اوج‌گیری کرونا در کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- کرونا به تدریج در کرمانشاه در حال اوج‌گیری است؛ استانی که بنابر آمار وزارت بهداشت در وضعیت هشدار قرار دارد و سه شهرستان آن در وضعیت قرمز به سر می‌برد. رییس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز افزایش ۱/۴ برابری بیماران بستری در هفته گذشته را اعلام کرد و نسبت به اوج گرفتن این بیماری هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

دکتر« محمودرضا مرادی» رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که این جمعه (۲۱شهریور) نسبت به جمعه گذشته، ۸۰ بیمار بیشتر در بیمارستان‌ها بستری هستند و این خبر ناخوشایندی است که نشانگر اوج گرفتن تدریجی بیماری کرونا در استان است.

سه شهرستان در وضعیت قرمز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هرسین، ثلاث باباجانی و پاوه جزو شهرستان‌های قرمز استان کرمانشاه از نظر کرونااست، گفت: مابقی شهرستان‌ها زرد و استان کرمانشاه در مجموع در شرایط زرد (هشدار) به سر می‌برد.

دکتر «ابراهیم شکیبا» با بیان اینکه سه بیمارستان فارابی، گلستان کرمانشاه و امام خمینی (ره) سنقر بیشترین تعداد بستری را دارند، افزود: اکنون ۶۳ نفر در بیمارستان فارابی، ۴۴ نفر در بیمارستان گلستان و ۲۷ نفر در بیمارستان امام خمینی (ره) با علایم بیماری کرونا بستری هستند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از افزایش بیماران بستری شده کرونایی در استان خبر داد و گفت: طی ۲ تا سه هفته گذشته شاهد افزایش بیماران بستری شده از ۱۸۰ به ۲۸۰ نفر هستیم.

شکیبا، علت افزایش بیماران بستری شده کرونایی را مسافرت، تجمعات و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی دانست و افزود: متاسفانه کرونا برای بسیاری از مردم عادی شده و کمتر رعایت می کنند.

۴۰ بیمار جدید شناسایی شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: در شبانه‌روز گذشته ۴۰ مورد بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند و جمع موارد مثبت بستری به سه هزار و ۸۶۵ نفر رسید.

«مهدی محمدی» با بیان اینکه اکنون ۲۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته موردی از فوت در اثر ابتلا به کرونا در استان نداشتیم.

او مجموع جان باختگان در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در کرمانشاه از ابتدای اپیدمی تاکنون را ۵۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: از زمان شروع اپیدمی تاکنون در استان ۱۱هزار و ۴۶۲ نفر بستری و ۱۰هزار و ۶۴۸ نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

وی اضافه کرد: همچنین در شبانه روز گذشته ۳۰ بیمار جدید با علایم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده و ۴۳ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده اند.

راه‌اندازی بخش آی سی یو بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان فارابی

به دنبال استفتای رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مبنی بر نیاز مبرم به ایجاد بخش جدید آی سی یو برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و برآورد کارشناسی برای راه اندازی این بخش در محل نمازخانه مرکز به طور موقت، بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری مجوز این امر را صادر کرد.

 در ادامه الطاف و توجه ویژه مقام معظم رهبری به مدافعان سلامت، در پاسخ این استفتا آمده است: استفاده از مکان ذکر شده در شرایط حاضر به طور موقت بلامانع است.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ساخت بخش جدید بسیار زمان بر بوده و با توجه به فوریت، نیاز به این بخش عملا ممکن نبوده و این مکان که در کنار بخش های بیمارستانی بوده و به منظور نمازخانه استفاده می شد، به عنوان بخش مراقبت های ویژه آماده سازی و به زودی راه اندازی خواهد شد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.