هتاکی اخیر نمایانگر پرچم شکست غرب در پروژه اسلام‌ستیزی است

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۲۴
کد خبر: 84035500
طهورا نوروزیI دکترای فقه وحقوق اسلامی
هتاکی اخیر نمایانگر پرچم شکست غرب در پروژه اسلام‌ستیزی است

تهران- ایرنا- مدتی است در فضای داخلی و بین‌المللی توهین نشریه فرانسوی شارلی ابدو به پیامبر  اکرم (ص) قلوب بسیاری مسلمانان را  در اقصی نقاط جهان و حتی مومنان به ادیان ابراهیمی به دردآورده است.

طلیعه این سخن انسان را یاد آیه ۳۰ سوره یس می اندازد که خداوند می فرماید:یاحَسْرَةً عَلَی الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُون یعنی دریغا بر این بندگان! هیچ فرستاده ای بر آنان نیامد مگر آنکه او را ریشخند می کردند. شیوه ای که قرآن به صورت شفاف و صریح در موضوع توهین به فرستادگان ادیان نشان می دهد رسانه های غربی، چند سالی است که فضای هتاکی و توهین به مقدسات اسلامی را باب نموده اند که البته عدهای در پس این تقابل دنبال جنگ ادیان هستند. زیرا پروژه دنیای لیبرالیسم حذف دین است و دین از بین نمیرود مگر با دین.

به عبارت دیگر یک عده عامدانه پشت جریان توهین به مقدسات اسلام دنبال ایجاد تقابل اسلام با مسیحیت و یهودیت هستند، در صورتی که چنین فرایندی یعنی توهین به مقدسات، محصول تقابل ادیان ابراهیمی با هم نمی تواند باشد. چون ادیان در تایید یکدیگر آمده اند و توهین به مقدسات در هیچ یک از ادیان ابراهیمی پذیرفته نیست. یکی از وظایف مهم رسالت هر پیامبری در شروع، تایید مکتب و پیامبر قبلی است. لذا تایید یعنی ادیان در کنار هم هستند نه در تقابل با هم تا جایی که بسیاری از اشتراکات ادیان ابراهیمی در شریعت، گویای این مطلب است.

بر همین اساس با توجه به تکثر توهین به مقدسات اسلام در مقایسه با سایر مقدسات دیگر ادیان ابراهیمی مثل مسیحیت و یهودیت در سال های اخیر باید این خط و نقشه نانوشته غرب را در اسلام ستیزی خواند. زیرا آن ها امروز می‌خواهند با ایجاد این فضا، ادیانی مثل مسیحیت و یهودیت را به تقابل با اسلام بکشانند و این تقابل فقط با تحریف امکان پذیر است. 

نکته بعدی اینکه وقتی روند توهین آغاز می شود، در واقع فضا غیرعقلانی در مصاف دین می شود و این فضا نشان می دهد غرب در پروژه اسلام ستیزی در مسیر دلیل و استدلال به بن بست خورده است و در مقابل گفتمان دینی، چه تئوری و چه عملی ناکارآمد شده. امروز توهین به پیامبر اکرم (ص) یا توهین به مقدسات اسلامی در چند سال اخیر نشان می دهد غرب در کرسی اندیشه و تفکر نه تنها توان به زمین زدن اسلام عزیز را نداشته بلکه شکست خورده و این هتاکی، نمایانگر پرچم شکست غرب در پروژه اسلام ستیزی است که به خوبی در جهان رسوایش می کند؛ پروژه ای که امروز برخی قدرت ها از طریق برنامه های مختلف و با بودجه ها و اعتبارات هزاران میلیون دلاری و با نهایت برنامه ریزی و انسجام در حال طرح ریزی آن هستند و این خود نشان گر پیروزی گفتمان نبوی در جهان است.

جامعه مسلمانان در برابر توهین به مقدسات هوشمندانه عمل کنند

نکته دیگر آن که ممکن است فضای توهین به مقدسات در طرف مقابل به خاطر تحریک احساسات، منجر به رفتارهای خارج از اندیشه و دور از مدار تعقل شود و اتفاقا دشمن با توهین به مقدسات مسلمانان به دنبال همین تحریک است. لذا جامعه مسلمانان جهان در برابر توهین به مقدسات باید هوشمندانه عمل کرده و نباید همه امکانات و ظرفیت تقابل خود را فقط در اجتماعات اعتراض گونه خلاصه نمایند بلکه در مقابل این توهین که می خواهد عامدانه مسلمانان را از مدار شعور به سمت شور و احساس و هیجان حرکت دهد، ایستاد. بنابراین حرکت های ماندگار، حرکت های تنویرگرایانه در اذهان و افکار است که می تواند مکمل حرکت های نمادین مثل اعتراض و تجمع باشد.

امروز افزایش کرسی های اسلام شناسی و دین شناسی و پیامبر شناسی در اقصی نقاط جهان یکی از بهترین‌ راه‌های مبارزه جهان اسلام در مقابل چنین جریاناتی است. چون امروز مهمترین و ایدئولوژیک ترین دفاع از پیامبر اعظم (ص) در مقابل موج مرموز توهین به مقدسات در غرب، شناساندن تمام تر و بهتر این اسطوره بشری به جهانیان است، اینکه امروز ما بیش از آنکه دنبال فعالیت های نمادین باشیم، باید بدنبال نهادسازی تبلیغ اسلام با محوریت شناساندن پیامبر(ص) به جهان معاصر باشیم. زیرا تمسخر و توهین، آخرین حربه جریانی است که توان و ظرفیت گفت و گو و مفاهمه با آموزه های دینی اسلام و سیره نبوی را نداشته است.

پس باید مسیر حرکتمان را هوشمندانه و خلاف نیت دشمن پیدا نماییم و امروز یکی از مهمترین راههای  شناساندن این اسوه حسنه و پیامبر رحمت به جهان استفاده از بستر و ظرفیت حقوق بشر اسلامی است؛ حقوق بشری که در سایه سار اندیشه نبوی برای بشریت نسخه ای رهایی بخش و مطمئن و بدون هزینه خواهد داشت. امروز  ما برای این مقابله باید با چیزهایی مثل دموکراسی، حقوق بشر و  بسیاری از حق و حقوق هایی که مثل سراب فقط شکل آب را در طول این سال ها به بشر تشنه حق وحقیقت نشان داده، به سراغ غربی ها برویم که سالیان سال است ادعایش را داشته اند. لذا ما باید با این چارچوب، ساحت رحمانی اسلام را در سایه سار اندیشه نبوی به جهانیان تقدیم کنیم و در این شناسایی نقش علما، اعم از شیعه و اهل سنت می تواند ظرفیتی بی بدیل در این مقابله و مبارزه ایجاد نماید تا نقشه شوم کسانی که با توهین و هتاکی می خواهند احساسات مسلمانان را جریحه دار نمایند، رسوا شود.

اینکه امروز معرفی سبک و سیره نبوی بر گرفته از حقوق و تکالیف انسان نسبت به خود، خدا، مردم و هستی به عنوان محور کانونی شناخت پیامبر اکرم (ص) باشد، نشان می‌دهد اسوه حسنه قرآن که به پیامبر اعظم (ص) نسبت داده شد، یک نسبت تعارفی نیست بلکه حقیقتی است که نشان می دهد این اسوه را گذر زمان و تغییرات قرون و اعصار در زندگی  بشر، کهنه و ناکارمد نمی کند. زیرا رسول خدا (ص) نه تنها اسوه حسنه است بلکه بهترین الگو برای بشر در طول تاریخ از ازل تا ابد خواهد بود. لذا همه ظرفیت های جهان اسلام به ویژه ساحت های فرهنگی، علمی و آموزشی باید در راستای شناساندن این اسوه حسنه درجهان حرکت کند تا ان شا الله توسعه کرسی شناخت پیامبر اکرم (ص) به همت و غیرت مسلمانان افزایش یابد.

متاسفانه ریشه توهین به مقدسات اخیر نه تنها در سایر ادیان ابراهیمی نبوده است بلکه پشت همه این جریانات، تفکر صهیونیسم خوابیده است. جریان صهیونیسم بیشترین سیلی را در دنیا از مسلمانان خورده و بیشترین فضای توهین به مقدسات را  باز کرده است و در پشت پرده قدرت رسانه های جهان فعالیت می کنند. بررسی شناسنامه مطبوعاتی بسیاری از همین نشریاتی که به ادعای آزادی بیان، به مقدسات اسلام در دهه های اخیر توهین کرده اند، موید این نکته است که مهمترین اهرم مبارزه این جریان، جریحه دار کردن احساسات مسلمانان به واسطه توهین‌به مقدسات است و باید مرز بین صهیونیست و یهود را هم درست تشخیص دهیم و هم بموقع عمل کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha