۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۳۳
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 84040297
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ووچیچ: صربستان به دوستی با ملت فلسطین احترام می گذارد

بلگراد-ایرنا- «آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهوری صربستان در دیدار با سفیر فلسطین در بلگراد درباره گفت و گوهای هیات صربستان در واشنگتن و بروکسل گفت: صربستان دوستی با فلسطین و مردمش را حفظ می کند و به آن احترام می گذارد و از برقراری صلح و ثبات پایدار در خاورمیانه حمایت می کند.

به گزارش ایرنا، دفتر روابط عمومی ریاست جمهوری صربستان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور روز سه شنبه در دیدار با «محمد نبهان» سفیر فلسطین در بلگراد ابراز امیدواری کرد که اسرائیل و فلسطین راهی را در آینده برای دستیابی به توافق که حاصل آن زندگی بهتر همه مردم منطقه است، پیدا کنند.

ووچیچ گفت: صربستان به بهبود روابط با اسرائیل و فلسطین توجه دارد و خواهان راه حلی پایدار براساس موازین حقوق بین الملل است که مورد تایید سازمان ملل باشد و صلح، ثبات و پیشرفت را برای همه به ارمغان بیاورد.

رئیس جمهوری صربستان همچنین در این نشست از رهبران فلسطین برای حمایت سیاسی از حاکمیت و تمامیت ارضی صربستان و مواضع اصولی آن در به رسمیت نشناختن اعلام یک جانبه استقلال کوزوو تشکر و قدردانی کرد.

سفیر فلسین در صربستان نیز در این ملاقات با تاکید بر اینکه دوستی مستحکم فلسطین و صربستان قابل تزلزل نیست و این دوستی ادامه خواهد یافت و تقویت خواهد شد، گفت که فلسطین برای صربستان که با آن روابط دوستانه عمیقی دارد ارزش قائل است و به همین دلیل خبرهای مربوط به انتقال احتمالی سفارت صربستان به بیت المقدس را با نگرانی دریافت کرد.

"نبهان" همچنین با اشاره به اینکه توسعه روابط بین فلسطین و صربستان را در تمامی زمینه ها انتظار دارد، ابراز اطمینان کرد که رهبران صربستان به مواضع مردم فلسطین با روحیه دوستی سنتی احترام می گذارند.

سفیر فلسطین همچنین در ادامه این دیدار رئیس جمهوری صربستان را درباره دیدگاه فلسطین در مورد وضعیت خاورمیانه آگاه کرد.

طرفین نیز در این نشست توافق کردند که صربستان و فلسطین اقدامات خود را برای تشکیل کمیته همکاری مشترک ادامه داده تا ضمن تحکیم توافق نامه کنونی به استفاده بهتر از امکانات همکاری جامع  کمک کند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری صربستان و نخست وزیر کوزوو چهارم سپتامبر (۱۴ شهریور) توافق نامه ای را با میانجیگری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در زمینه روابط اقتصادی امضا کردند. این درحالی است که هنوز صربستان استقلال کوزوو را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته است.

در گزارش هایی که در رسانه های مختلف محلی نوشته شده به بندهایی از این توافق نامه اشاره شده که صربستان سفارت خود را به بیت المقدس انتقال می دهد.

«ایویتسا داچیچ» وزیر امور خارجه صربستان پیش تر درخصوص بخشی از توافق های انجام شده در واشنگتن که به گشایش دفتر اتاق بازرگانی و انتقال سفارت صربستان به بیت المقدس در سال آینده مربوط می شود، گفت که آیا این توافق ها اتفاق خواهد افتاد؟، همانطور که از رئیس جمهوری شنیده شده، تمامی این اقدامات به روابط ما با اسرائیل و توسعه همکاری ها بستگی دارد.

با توجه به اینکه صربستان با رژیم صهیونیستی روابط خوبی دارد نمی توان به رسمیت شناختن کوزوو را توسط این رژیم انتظار داشت. از طرف دیگر صربستان با کشورهای اسلامی و عربی از جمله با فلسطین در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی روابط خوبی دارد و مطمئنا سیاستمداران صربستان در جهتی قدم بر نمی دارند که این روابط به تیرگی گراییده شود.

پارلمان کوزوو در فوریه ۲۰۰۸ میلادی به طور یکجانبه استقلال این بخش از صربستان را اعلام کرد. بلگراد با اعلام اینکه کوزوو، استان جنوبی صربستان است، اعلام یکجانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل شدن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

صربستان که براساس قانون اساسی خود و قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل، کوزوو را استان جنوبی خود می داند و از طریق راه های صلح آمیز و حقوقی در ممانعت از عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی استفاده می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha