"میثم قدمی" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ۹۳ شرکت حمل و نقل باری و ۸۸ شرکت حمل و نقل مسافری در استان فعال هستند و از مجموع ۹ هزار و ۱۶ دستگاه ناوگان باری استان عمر ۲ هزار و ۱۴۵ دستگاه بالاتر از سن فرسودگی است.
وی با اشاره به اینکه تعداد ناوگان مسافربری لرستان یکهزار و ۱۹۴ دستگاه می باشد افزود: عمر فرسودگی در ناوگان باری ۲۵ سال میباشد که سن ۲۳ درصد ناوگان استان بیش از متوسط فرسودگی ناوگان کشور است.
وی اظهار کرد: میانگین عمر اتوبوسهای مسافربری نیز ۱۵ سال است که اکنون این رقم در کشور به ۸.۱ سال رسیده و در لرستان به متوسط هشت سال کاهش یافته که در این حوزه وضعیت مناسبی داریم.
وی میانگین عمر مینی بوس را ۲۵ سال برشمرد و گفت: این میزان در لرستان و کشور به ترتیب ۳۱.۹ و ۳۱.۵ سال است و در حالیکه میانگین عمر خودروهای سواری ۱۰ سال می باشد این رقم در کشور و لرستان ۱۲.۲ سال است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان ادامه داد: آخرین مصوبه در این راستا سوم خرداد امسال بوده که برای واردات خودروهای با سه سال ساخت جهت نوسازی و توسعه ناوگان باری تاکید داشته است و طبق آن باید پنج هزار دستگاه باری با کارکرد زیر سه سال ساخت وارد شبکه حمل و نقل باری کشور شود.
قدمی همچنین به طرح کلید به کلید ناوگان عمومی اشاره کرد و گفت: رانندگان می توانند خودروهای اسقاطی خود را تحویل داده و یک خودرو صفر تحویل بگیرند که در این راستا سازمان راهداری یکهزار دستگاه را برای متقاضیان در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه چالش اصلی سازمان راهداری در حوزه مسافر و مینی بوس است اضافه کرد: در طرح کلید به کلید ۴۰ درصد هزینه نوسازی توسط متقاضی و ۶۰ درصد از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان ادامه داد: شرکتهای حمل و نقل استان باید به فکر ارزش افزوده ناوگان خود باشند و در غیر اینصورت وسایط نقلیه در کوتاهترین زمان از رده خارج و اسقاط می شوند.
نظر شما