به گزارش روز سه شنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه در خصوص برگزاری این مرحله از المپیاد گفت: یکی از اقدامات تاثیرگذار در این حوزه، برگزاری ۵ دوره المپیاد دانشآموزی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی است که نقش قابل توجهی در انگیزهبخشی به قشر نوجوان برای فعالیت جدی در این رشته دارد و میتواند تربیت کننده نسل آینده پژوهشگران نخبه و علاقهمند حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی باشد.
حمیدیه با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد، گفت: ۴ دوره این رویداد علمی و آموزشی با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار شده و مرحله نهایی پنجمین دوره از این المپیاد نیز با همکاری این نهاد برگزار خواهد شد. مرحله اول این رویداد هم زمان ۱۳ بهمن ماه در شهرستانهای سطح کشور برگزار شد و دانش آموزانی که حدنصاب امتیاز آزمون را کسب کردند، ۲۰ تیر ماه سال جاری برای حضور در آزمون مرحله دوم در مراکز استان ها برای تعیین ۴۰ نفر برگزیده اردوی تابستانی با هم به رقابت پرداختند.
وی افزوود: مرحله نهایی یا اردوی تابستانی این رویداد با حضور نفرات برگزیده آزمون مرحله دوم درسال های گذشته در یکی از مراکز علمی تهران با همت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و با همکاری ستاد برگزار میشود. با توجه به شرایط کنونی جامعه در خصوص ویروس کرونا، دانش پژوهان این دوره امسال به صورت مجازی تحت آموزشهای لازم قرار خواهند گرفت.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول هایبنیادی ادامه داد: مرحله سوم این المپیاد که شامل اردوی تابستانی است به صورت مجازی برگزار می شود. این اردو با همکاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان برگزار میشود. با توجه به اهمیت توانمند سازی و تقویت بنیه علمی دانش پژوهان این المپیاد در این حوزه، ستاد همانند سال های گذشته اقدام به برنامهریزیهای آموزشی کاربردی کرده است، این برنامه آموزشی با همکاری متخصصان این حوزه انجام خواهد شد.
حمیدیه گفت: حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، از جمله حوزههای بین رشتهای و «مرز دانش» محسوب میشود. با توجه به اینکه به صورت جدی در نظر است به یکی از پرچمداران اصلی این رشته در جهان تبدیل شویم، باید از هم اکنون فرایند جدی کشف استعداد و استعدادیابی ایجاد شود.
وی افزود: بیشک آموزش های کاربردی این دانش پژوهان در چنین رویدادی، میتواند نقشی تاثیرگذار در ایجاد انگیزه برای دانش آموزان داشته باشد تا فعالیت در این رشته را به عنوان هدف اصلی خود در آینده مد نظر قرار دهند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول هایبنیادی یادآور شد: این ستاد با توجه به اسناد بالادستی خود از یک شرح وظایفی برخوردار است، تامین منابع انسانی و مشارکت در سیاستگذاری آموزشی از جمله وظایف دارای اولویت محسوب میشود. با توجه به اینکه حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی از جمله دانشهای نوین و نوظهور بشری محسوب میشود و بسیاری از کارشناسان آن از جمله فارغالتحصیلان بینرشتهای محسوب میشوند، تامین و آموزش منابع انسانی اهمیت دوچندان مییابد. بدیهی است اگر آموزش نیروی انسانی از دوره دانشآموزی انجام شود، میتوان یک جامعه پویا و خلاق از فعالان فناور در این رشته بنیان گذاری کرد که به موتور پیشران این رشته تبدیل خواهند شد.
نظر شما