به گزارش روز شنبه سازمان اداری و استخدامی کشور، «جمشید انصاری» درباره تاثیر پیامدهای بیماری کرونا بر نظام اداری کشور، افزود: شیوع کرونا با ویژگیهایی که دارد و الزاماتی که در تعاملات بین انسانها ایجاد کرده است، زندگی اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار داده و نظام اداری نیز بهعنوان بخش مهم و اساسی جامعه که وظیفه ارائه خدمات به مردم را بر عهده دارد، از این تاثیر مستثنی نبوده است.
وی اظهارداشت: با توجه به ضرورت رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، دستگاههای اجرایی و کل نظام اداری ملزم به تدارک و تمهید امکانات و ساز و کارهایی شدند که پیش از این بیماری، برنامه مشخصی برای آنها در دستور کار نبود.
معاون رییس جمهوری افزود: استفاده بیشتر از دورکاری کارکنان با هدف کاستن از تراکم حضور آنان در محیطهای اداری و کمک به سیستمهای حمل و نقل عمومی که به تدارک زیرساختها و امکانات دورکاری کارکنان از سوی دستگاهها منجر شد. تدارک امکانات و برنامههای خاص برای ارتقاء سطح بهداشت محیط و کارکنان از قبیل تهیه و توزیع ماسک و مواد بهداشتی و بسیاری موارد دیگر از جمله این تمهیدات هستند.
وی گفت: ضرورت تسریع در توسعه دولت الکترونیک و برقراری ارتباط بین دستگاهها و سامانههای مختلف برای کاهش ترددهای مردم و مراجعهکنندگان بین ادارات، گسترش جلسات مجازی و وبینارها برای انجام هماهنگیهای بین دستگاهی که منجر به استقرار سامانههای مورد نیاز ارائه خدمات الکترونیکی، اعم از سامانههای تعریفشده قبلی و سامانههای مورد نیاز شرایط فعلی مانند تکمیل برنامه میز خدمت در دستگاههای خدمترسان شده است. کاهش مراجعه حضوری اربابرجوع و خدمتگیرندگان به دستگاههای اجرایی و محیطهای اداری از اهداف و اولویتهای سازمان در این برنامهریزیها بوده است.
انصاری گفت: بنابراین همانطور که زندگی عادی مردم در اثر شیوع این بیماری دستخوش تغییرات جدی شده و به نظر میرسد تا مدتها ماندگار باشد، میتوان گفت این تاثیرات در نظام اداری نیز بسیار جدی، عمیق و ماندگار خواهد بود و به تغییرات اساسی در روشهای انجام کار دستگاههای اجرایی و حتی اولویتگذاری آنها در انجام ماموریتها و وظایف منجر خواهد شد.
رییس سازمان اداری و استخدامی بیان کرد: کرونا باعث شکلگیری مراجع جدید تصمیمگیری مانند ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا شده است. این مراجع تصمیمهایی اتخاذ میکنند که مستقیما نظام اداری را تحت تاثیر قرار میدهد و از طرفی ممکن است این تصمیمات از سطح کارشناسی و منطبق با واقعیتهای نظام اداری برخوردار نباشد.
وی ادامه داد: تشکیل این ستاد با تصویب شورای عالی امنیت ملی، تصمیمی درست و کارآمد بوده است. نوع مدیریت و راهبری ستاد از ابتدا به اینگونه بوده که پیشنهادها در حوزههای تخصصی توسط دستگاه مسئول همان حوزه ارائه میشود و از پشتوانه کارشناسی هم برخوردار است. در تصمیمات ستاد هم همیشه بر امکانپذیر بودن اجرای تصمیمات ستاد از سوی مردم و مخاطبان تاکید میشود؛ لذا بخش قابل توجهی از تصمیمات ستاد، کارشناسی شده و منطبق بر واقعیتهای جامعه ایران است و توانسته نسبت به کنترل و مهار شیوع بیماری موفق شود.
رییس سازمان اداری و استخدامی در مورد الگوی مدیریتی متمرکز و غیرمتمرکز در این شرایط گفت: با توجه به ناشناخته بودن این ویروس و رفتارهای آن علاوه بر تصمیمات ثابت و عمومی مانند رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و ضوابط و پروتکلهای بهداشتی که ابلاغ شده یا میشود، نوعی محدودیتهای اقتضایی و متناسب با شرایط منطقهای را نیز ایجاب میکند، ولی لزوما به معنای واگذاری مسئولیت و اختیار کلی مدیریت بیماری به استانها نیست.
وی افزود: در مواردی که استانها با توجه به شرایط ویژه نیازمند اتخاذ تصمیمات خاص باشند، مراتب به وزارت کشور منعکس و با تصمیمگیری مشترک وزرای کشور و بهداشت و درمان و موافقت آنها اجرایی میشود؛ ولی آنچه در عمل اتفاق افتاده است، شباهت وضعیت و شرایط بیماری در اکثر مناطق کشور است که تصمیمات و اقدامات واحد را موثرتر کرده است.
انصاری درباره برگزاری آزمون استخدامی فراگیر در شرایط موجود گفت: با توجه به اینکه مجری این آزمونها سازمان سنجش آموزش کشور است و این سازمان تجارب متعددی در برگزاری کنکور در همین سال جاری دارد، به نظر نمیرسد مشکلی در اجرای این آزمونها وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: شرایط کرونا بر برنامه و فرایند نیازسنجی و صدور مجوزهای استخدامی و دیگر فعالیتهای قانونی سازمان اداری و استخدامی کشور تاثیرگذار نبوده است و چنانکه بیان شد لازم است در خصوص نحوه اجرای مصاحبههای استخدامی راهکارهایی متناسب با بایدها و نبایدهای شرایط بیماری تعریف شود؛ در حال حاضر این مصاحبهها با رعایت فاصلهگذاری و پروتکلهای بهداشتی و با تعیین وقت قبلی و در زمان معین انجام میشود و مشکل خاصی هم به سازمان گزارش نشده است.
معاون رییس جمهوری درباره تاثیر کرونا بر نظام اداری گفت: در مقایسه با دیگر بخشهای جامعه، نظام اداری توانست با سرعت خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و تابآوری قابل قبولی داشته باشد، بهویژه دستگاههایی همچون وزارت صنعت و شهرداریها، وزارت کشور و استانداریها و وزارت بهداشت و درمان که مسئولیت تصمیمگیری و اقدام میدانی در این زمینه را داشتند؛ در این خصوص خیلی خوب عمل کردند.
وی تاکید کرد: تمام دستگاههای اجرایی باید دنبال راههای جدید برای انجام فعالیت و ارائه خدمات با رعایت کاملتر اصول فاصلهگذاری اجتماعی باشند؛ در این زمینه توسعه دولت الکترونیک و تسریع در استقرار سامانههای مورد نیاز خدمت رسانی به مردم می تواند تاب آوری آن را در صورت ادامه شرایط افزایش دهد و خستگی و تحلیل نیروی انسانی دولت را که بهصورت مستقیم درگیر مدیریت بیماری هستند (به ویژه کادر درمانی کشور) کاهش دهد.
رییس سازمان اداری و استخدامی تصریح کرد: تمام تصمیماتی که در زمینه نحوه انجام فعالیت ادارات، ساعت فعالیت واحدهای اداری و نحوه حضور و فعالیت کارکنان در ادارات و اخیرا تصمیماتی که در خصوص اعمال مجازات اداری در مواردی که کارکنان شیوهنامه های بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد را مراعات نکرده و در انجام آنها کوتاهی و تخلف کنند، از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا اتخاذ شده، مبتنی بر نظرات کارشناسی این سازمان بوده است.
نظر شما