۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۳۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84034496
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار خراسان شمالی: بستر رودخانه اترک با اراضی هم ارتفاع شده است

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: هم اکنون بستر رودخانه اترک پنجمین رود طولانی کشور با حدود ۲۱۱ کیلومتر به علت لایروبی نشدن با زمین‌های کشاورزی هم ارتفاع شده است.

محمدعلی شجاعی روز پنجشنبه در کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه گذاری خراسان شمالی با محوریت بخش کشاورزی اظهار داشت: این امر باعث شده است تا با کوچکترین بارش شاهد جاری شدن سیل باشیم که به کشتزارها و سایر بخش های کشاورزی خسارت هنگفتی وارد می کند.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از خسارت سیل به کشاورزان لایروبی رودخانه ها را اجرایی کنیم و اعتبار آن نیز باید تامین شود.

رودخانه اترک از دامنه‌های جنوبی ارتفاعات هزارمسجد در حدفاصل شهرستان‌های قوچان و چناران سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش‌های میانی شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب‌های حاشیه دریای خزر (تالاب آلاگل) می‌ریزد.

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش از مسوولان خواست تا بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی تشویق کنند و افزود: دولتی ها هم باید زیر ساخت ها را فراهم کنند.

وی گفت: تامین معیشت و اشتغال بر عهده بخش خصوصی است اما، روند اختصاص زمین، ارایه وام و تسهیلات و دریافت مجوز ها به سرمایه گذاران به دستگاه های اجرایی مرتبط است که باید آسان سازی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه دانش در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: بخش کشاورزی هم اکنون هیچ نظارت مهندسی و فنی ندارد این در حالی است که گفته می شود دانش آموخته های بخش کشاورزی بیکار هستند، کشاورزان نباید به حال خود رها شوند.

استاندار خراسان شمالی بر رعایت الگوی کشت نیز تاکید کرد و افزود: در این زمینه باید اهرمی برای اجرا وجود داشته باشد، بعضا خود مسوولان اداره مربوطه امکانات و تجهیزات مورد نیاز کشت برنج را در اختیار کشاورزان قرار می دهند این در حالی است که کشت این محصول ممنوع است.

شجاعی بر طرح آمایش کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: رعایت الگوی کشت و توجه به بازار از مسایل مهمی است که کشاورزان کمتر آن را رعایت می کنند که این امر مشکلاتی در هنگام فروش محصولات ایجاد می کند.

خام فروشی چالش حوزه کشاورزی

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در این جلسه خام فروشی را چالش حوزه کشاورزی دانست و گفت: با وجود اینکه ۹۰ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان وجود دارد اما اثر گذار نبوده است و بخش زیادی از محصولات این استان بدون فراوری خام به فروش می رسد که ارزش افزوده ای ندارد.

امان الله حسین پور افزود: این استان باید در تولید گوشت قرمز به قطب تبدیل شود اما بخش زیادی از دام های استان به صورت زنده از این خطه خارج می شود.

وی اظهار داشت: کشاورزان مظلوم ترین قشر هستند با وجود اینکه در این سال ها هزینه های تولید بسیار افزایش یافته است اما محصولات آنان با قیمت کمتری به فروش می رسد، خرید تضمینی نیز پاسخگوی هزینه های آنان نیست.

وی با بیان اینکه تولید برای کشاورز و دام دار هزینه های زیادی در بر دارد افزود: برای سال زراعی آینده قیمت خرید محصولات کشاورزی که به صورت تضمینی خرید می شود باید افزایش یابد در غیر اینصورت با چالش و امنیت غذایی مواجه خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از وضعیت نابسامان کشاورزی در استان انتقاد کرد و گفت: هم اکنون در تمامی بخش های کشاورزی با مشکل مواجه هستیم، کشاورزان و بهره برداران با مشکلات اساسی مواجه هستند.

حسین پور از وضعیت سرمایه گذاری، ارایه وام و تسهلیات و دریافت مجوزها نیز انتقاد کرد و افزود: نباید این روند سخت گیرانه و طولانی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha