شبیب جویجری چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، با تشریح مهمترین برنامههای خود، توضیح داد: برنامههای ارائه شده، برگرفته از اسناد بالادستی همچون قانون اساسی، سند توسعه، چشم انداز ایران ۱۴۰۴، برنامههای توسعه پنج ساله و فرمایشات حکیمانه رهبری است، از جمله فرمایشات ایشان سیاستهای ابلاغی، الگوی پایه ایرانی اسلامی پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب و شعارهای سالانه که متناسب با شرایط و مقتضیات و لزوم جهت گیری کشور در همان سال است، مد نظر من خواهد بود.
وی با بیان اینکه برنامههای ارائه شده در چارچوبی ساختارمند گنجانده شده که همه مسائل و جوانب را مورد توجه قرار دهد، افزود: چهار محور برای این چارچوب و ساختار تعریف شده است که ۲ محور آن شامل وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی در راستای مشارکت فعال در قانون گذاری (طرح ها و لوایح) و نظارت موثر در راستای حسن اجرای قوانین است و ۲ محور دیگر شامل پیگیری حل مشکلات مردم در حوزه انتخابیه و ارتباط گسترده، مستقیم و غیرمستقیم با مناطق مختلف حوزه انتخابیه و اقشار مختلف است.
جویجری اضافه کرد: بر اساس محور اول، هر آنجا که خلاءقانونی در شهر، استان و کل کشور احساس میشود باید به سمت مجاب کردن دولت به ارائه لایحه قانونی برویم و یا اینکه برای سرعت بخشیدن به رفع این خلاء ، قانونگذاری به وسیله طرح نمایندگان صورت گیرد که خود را ملزم میدانم در راستای رفع خلاءها و تنگناها به سمت قانون گذاری مناسب برای حل مشکلات مردم گام بردارم.
وی با تاکید بر نظارت عالیه بر اجرای قوانین اعم از قوانین پنجگانه به ویژه بودجههای سالانه و برنامههای توسعه، ادامه داد: با نظارت مستمر بر این برنامهها میتوان گام های موثری را در راستای تحقق اهداف چشم انداز برداشت، بر همین اساس باید هر جا متوجه خلاءهایی در نظارت عالیه شویم از همه ابزارهای قانونی خود همچون تذکر، سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص استفاده کنیم.
جویجری در رابطه با پیگیری مشکلات مردم، اظهار داشت: لیست بلندبالایی از مشکلات در اهواز، باوی، حمیدیه و کارون وجود دارد، میدانیم که پیگیری این مشکلات جزو وظایف ذاتی نمایندگان به شمار نمی آید، اما حجم مشکلات و از طرفی در دسترس بودن نمایندگان برای مردم، باعث شده که جزو وظایف ذاتی مورد توجه قرار گیرد، بر همین اساس برای پیگیری حل مشکلات مردم ساختار و تقسیم بندی پیشنهاد شده که بر اساس موضوعات، قشر، منطقه جغرافیایی و تعداد و حجم مشکل، بتوان آنها را پیگیری کرد.
وی افزود: نمایندگان قائم مقام دستگاه اجرایی نیستند، و این مشکلات از بعد نظارت در سطح شهرستان، استان و کشور، پیگیری میشود تا زمانی که به نتیجه برسند و مردم آثار آنها را ببینند.
بیکاری و انتقال آب
این نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مهمترین مشکل در خوزستان و حوزه انتخابیه اهواز را بیکاری دانست و گفت: مساله دوم انتقال آب از سرشاخه رودخانه ها و آثار سوء مترتب بر آن اعم از تاثیر بر آب شرب و کشاورزی و محیط زیست است و مشکلات دیگر فاضلاب شهری و مشکلات جوانان اعم از اشتغال مسکن و امور رفاهی و تحصیلات است.
وی مسائل مربوط به بانون، عمران شهری و رفاهی به ویژه در مناطق کم برخوردار و حاشیه، عمران و بهسازی روستایی، مددجویان و مستضعفان، بخشهای صنعت و کشاورزی، و مشکلات صنفی فرهنگیان و ورزشکاران را از دیگر موارد مورد توجه در خوزستان دانست.
جویجری اضافه کرد: به طور مثال در روزهای اخیر معلمان حق التدریس و پیش دبستانی و مربیان مهدکودکها و آمادگی و سرباز معلم ها مراجعه میکنند، طرحی در مجلس طراحی شده که باید تکمیل و خلاءقانونی آن مرتفع شود تا بتواند فراگیرتر مشکل آنها را حل کند که از برنامههای مهم، تدوین و طراحی و تکمیل قانونی برای عمومیت بخشیدن و جذب این افراد و رفع دغدغه آنها در رابطه با اشتغال است.
وی مهمترین برنامه خود در رابطه با بیکاری را شامل سه محور برای تثبیت فرصتهای شغلی موجود، افزایش و توزیع فرصتهای شغلی عنوان کرد و گفت: تثبیت و تقویت فرصتهای شغلی در شرکتها و کارخانجات همچون شرکتهای تصفیه قند و شکر و لوله سازی که کارگران آنها بیکار شدهاند و ایجاد صنایع پایین دستی و جانبی نیشکر از جمله این برنامههاست.
جویجری افزود: مهمتر از آنها توزیع عادلانه فرصتهای شغلی است، مردم از ما انتظار دارند که فرصتهای شغلی را حسب عدل و انصاف توزیع کنیم به این معنی که ساکنان یک منطقه در اولویت استخدام قرار گیرند، به طور مثال شرکتهای لوله سازی خوزستان، فارسیت، نوردلوله، نورد کاویان و گروه ملی در مسیر ملاشیه قرار دارند اما بیکاری در این منطقه بیداد میکند.
وی نرخ بیکاری مناطق کم برخوردار را بیشتر از متوسط دانست و برنامه خود برای توزیع عادلانه فرصتهای شغلی را شناسایی آمار بیکاران در محلات و سوق دادن فرصتهای شغلی به سمت مناطق غیربرخوردار و محروم عنوان کرد.
جویجری اضافه کرد: استخدام بومیان، باید در سه سطح انجام شود که اولویت نخست با بکارگیری نیروهای متخصص از بومیهای شهرستان نزدیک پروژه، و در صورت نبود نیروی کافی استفاده از نیروها در سطح استان و در مرحله آخر استفاده از نیروهای خارج از استان است، البته باید توجه داشت که بیشتر مشاغل شامل کارهای یدوی و دستی است.
این نامزد مجلس شورای اسلامی همچنین درباره برنامه خود برای جلوگیری از طرحهای انتقال آب خوزستان، گفت: در این رابطه همکاری بین ارکان درون استانی و برون استانی خوزستان مدنظر است، معتقدم اگر شخصیت های بانفوذ خوزستانی همچون دبیر شورای امنیت ملی، دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام، رییس ستاد اجرایی فرمان امام، نمایندگان مجلس خبرگان و ۱۸ نماینده مجلس متخد شوند، میتوانند هر کاری را به ثمر بنشانند و یکی از برنامهها تشکیل دبیرخانهای برای همگرایی بیشتر و استفاده از پتانسیل این افراد برای حل مسائل اساسی استان خواهد بود.
وی در ادامه علت العلل مشکلات خوزستان را سوءمدیریتهای مزمن دانست و گفت: ما میبایست کاری کنیم که مدیریت عالی استان به سمت بهینه شدن حرکت کند به طوری که افزایش کارآمدی، کلان نگری، روحیه عدالت محوری و جهادی و انقلابی در آن متجلی باشد.
جویجری با اشاره به راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت برای اجرای برنامههای خود، اظهار داشت: یکی از برنامههای بلندمدت، ارتقای مدیریت عالی استان است، به این معنی که سطح مدیریت استان باید متناسب با حجم مشکلات و داراییهای استان، ارتقا یابد که در این راستا ایجاد فهم مشترک بین نخبگان حوزه و دانشگاه و بین قومیتهای مختلف، برای مخابره یک پیام و صدای واحد به مرکز حائز اهمیت است.
به گفته وی در زمینه برنامههای کوتاه مدت نیز، پیگیری حل مشکل بیکاری، فاضلاب و انتقال آب و اقشار مختلف جزو برنامههاست.
وی تاکید کرد: بنده ادعا نمیکنم که خورشید را در دستی و ماه را در دست دیگر خواهم داد اما میتوانم ادعا کنم با تجربه گرانبهایی که مردم به من دادند میتوانیم از شدت و حدت مشکلات بکاهیم.
دکتر شبیب جویجری ۱۳۴۶ و فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی اهواز است. وی در دورههای هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نیز نماینده حوزه انتخابیه اهواز بوده و در سالهای اخیر به عنوان سفیر ایران در سودان و اریتره فعالیت کرده است.
قائم مقام معاونت فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای اهواز، مسئول طرح دانشگاه امیرالمومنین زیر نظر آیت الله اراکی، مدیر مرکز درمانی کوثر، مدیرعامل مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی دی، رییس مجتمع شماره ۲ شورای حل اختلاف اهواز و عضو بعثه مقام معظم رهبری در امور حج از دیگر سوابق این نامزد مجلس شورای اسلامی است.
مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار بود ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و خطرات ناشی از پیامدهای آن، به ۲۱ شهریور موکول شد.
دور نخست انتخابات مجلس یازدهم، دوم اسفند ۹۸ و یک روز پس از اعلام خطر شیوع ویروس کرونا در کشور برگزار شد.
خوزستان دارای ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی است که غیر از یک نماینده در حوزه انتخابیه اهواز، همه نمایندهها در مرحله اول مشخص شدند.
حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون سه کرسی نمایندگی در مجلس دارد که در مرحله نخست انتخابات که در دوم اسفند ماه برگزار شد، سید کریم حسینی و مجتبی یوسفی به عنوان نماینده راهی مجلس یازدهم شدند و شبیب جویجری و احمد سراج ۲ نامزد دیگر به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.
نظر شما