کارکرد مدرسه با ظهور فضای خودیادگیری تضعیف نشود

تهران- ایرنا- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اهمیت ساخت و کارکرد مدرسه با ظهور رقبا و فضای خودیادگیری نباید تضعیف شود؛ گرچه این اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که فعالیت‌های مدرسه از جنس رشد و تاثیرپذیری است.

محمود امانی طهرانی روز سه شنبه در نشست خبری «تشریح برنامه های شورای عالی و گزارش عملکرد آن در قبال سند تحول بنیادین» افزود: مدرسه باید اولویت اول مردم هر جامعه ای باشد. مدرسه که ساخته شود، تمامی امور درست می شود.

امانی گفت: آموزش و پرورش امروز نه به عنوان نیاز فرهنگی کلان بلکه به عنوان نیاز عینی جامعه بشریت شناخته می شود.

وی اظهار داشت: ارزان ترین، عقلایی ترین و موثرترین  اقدام برای بهبود همه شاخص های جامعه، روی آوردن به آموزش و پرورش و مدرسه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: اهمیت ساخت و کارکرد مدرسه با ظهور و بروز رقبا و فضای خودیادگیری نباید تضعیف شود و این اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که نیازهای مدرسه با یکدیگر از جنس رشد و تاثیر پذیری است. به همین دلیل امروز دغدغه افراد جامعه این است که روز به روز بر قوت و جدیت مدرسه به عنوان یک زیست بوم افزوده شود.

امانی تهرانی همچنین درباره مزایای آموزش حضوری گفت: اقدامات انجام شده در آموزش حضوری، در فضای غیرحضوری قابل دستیابی نیست. در آموزش حضوری جنبه تربیتی رشد دهنده تمام ساحتی مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود:  گاهی براساس شرایط مانند شیوع کرونا و آموزش مجازی امکان تحقق تمامی جنبه های تربیتی وجود ندارد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از تصمیم بازگشایی مدارس از وضعیت حضور دانش آموزان آگاه شدیم، گفت: اعضای شورای عالی از زمان آغاز سال تحصیلی بازدیدهای سرزده از مدارس داشته اند. من هم در مدارس ۲ استان دیگر علاوه بر تهران حضور پیدا کردم تا این اطمینان حاصل شود که جریان آموزش در این دوره خاص متوقف نمی شود.

امانی ادامه داد: همه بدنه تعلیم و تربیت به ویژه  معلمان تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا روند آموزش تداوم داشته باشد و آموزش در شرایط کرونا رها نشود. 

وی تاکید کرد: جامعه فرهنگی با نگاه منصفانه با مسئولیت پذیری تمام، چاره اندیشی و تدبیر می کند و آموزش را انجام می دهد.

ارزرشیابی توصیفی در دوره ابتدایی لطمه وارد نمی کند 

امانی تهرانی همچنین درباره سنجش معتبر دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت گفت: موضوع سنجش معتبر یکی از چهار دغدغه اصلی نظام های آموزشی جهان است.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش در موضوع سنجش معتبر دانش آموزان نکته های مهم را پیش از تولد سند تحول بنیادین بیان کرده بود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در متن مصوبات مختلف در باره سطوح مختلف سنجش وجود دارد، گفت: یک مبنای کلی وجود دارد که سنجش نباید به دانش آموز لطمه بزند. اصول برای سنجش دانش آموزان به درستی شکل گرفته است، اما این موضوع مقطعی نیست که بتوان با بخشنامه راه صحیحی را درپیش گرفت.

امانی خاطر نشان کرد:  سنجش امر پیچیده ای است که آموزش و پرورش را از دستیابی به پاسخ های ساده و قابل انجام باز می دارد. باید دشواری این راه بپذیرفت تا اقدامات پله ای بهبود بخش ایجاد شود.

وی یادآور شد: ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی به دانش آموزان لطمه ای وارد نمی کند؛ چرا که در این نوع ارزشیابی همکلاسی ها برای یکدیگر رقیب نمی شوند. 

امانی ادامه داد: این روزها موضوعی مانند کاهش توان دانش آموزان در باب سواد خواندن مطرح است، به همین دلیل عوامل موجود باید احصاء شود تا در نهایت به این نتیجه رسید که چه مقدار سهم به ارزشیابی توصیفی تعلق دارد. برای این موضوع باید قدم به قدم تحلیل و برای بهبود روند تلاش کرد.

مشخصه اصلی مدرسه تراز سند تحول بنیادین

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شاخص های اجرایی شدن سند تحول بنیادین اظهار داشت: می توان از ابعاد مختلف به اجرای سند تحول نگاه کرد.

امانی ادامه داد: سند در مجموعه آموزش و پرورش تغییراتی مانند توجه به ساحت‌های شش‌گانه به وجود آورده که پیش از آن این رویدادها رخ نداده بود. پس از تصویب سند تحول بنیادین کتاب‌های بسیاری با موضوعات سند تولید شد، کتاب های جدید التالیف حاصل سند تحول بنیادین است. 

وی با بیان اینکه برنامه بوم نیز از دل سند تحول بنیادین بیرون آمده است، گفت: این سند، آموزش و پرورش را  از نقطه فعلی به نقطه ای بسیار والاتر می‌رساند. هنوز به این نقطه نرسیده ایم و برای نرسیدن به این نقطه دلایل بسیاری وجود دارد که مشکلاتی از جنس فضای آموزشی، معیشت، آموزش، بکارگیری معلمان را می‌توان از جمله عمده‌ترین این مشکلات دانست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: تاکنون معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش برنامه های خود را در راستای سند تحول بنیادین ارائه داده‌اند که پس از مشخص شدن درصد و عددهایی برای اجرای برنامه‌های سالانه اعلام می شود. آنچه مهم است این است که اجرای شکلی سند جایگزین اجرای مفهومی نشود.

امانی افزود: باید فهم عمیق از اجرای سند تحول بنیادین پیدا شود و در این راستا چرخش های تحول آفرین نیز شناخته شود. در این زمینه سنجش، ارزشیابی، بکارگیری معلم، تجهیز ساختمان مدرسه و برنامه درسی حائز اهمیت است. مسیرها مشخص شده و اقداماتی نیز در حال انجام است، اما باید امکانات بیشتری در این حوزه به کار گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه مدرسه محوری یک گفتمان است، تاکید کرد: گفتمان به معنای یک مبحث همراه فهم عمومی و فزاینده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آگاهان کشور باید به توجه به مدرسه در جامعه کمک کنند. مشخصه اصلی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، مدرسه ای است که حداقل در یک محله موثر باشد، بتواند میزان خشونت در یک محله را کاهش دهد. همه برنامه‌های سند تحول بنیادین تربیت تمام ساحتی مانند تربیت دینی، اعتقادی، زیست و شناخت از بدن خود، تربیت اجتماعی، اقتصادی‌ و... است. 

امانی گفت: در حال حاضر باید به دنبال وجوهی از سند رفت که وضعیت اشتغال را بهبود بخشد یا به کاهش مصرف مواد مخدر و خشونت منجر شود. نباید به کارهای کنونی بسنده کرد و سند را اجرایی دانست.

آموزش و پرورش چارچوب برنامه های مهدهای کودک را تعیین می کند

امانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تدوین اهداف واژه‌های مهمی مانند تولی و تبری، جهاد و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، حکومت دینی، روحیه سلحشوری، دفاع از کیان کشور اظهار داشت: اهداف دوره های تحصیلی با یک نظام خیلی ساختارمند و قابل رصد بر مبنای اسناد بالادستی تدوین شده است.

وی افزود: کسانی که این اهداف را تدوین کردند، مدعی هستند این اهداف از تحلیل اسناد بدست آمده است و با یک روش مهندسی و ساختاری معین متنی که جزو مهمترین مراحل انجام کار بوده، تدوین شده است.

دبیر کل شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درباره تعیین تکلیف وضعیت مهدهای کودک اظهار داشت: در رابطه با تأسیس مهدهای کودک‌ها در قانون پیش‌تر تعیین تکلیف شده است. برای تأسیس مهدهای کودک‌ باید از سازمان بهزیستی مجوز گرفته شود، اما چارچوب برنامه‌های مهدهای کودک از سوی وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌شود.

امانی ادامه داد: در زمینه اجرای صحیح قانون و به دنبال طرح مسئله مهدهای کودک از سوی رهبری در بیانات روز ۱۱ شهریور ماه امسال، این امر مورد توجه مجدد دستگاه‌ها از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفت و با مجموعه اقدامات انجام شده این موضوع ساماندهی می‌شود. اگر در این زمینه در جایی نیازمند تقنین و سیاستگذاری باشد، شورای عالی آموزش و پرورش ورود پیدا می‌کند. 

مدیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال ایرنا درباره شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در مناطق محروم اظهار داشت: این موضوع از جمله وظایف نظام آموزشی محسوب می‌شود. طرح شهاب (هدایت و حمایت از استعدادهای برتر دانش‌آموزی) از این بابت عنوان شده است.

امانی افزود: این موضوع نیازمند وجود بستر آموزشی غنی است تا دانش آموزان بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند. نظام آموزش عمومی، نظام پرورش نخبگی است. در این راستا باید انتخابی در یکی از زمینه‌های نخبگی بروز یابد.

وی توضیح داد: همه دانش آموزان یک سیر را طی می‌کنند، اما استعداد هر یک از آنها در یک رشته و حیطه بروز و ظهور پیدا می‌کند. یکی از وظایف مدرسه این است که عرصه را به‌گونه‌ای فراهم کند که در کنار طی کردن سیر عمومی آموزش، ورود به عرصه نخبگی برای دانش آموزان مهیا شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha