از تصویب یک فوریت طرح میزبانی شهرداری در اجلاس جهانی گردشگری تا انتقاد از کورس موتورها

تهران - ایرنا - اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و ششمین جلسه خود، با تصویب چند طرح یک فوریت طرح میزبانی شهرداری تهران در اجلاس جهانی گردشگری را تصویب نسبت به برخی مسائل از جمله کورس موتورها در بزرگراه چمران انتقاد کردند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه دویست و سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران، را در غیاب محسن هاشمی با ریاست و سخنان «سید ابراهیم امینی» نایب رئیس شورا آغاز کردند.
امینی در ابتدای جلسه اظهار داشت: با نزدیک شدن به پایان شهریورماه، کمتر از یک ماه تا هفته تهران در اواسط مهرماه فاصله داریم و لازم است مجموعه مدیریت شهری تهران متناسب با شرایط جاری اقتصادی و بهداشتی کشور برنامه‌ریزی مناسبی برای برپایی باشکوه این هفته انجام دهد و ضمن شناساندن تهران و جاذبه‌های فراوان آن به شهروندان تهرانی و سایر هموطنان، برنامه‌ریزی منسجمی برای آشنا ساختن شهروندان دیگر کشورها با پایتخت کشور انجام دهد.

وی تاکید کرد: در این باره لازم است ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از انجام برنامه‌هایی که خطر اشاعه ویروس کرونا در سطح جامعه را در پی دارند، از فضای مجازی به‌عنوان ابزاری در دسترس و قابل استفاده برای میلیون‌ها شهروند و بدون مخاطرات بهداشتی به‌نحو هرچه شایسته‌تر در شناساندن پایتخت و هفته تهران استفاده شود.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: از هفته گذشته شاهد بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید بودیم. اظهارنظرهای اولیه در خصوص الزامی بودن حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس تا چند روز منجر به نگرانی شهروندان از جمله اولیای کودکان دبستانی و همچنین کادر درمان شد. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگرچه دیرهنگام ولی خوشبختانه دولت از تصمیم خود عدول کرد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به درگذشت آیت‌الله صانعی گفت: رحلت حضرت آیت الله العظمی صانعی، از مراجع نواندیش، مبارز و مستقل شیعیان را به خانواده و دوستداران ایشان تسلیت می‌گوییم.  

ساخت و ساز در پایتخت ۲۱ درصدکاهش داشت

«مجید فراهانی»، نیز با ارایه نطق پیش از دستور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهداء، آزادگان، جانبازان و رزمندگان در آستانه هفته دفاع مقدس، در بخشی از سخنانش گفت:از آغاز سال ۱۳۹۹ تا پایان مردادماه در شهرداری تهران تعداد  ۲ هزار و ۸۸۲ مورد پروانه ساختمانی صادر شده‌است، تعداد پروانه صادر شده در مدت مشابه سال قبل ۴ هزار و ۷ مورد بوده‌است، بر همین اساس ما شاهد کاهش ۲۸ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران توسط شهرداری هستیم.
وی افزود: همچنین از حیث متراژ ساخت‌وساز در پنج ماه اول امسال، مجوز ساخت حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمربع صادر شده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته شاهد صدور مجوز ساخت حدود ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار مترمربع بوده‌ایم؛ این روند حکایت از کاهش ۲۱ درصدی ساخت‌وساز در تهران از لحاظ متراژ دارد.  
فراهانی، با اشاره به مبارزه  با کرونا گفت: شهرداری تهران از ابتدای اعلام شیوع کرونا تا امروز بدون تعطیل کردن لحظه ای خدمت رسانی به شهروندان و با حفظ پایداری خدمات در شرایط همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد که برابر گزارش درآمد- هزینه خزانه دار محترم شورا در چهار ماهه نخست سال جاری تحقق منابع برابر با ۵۷.۷ درصد بوده؛ که این میزان در مقایسه با متوسط تحقق منابع در سه ماهه نخست طی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با کاهش ۳۳ درصدی مواجه شده‌است.
عضو شورای شهر تهران در بخشی دیگر از سخنانش که با تاثیر کرونا بر اقتصاد تمام کشورها شروع شده بود، تاکید کرد: این روایت تلخ از شرایط اقتصادی جهان،  تنها هشداری است که  با اتخاذ استراتژی مناسب و پرهیز از روزمرگی به راه حلهای برون رفت بیاندیشیم، راه حل‌هایی که ان شا الله زمینه‌ساز «جهش تولید» برای ایران و تهران باشد.

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع نطق پیش از دستور به تذکر  «زهرا صدر اعظم نوری»، ‌ «حسن خلیل آبادی»، «سیدمحمود میرلوحی» و «محمدسالاری» گوش دادند.

تذکراعضا 

«زهرا صدراعظم نوری»  رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از جا به جایی بی دلیل کارکنان شرکت شهر سالم انتقاد کرد و درباره تصمیمات و مدیریت شرکت شهر سالم به «پیروز حناچی» شهرداری تهران تذکر داد.
وی  گفت: در حالی که در دوران پر ریسک و سخت کرونا قرار داریم و پشتیبانی از کادر درمان ضرورت دارد و تشکر و تقدیر از کادر درمان حداقل وظیفه جامعه به ویژه مدیران و دست اندرکاران است متاسفانه خبردار شدیم که بخشی از پزشکان مجرب و نیروهای خدوم و باسابقه شهرداری به دلیل نحوه مدیریت از این مجموعه‌ها خارج می‌شوند در حالی که به دلیل تجربه و تخصصی که دارند باید حفظ شوند.
نوری از شهردار تهران خواست نسبت به وضعیت این پرسنل دستور پیگیری عاجل دهد و سعی کند نیروهای شایسته را در یک مجموعه حفظ و حراست کند.

«حسن خلیل آبادی»  رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران نیز  از اینکه لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهر تهران پس از دوسال از تصویب طرح، هنوز به شورای شهر ارسال نشده، انتقاد کرد.
وی گفت:‌در راستای توسعه گردشگری و ضرورت تبدیل تهران به مقصد گردشگری، در سال ۱۳۹۷ در ماده ۷۲ برنامه سوم توسعه شهر تهران، شهرداری مکلف به ارائه لایحه سازمان گردشگری در پایان سال اول برنامه شده‌است اما با گذشت بیش از دوسال از برنامه و نزدیک شدن به پایان دوره پنجم شورای اسلامی، کماکان اقدام ویژه ای در این باره صورت نگرفته‌است.
به گفته وی، به نظر می‌رسد عزم جدی برای تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران وجود ندارد.

«محمد سالاری» رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نسبت به مخالفت هیات تطبیق فرمانداری تهران با مصوبات شورای شهر در خصوص نامگذاری‌های اخیر معابر و خیابان‌های شهر انتقاد کرد و خواستار اجرای مصوبات شورا، توسط شهردار تهران شد.
وی گفت: بنابر مفاد صریح قانون، نامگذاری‌ها از اختیارات نهاد شوراهای شهر و روستا در کشور است که به عنوان نمایندگان مردم و به نمایندگی از شهروندان انجام می‌شود.
سالاری عنوان کرد: متاسفانه در این دوره مدیریت شهری مشاهده می‌کنیم، فرمانداری تهران در یک‌سری اقداماتی که مسبوق به سابقه هم نبوده‌است، با مصوبات شورای شهر تهران در خصوص نامگذاری‌ها مخالفت می‌کنند.

«سید محمود میرلوحی» دیگر عضو شورای شهر تهران هم در تذکری گفت که مدت‌هاست می‌بینیم که شب‌ها اتوبان چمران مخصوصا در حوالی ساعت ۲ تا ۴ بامداد به محل مسابقه موتور سوارها تبدیل شده است.
وی با اشاره به ایجاد آلودگی صوتی شبانه در این بزرگراه، عنوان کرد: معمولا موتورسوارها حدفاصل پارک وی تا پل مدیریت تردد می‌کنند و با اینکه آلودگی صوتی شدید آن هم در بامداد ایجاد می‌کنند، اما کسی مانع تردد آنها نمی‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مراتب به معاونت حمل و نقل اعلام شده است، گفت: اما گزارشی به شورای شهر ارایه نشده که از آنها می‌خواهیم هرچه سریعتر اقدامی عاجل در این زمینه انجام دهند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه تذکرات وارد دستور جلسه شدند.

پاسخ شورای شهر به دو استفساریه شهردار تهران
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز،  دو استفساریه پیروز حناچی شهردار تهران در مورد آبونمان مراکز درمانی و بهای خدمات بهشت زهرا (س) پاسخ دادند.

«زهرا صدر اعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد که به منظور رعایت استانداردهای محیط زیستی، مراکز درمانی و بیمارستانی می‌بایست زباله‌های خود را بی‌خطر کنند و آن را برای حمل در اختیار شهرداری قرار دهند که قراردادهای فی‌مابین شهرداری و این مراکز درمانی برای جابه‌جایی و دفن زباله‌های بیمارستانی وجود دارد.
وی با بیان این‌که عوارض پسماندهای عادی در فیش‌های سالانه از مردم اخذ می‌شود، افزود: اما مسئولیت پسماندهای بیمارستانی براساس قانون برعهده تولید کننده است و باید بعد از بی‌خطر سازی آن را در اختیار شهرداری قرار دهد و با پرداخت هزینه‌ای مشخص، شهرداری آن را امحاء می‌کند.
وی افزود: شهردار تهران در نامه‌ای از شورا استفسار کرده که آیا دریافت آبونمان از همه مراکز درمانی حتی آنهایی که به دلیل نوع خدماتی که ارائه می‌دهند پسماند پزشکی ندارند، مجاز است؟ و در سوال دوم پرسیده است که برخی مراکز قراردادی با شهرداری ندارند اما پسماند پزشکی تولید می‌کنند که آیا این مراکز نیز مشمول دریافت آبونمان می‌شوند یا نه، اظهار داشت: در کمیسیون سلامت و خدمات شهری این سوالات به تفصیل بررسی شده است و حالا پاسخ ما این است که از آنجایی که برخی مراکز درمانی مثل گفتار درمانی، بینایی سنجی یا روان درمانی پسماند پزشکی تولید نمی‌کنند با نظر وزارت بهداشت از پرداخت آبونمان معاف هستند و از سوی دیگر در پاسخ به سوال دوم اعلام کردیم که درست است این مراکز با شهرداری قرارداد ندارند، اما نهایتا زباله‌های تولیدی آنها آثار مختلفی در شهر دارد و برای جبران خسارات محیط زیستی باید هزینه‌ کرد آنها مدیریت شود.

همچنین وی درباره استفساریه شهردار تهران در مورد تعیین بهای خدمات قابل عرضه در بهشت زهرا (س) گفت: شهردار تهران در یک استفساریه سوال پرسیده است که بهای خدمات در فاز یک بهشت زهرا (س) در ابلاغیه سال ۱۳۹۷ مشخص نشده است، یعنی رقم ریالی تعیین نشده و از آنجایی که شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم آیا مصوبه سال ۱۳۹۵ که شامل افزایش ضریب ۱.۲۵ درصدی است شامل بهای خدمات در فاز یک بهشت زهرا (س) می‌شود یا نه که ما در کمیسیون پاسخ دادیم که این افزایش بهای خدمات در فاز یک مشمول مصوبه سال ۱۳۹۵ می‌شود.

یک فوریت طرح رسیدگی به پرونده باغات تهران در شورا رد شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان دویست و سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران یک فوریت طرح «رسیدگی به پرونده‌های باغات در مناطق شهرداری تهران» را در دستور کار قرار دادند؛  اعضای شورای شهر پس از توضیح محمد سالاری و اعضای وکمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، این طرح با رد کرده و به آن رای ندادند.

یک فوریت لایحه اصلاح «اساسنامه نمونه» سازمان‌های وابسته شهرداری رای نیاورد

اعضای شورای شهر تهران یک فوریت لایحه پیشنهادی شهرداری در خصوص اصلاح اساسنامه نمونه سازمان‌های وابسته به شهرداری را در دستور کار قرار دادند اما بعد از بررسی بیشتر آن را رد کردند.
«ناهید خداکرمی» عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفت:‌اساسنامه نمونه، آبان‌ماه سال گذشته در شورای شهر به تصویب رسید و جالب است که مسئولان شهرداری تا امسال آن را اجرا نکردند حالا اصلاحیه می‌آورند.
«حسن رسولی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم با تاکید بر این‌که اساسنامه نمونه سال ۱۳۹۸ تصویب شد، گفت:‌ قرار بود تا پایان همان سال آیین‌نامه‌های اصلاحی به شورا بیاید.
وی افزود: به جای گزارش‌دهی در مورد اجرای این مصوبه به دنبال اصلاحیه هستند و معنای درخواست شهرداری این است که اگر ما به این لایحه رای مثبت دهیم سازمان‌ها و شرکت‌ها همچنان مختارند که کارهای خود را ادامه دهند.
وی ادامه داد: پشت پرده این وقت‌گیری‌ها فقط استنکاف از اجرا است و اگر شهرداری این اساسنامه‌ها را اجرا نکند حتما سوال از شهردار را مطرح می‌کنم.
«حامد مظاهریان»  معاون برنامه‌ ریزی شهرداری تهران هم در این خصوص توضیح داد و گفت:‌ در مصوبه اعلام شده که سازمان‌های وابسته در ادامه‌ تشکیلات اداری واحدهای مربوطه شهرداری هستند و این در حالی است که در یک جای دیگر مصوبه اجازه ورود معاون به سازمان‌ها داده نشده است.
وی افزود:‌ مصوبه کنونی قطعا در اداره ۲۲ سازمان شهرداری پیچیدگی‌هایی را ایجاد می‌کند.

شورا بر نامگذاری معابر به نام مهدی بازرگان و اعظم طالقانی اصرار کرد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران بررسی نامه‌ اعتراض فرمانداری تهران درخصوص اعتراض هیات تطبیق به نام‌گذاری اماکنی به نام  «اعظم طالقانی»، «مهندس بازرگان» و «سهیل گوهری» را  در دستور کار قرار دادند؛ «محمدجواد حق‌شناس» رییس کمیته فرعی نام‌گذاری شورای شهر در این خصوص و در دفاع از مصوبه شورا، اظهار داشت: فرماندار تهران سه مصوبه شورای شهر درباره‌ نام‌گذاری معابر را خلاف یکی از بندهای آیین‌نامه اعلام کرده‌است که به استناد این بند نام‌گذاری شخصیت‌های مهم تاریخ صدر اسلام، انقلاب، شهدا و غیره در درجه اول و نام‌گذاری شخصیت‌های ادبی، سیاسی و غیره در درجه‌های بعدی تعیین شده است.
حق شناس با بیان این‌که این تصمیم هیات تطبیق در حوزه اختیارات آن نیست، ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته همه مصوبات نام‌گذاری تنها جهت اطلاع‌ برای فرمانداری ارسال می‌شد و در این مدت نیز هیات تطبیق اعتراضی نداشته، اما حالا ورود محتوایی به تصمیمات شورا می‌کند که این از نوبرانه‌های این دوره مدیریت شهری است.

یک فوریت میزبانی تهران در اجلاس جهانی گردشگری 
اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران برای میزبانی دهمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ میلادی ( ۱۴۰۰ شمسی) در تهران» را تصویب کردند.

«حسن خلیل آبادی» رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا با تاکید بر اینکه یکی از راه‌هایی که در حوزه گردشگری می‌توانیم به نتیجه دلخواه برسیم، میزبانی و شرکت در رویدادها است، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم امسال میزبانی دهمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری را عهده دار شویم، چرا که با اهمیت دادن به حوزه گردشگری انواع هنرها در شهر ظهور می‌یابد و خلاقیت و زیست پذیری مطلوب را نیز شاهد خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha