوهی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن ادامه داد: این ذخیره‌گاه از سال ۸۱ قرق شده و هیچگونه دامی وارد منطقه نشده است.

شهرستان بردسکن در ۲۷۳ کیلومتری مشهد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha