۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۶
کد خبر: 84050523
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تلاش تاجیکستان و روسیه برای ایجاد پدافند هوایی مشترک

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری تاجیکستان از نهادهای دست اندرکار خواست برای پیش نویس طرح قرارداد راه اندازی سیستم پدافند هوایی مشترک با روسیه به منظور تشکیل سیستم پدافند هوایی واحد منطقه ای اقدام کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسیا پلاس قرقیزستان، امامعلی رحمان امروز سه شنبه با صدور این فرمان تصریح کرد این طرح می تواند به عنوان بخشی از سیستم پدافند هوایی یکپارچه اعضای کشورهای همسود مشترک المنافع (CIS) باشد.

براساس این گزارش، این فرمان رئیس جمهوری تاجیکستان که پیشتر در  ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) صادر شده بود بر امضای این قرارداد با هدف بهبود اثربخشی پدافند هوایی در منطقه تاکید دارد.

در پیش نویس این سند آمده است: قرارداد مذکور به منظور افزایش کارایی پدافند هوایی در منطقه امضاء خواهد شد تا تاجیکستان و روسیه بتوانند با وجود برخی اختلافات یک منطقه جداگانه ای از امنیت جمعی را در قلمرو و حریم هوایی تاجیکستان اختصاص دهند.

این گزارش حاکی است که مذاکرات آتی و وارد کردن اصلاحات و تغییرات به این سند بر عهده وزارت دفاع تاجیکستان است و در مقابل مسئولیت هماهنگی های مشترک جهت نیروهای دو کشور در این سیستم پدافند هوایی، به عهده سرهنگ سرگئی سوروویکین، فرمانده کل نیروهای هوافضای روسیه خواهد بود..

رئیس جمهور تاجیکستان به وزارت امور خارجه این کشور دستور داده که با ترتیب پیش بینی شده با جانب روسیه زمان و مکان امضا این سند را تعیین کنند.

در سند مذکور درج شده که با توجه به تفکیک قلمروهای تاجیکستان و روسیه، طرفین بخشی جداگانه از امنیت جمعی را در محدوده و فضای تاجیکستان اختصاص می دهند.

این قرارداد ۵ ساله خواهد بود و چنانچه طرفین نخواهند نقطه پایانی برای آن در آینده در نظر گیرند، به طور خودکار برای ۵ سال بعدی نیز تمدید خواهد شد.

در آبان ماه گذشته نیز خبرگزاری های آسیای میانه به نقل از سرویس مطبوعاتی منطقه مرکزی نظامی وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بودند که سامانه موشکی ضدهوایی «اس-۳۰۰» در مرز تاجیکستان با افغانستان مستقر شده است.

علاوه بر استقرار اس-۳۰۰ در مرز این دو کشور، این سامانه ضد هوایی وظیفه تضمین پدافند هوایی منطقه آسیای میانه را با همراهی نیروهای مسلح تاجیکستان برعهده دارد.

این نخستین سیستم موشکی اس-۳۰۰ است که در مرز با افغانستان و محل فعالیت نیروهای بین المللی، مستقر شده و وظیفه اصلی این بخش، پوشش دادن امکانات پایگاه بیست و یکم ارتش روسیه در اثر حملات هوایی و فضایی است.

سامانه هوایی اس-۳۰۰ برای دفاع از تجهیزات بزرگ صنعتی، اداری و پایگاه های نظامی ایجاد شده و نخستین سیستم چند کاناله با توانایی ردیابی شش هدف است.

اس-۳۰۰ یک سامانه موشکی سطح‌ به‌ هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌ها است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ در شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد.

مدل‌های مختلف این موشک در نام‌گذاری ناتو با نام‌های سام ۱۰، سام ۱۲ و سام ۲۰ شناخته می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha