۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۲
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84060048
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شگفتانه آموزش شاد در عصر ناشاد کرونا

۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۲
کد خبر: 84060048
شگفتانه آموزش شاد در عصر ناشاد کرونا

همدان- ایرنا- سامانه آموزش مجازی «شاد» اگرچه دستاوردی نوین در نظام آموزشی کشورمان در مواجهه با کرونا و تدریس غیرحضوری به شمار می‌رود اما همچنان با اشکالاتی مواجه و مشکلاتی را به خصوص برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان همدانی ایجاد کرده است.

در واقع این شبکه رونمایی شد تا ارتباط دانش آموزان و معلمان در فضای مجازی حفظ شود و به نوعی نگرانی والدین از آموزش فرزندانشان در وضعیت کنونی برطرف شود.

با این حال، بهره مندی از این شیوه آموزشی برای والدین و حتی معلمان همدانی هموار نیست و دردسرهایی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

به گفته معلمان همدانی این برنامه توان پشتیبانی میلیون‌ها دانش آموز و معلم را ندارد و نمی‌توان به صورت برخط (آنلاین) دوره تدریسی را انجام داد.

به گفته معلمان همدانی این برنامه توان پشتیبانی میلیون‌ها دانش آموز و معلم را ندارد و نمی‌توان به صورت آنلاین دوره تدریسی را انجام داد.

ضعیف بودن و قطع و وصل شدن اتصال اینترنت، محدودیت بسیاری از والدین در بهره مندی از این شیوه آموزشی و ناشناختگی در استفاده آن، از جمله مشکلاتی که معلمان، دانش آموزان و والدین همدانی در گفت وگو با ایرنا به آنها اشاره دارند.  

گفته می شود که در این شیوه آموزشی آپلود ویدئوهای ارسالی از سوی معلمان با تاخیر و انتقال مفاهیم به صورت یکسویه انجام می‌گیرد به گونه‌ای که دانش آموزان امکان طرح سووال و رفع ابهام و ایرادهای حین تدریس را ندارند.

این در شرایطی است که برخی والدین هم سواد آنچنانی برای استفاده از فناوری های نوین جهت کمک به فرزندان را ندارد و دانش آموز با سردرگمی مواجه هستند.

افزون بر این، اعلام می شود که مشکل در اتصال برنامه شاد باعث طولانی شدن شیوه انتقال مفاهیم و ایجاد دوره فرسایشی و خستگی معلم و دانش آموزان در طول آموزش روزانه می‌شود.

از سوی دیگر این طرح برای دانش‌آموزانی که وضعیت مالی بهتری دارند شاید خوب باشد اما امکان بهره مندی از آن برای بسیاری از دانش‌آموزان روستایی که گوشی هوشمند ندارند، وجود نداشته است.

برخی از والدین هم با مشکل آموزش چند فرزندی مواجه هستند و برای آن‌ها این سووال مطرح است که چطور می‌توانند با این وضعیت اقتصادی و گرانی تلفن همراه، برای هر یک از فرزندان خود گوشی هوشمند فراهم کنند.

همچنین برای خانواده‌هایی که از درآمد مناسبی برخوردار نیستند و سطح مالی مطلوبی ندارند، هزینه خرید بسته اینترنتی هم به هزینه‌های آن‌ها برای فرزندان افزوده شده است.

در این بین والدینی که شاغل هستند نیز با چالش کلاس‌های شاد مواجه شده‌اند؛ به طوریکه می‌گویند امکان حضورشان در منزل وجود ندارد و فرزند آن‌ها باید در تنهایی خود در دنیای فضای مجازی ورود کند که شاید فراتر از کنکاش در شبکه آموزشی شاد باشد.

والدینی که شاغل هستند نیز با چالش کلاس‌های شاد مواجه شده‌اند به طوریکه می‌گویند امکان حضورشان در منزل وجود ندارد و فرزند آن‌ها باید در تنهایی خود در دنیای فضای مجازی ورود کند که شاید فراتر از کنکاش در شبکه آموزشی شاد باشد.

این مشکلات سبب شده تا معلمان به سمت وسوی آموزش آفلاین سوق پیدا کنند و در این بین با تشکیل گروه‌های مجازی، اقدام به ارسال متن و یا صوت کنند.

در واقع شکل گیری این گروه آموزشی هم سبب شده تا دانش آموزان یا والدین در صورت ابهام در آموزش امکان طرح سووال را داشته باشند.

با این حال اگر اصرار بر تداوم آموزش بوسیله شبکه شاد است بی تردید باید نسبت به تامین زیرساخت‌های مهم آن در استان همدان اقدام شود.

بدون تردید رفع مشکلات آنتن ‌دهی، تامین گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، تجهیز و ارایه اینترنت رایگان به دانش‌آموزان و معلمان در مناطق محروم و فراهم‌سازی امکان در اختیار قرار دادن وسایل ارتباطی نظیر تبلت و اینترنت برای قشر محروم و یا امکان برقراری دوره‌ها به صورت تلفنی در نقاط محروم نیاز امروز شبکه آموزش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha