بهرام نصراللهیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در چند سال اخیر انقلابی در حوزه بهسازی و آسفالت راههای روستایی در استان اتفاق افتاده و حدود یک هزار کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شده است.
وی با اشاره به شرایط توپوگرافی و سخت استان برای اجرای طرحهای عمرانی افزود: هزینه کارهای عمرانی بویژه راهسازی در این استان به نسبت دیگر مناطق از جمله مرکز کشور بسیار بالا است.
نصراللهیزاده تاکید کرد: بیش از ۳۰ درصد از اعتبارات استانی ظرف سه سال به حوزه راه اختصاص داده شد تا میانگین راههای آسفالته روستایی استان از حدود ۳۳ درصد به ۵۰ درصد برسد اما با این وجود هنوز با میانگین کشوری فاصله زیادی داریم.
وی همچنین به احداث بزرگراه در استان کردستان اشاره کرد و یادآور شد: در چند سال اخیر طول بزرگراههای استان از ۱۶۰ کیلومتر به ۳۳۰ کیلومتر رسیده تا علاوه بر حوزه راه روستایی در هفت سال اخیر اجرای بزرگراه در استان رشد ۱۰۰ درصدی داشته باشد.
نصراللهیزاده تاکید کرد: علاوه بر توسعه ایجاد شده در حوزه زیرساختی، حلقه مفقوده نظام برنامهریزی در ۴۰ سال گذشته بر توسعه زیرساختی متمرکز بود و به ظرفیتهای توسعه اقتصادی و اجتماعی کمتر پرداخته شد اما با تهیه سند آمایش استان و سند توسعه موضعی و موضوعی شهرستانها بدنبال تعریف جایگاه استان در سپهر ملی هستیم.
هم اکنون طول کل بزرگراههای استان کردستان ٣۲٠ کیلومتر، راه اصلی و فرعی یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و راه های روستایی آسفالته ۲ هزار و ۹۹۰ کیلومتر است، با اقدامات انجام یافته از سوی دولت از سال ۹۲ تا کنون شاخص بزرگراهی استان از ۹ درصد به ۱۷ درصد، و شاخص راه های روستایی آسفالته از ۳۳ درصد به ۵۰ درصد رسیده است.
طول شبکه راه های استان حدود هشت هزار کیلومتر است که این میزان شامل حدود ۶ هزار کیلومتر راه روستایی، ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.
کردستان با ۲۸ هزار کیلومتر مربع و یک میلیو ن و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و یکی از مناطق سرسیر کشور است.
نظر شما