برخورداری خیریه‌ها از معافیت مالیاتی در صورت ثبت اطلاعات پرداخت‌های حمایتی

تهران - ایرنا - موسسات خیریه و خصوصی باید اطلاعات پرداخت‌های حمایتی خود را از طریق حواله‌های الکترونیک انجام دهند و با ثبت این اطلاعات از معافیت مالیاتی عملکرد سال ۹۹ برخوردار می‌شوند.

به گزارش روز چهارشنبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس بند (ح) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کشور، تمامی دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه از جمله نهادهای عمومی غیردولتی و بنیادها که به هر شکل از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنند، مکلفند همه حمایت‌ها و کمک‌های خود را به افراد حقیقی تنها از طریق حواله‌های الکترونیک ساتنا و پایا انجام دهند.

مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمند سازی وزارت تعاون در این خصوص گفت: اجرای این بند، می‌تواند نقش موثری در ارتقای شفافیت عملکرد موسسات خیریه خصوصی و مردم نهاد ایفا کند.

«مریم میرمالک» با بیان اینکه موسسات خیریه در تمامی کشورها از ارکان بخش رفاه اجتماعی به شمار می‌روند، افزود: با این وجود، در صورت نبود نظارت مناسب و دقیق، امکان استفاده از عنوان خیریه برای پولشویی و سوءاستفاده امکان پذیر است که موجب سلب اعتماد عمومی به خیریه‌ها می‌شود.

به گفته وی با اجرای تبصره یاد شده، ثبت دقیق اطلاعات پرداخت های حمایتی مبنای دریافت معافیت مالیاتی خیریه ها خواهد بود و به این ترتیب شفافیت در پرداخت های حمایتی این موسسات ممکن خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون تاکید کرد: این اقدام در فرایند مالیاتی امسال که مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۸ است، هیچ تغییری نخواهد کرد و سامانه ایجادی مبنای معافیت مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۹ است که در سال ۱۴۰۰ منظور خواهد شد.

به گزارش ایرنا، وزارت تعاون پیش از این طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که پرداخت‌های حمایتی خیریه‌ها باید به صورت حواله الکترونیک (ساتنا، پایا) انجام شود و در قسمت «بابت» این حواله‌ها کد «شناسه پرداخت» را درج کنند.

در این اطلاعیه تاکید شده بود که عدم رعایت این موارد در پرداخت‌های نقدی بر اساس این قانون، سبب عدم بهره‌مندی موسسات خیریه از معافیت مالیاتی در زمینه کمک‌های نقدی پرداختی خواهد شد.

براساس این گزارش، شناسه پرداخت مربوط به هر کمک نقدی به هر شخص حقیقی، کدی ۲۴ رقمی است که سه رقم نخست آن عدد ۱۱۰ است، ارقام چهارم تا چهاردهم را ارقام شناسه ملی یازده رقمی موسسه تشکیل می‌دهد و ارقام پانزدهم تا بیست و چهارم، (بدون صفر) شماره تلفن همراه مدیرعامل مؤسسه خیریه خواهد بود.

برای شناسایی مشکلات احتمالی این فرآیند تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹ این رویه به صورت آزمایشی انجام خواهد شد.

چنانچه مؤسسات خیریه با مشکلی در این فرآیند مواجه شوند می‌توانند، مشکلات را برای بررسی و رفع آن به پست الکترونیکی ngo@mcls.gov.ir اعلام کنند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha