۳۱ شهریور ماه، سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث صدام در سال ۱۳۵۹ علیه جمهوری اسلامی ایران و آغاز هفته دفاع مقدس است. تقدیم ۳۶ هزار دانشآموز شهید و سه هزار و ۹۰۰ دانشآموز شهیده آرمیده در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تهران نقشآفرینی پررنگ نوجوانان در این ایام را نمایان میکند.
دانشآموزان که همواره در تاریخ ایران با حضور در جبهه حق علیه باطل از جمله پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی از کشور و آرمانهای ملی و اسلامی خود دفاع کردهاند، امروز نیز با الگو قراردان دانشآموزان شهید برای پیروزی کشور بر جنگ تحریمی کنونی تلاش میکنند.
در واقع میتوان گفت که بسیاری از دانشآموزان در سالهای جنگ تحمیلی برای دفاع از کشور در جنگ نظامی جان خود را فدا کردند اما امروزه در شرایط جنگ اقتصادی و رسانهای به گونهای دیگر برای خنثی کردن حربههای دشمن واکشن نشان میدهند.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران در ادامه به نقش نوجوانان در هشت سال جنگ تحمیلی و شرایط جنگ اقتصادی امروز جامعه پرداخته است.
محمد رزاقی مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در زمان هشت سال جنگ تحمیلی به واسطه جایگاه اجتماعی و فرهنگی که در جامعه داشته، علاوه بر حضور معلمان و دانش آموزان در جبهه ها، وظیفه فرهنگ سازی نسبت به اهمیت دفاع از انقلاب و کشور را به صورت بنیادی برعهده داشت.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در سالهای دفاع مقدس برای استمرار حضور دانش آموزان در جبهه ها با ایجاد مدارس رزمندگان امکان ادامه تحصیل رزمندگان را فراهم و همچنین مدرسههایی را در جبههها به منظور تداوم فعالیتهای آموزشی مستقر کرد.
رزاقی با بیان اینکه آموزش و پرورش در زمان جنگ تحمیلی مسائل مرتبط با دانش آموزان رزمنده، جانباز، شهید و آزاده و خانواده های آنها را پیگیری میکرد، خاطرنشان کرد: پشتیبانی تدارکاتی از نیازهای رزمندگان در قالب مواد خوراکی، تجهیزات، پوشاک و ملزومات مورد نیاز با کمک دانش آموزان و خانواده های آنان از اقدامات دیگر وزارت آموزش و پرورش در طول جنگ نظامی کشور بود.
آموزش و پرورش برای معرفی تهدیدها تلاش کند
وی در ادامه درباره نقش آموزش و پرورش در شرایط جنگ تحریمی و اقتصادی امروز جامعه اظهار داشت: این سازمان در این شرایط باید برای تبیین شرایط و موقعیت حساس کشور، تهدیدها و معرفی فرصت ها برای دانش آموزان، معلمان و عموم جامعه تلاش کند.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش افزود: باید دانش آموزان را به گونه ای تربیت کرد که کیفیت تولیدات علمی را بالا برده و در مواردی که تولید داخلی نداریم، به خودکفایی در آن حوزه بیندیشیم.
معلمان به کسب مهارت برای انتقال مفاهیم در فضای مجازی بپردازند
رزاقی همچنین درباره نقش معلمان در شرایط جنگ تحریمی و اقتصادی امروز جامعه گفت: معلمان باید در این شرایط به کسب مهارت لازم در انتقال مفاهیم یادگیرانه در فضای مجازی بپردازند.
وی ادامه داد: معلمان در این شرایط باید انگیزه لازم در دانش آموزان برای به دست آوردن تحصیلات و مهارت های لازم جهت خنثی کردن تحریم های دشمن ایجاد کنند.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران خاطرنشان کرد: دانش آموزان نیز در این شرایط باید برای جبران خلاء ایجادشده در فعالیتهای یادگیری به جهت فضای تحریمی کرونایی تلاش کنند.
نظر شما