٩٠ درصد نیاز بازار به لوازم یدکی موتورسیکلت در کشور تامین می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان دوچرخه، موتور سیکلت و لوازم یدکی وابسته، تهران گفت: ٩٠ درصد لوازم یدکی موتورسیکلت موسوم به «هوندا» نظیر بدنه، باطری موتور و اگزوس با کیفیت بالا در کشور تولید می‌شود و فقط موتور آن وارداتی است.

محمد خادم منصوری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص میزان رشد قیمت این نوع از وسایل حمل‌ونقل نیز افزود: قیمت موتورسیکلت و دوچرخه همانند سایر کالا به دلیل نوسان ارز ٤٠ تا ٥٠ درصد افزایش یافته است.

منصوری ادامه داد: عمده موتورسیکلت‌های مصرف داخل از کشور هند وارد می‌شد اما به دلیل اینکه سرمایه‌گذار آن شرکت‌ها آمریکایی بودند و ما در تحریم قرار داریم از فروش این کالا به ما خودداری کردند.

به گفته وی اکنون با توجه به نبود موتورسیکلت‌های هندی در بازار، برخی صنوف که از قبل در انبارهای خود این کالا را دارند با توجه به شرایط اقتصادی آن را نسبت به نرخ روز دلار به فروش می‌رسانند تا بتوانند اصل سرمایه خود را حفظ کنند. 

منصوری اضافه کرد: برخی موتورهای هندی که از کیفیت خوبی هم برخوردار بود، قبل از تحریم با قیمت ٢٠ میلیون و اکنون با نرخ ٢٥ تا ٢٧ میلیون تومان، موتورهای هندا ١٢٥ با کیفیت بالا نیز قبل از تحریم ١٠ میلیون و اکنون ١٤ میلیون تومان و موتورهای هوندا با کیفیت پایین‌تر قبل از تحریم هشت میلیون و اکنون ۱۱ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان دوچرخه، موتور سیکلت و لوازم یدکی وابسته با بیان اینکه موتورهای هندی به دلیل تحریم دیگر وارد کشور نمی‌شود، افزود: در گذشته افراد به سود کم قانع بودند اما امروزه با توجه به شرایط اقتصادی، مردم برای حفظ سرمایه اولیه خود کالاها را نسبت به قیمت دلار به روز محاسبه می‌کنند و به فروش می‌رسانند. 

به گفته «منصوری» موتورسیکلت‌های زیبا و جوان‌پسند نیز از چین به داخل کشور وارد می‌شود که مورد اقبال جوانان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه تولید سیلندر هم در داخل کشور کلنگ‌زنی شده که تکمیل و راه‌اندازی آن نیازمند حمایت است.

٧٠ درصد بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجیها

رییس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتور سیکلت و لوازم یدکی وابسته تهران با بیان اینکه در ایران تنها ۲ یا سه کارخانه فعال تولید دوچرخه آن هم با فعالیت محدود وجود دارد، گفت: ٧٠ درصد بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجی‌هاست.

منصوری افزود: انجمن تولیدکنندگان دوچرخه هم تاسیس شده است که به حمایت نیاز دارد و در صورت حمایت می‌توانند بیشتر لوازم یدکی مورد نیاز این صنعت را در داخل تولید کند.

وی در خصوص میزان واردات موتورسیکلت و دوچرخه به کشور نیز گفت: با توجه به شرایط موجود و ترخیص نشدن برخی کالاها از گمرک‌ها میزان دقیق واردات موجود نیست.

به گزارش ایرنا ٤٥٠ واحد صنفی فروش موتورسیکلت، ٢٥٠ واحد صنفی دوچرخه و ٧٠٠ واحد صنفی قطعات لوازم یدکی در تهران وجود دارد؛ موتورسیکلت و دوچرخه در تهران به دلیل ترافیک جایگاه ویژه‌ای دارد و مدتی است که موتورهای رنگارنگ و جوان‌پسندی که مورد اقبال هم قرار گرفته است، در جای‌جای شهر تهران به چشم می‌خورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha