۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۸:۲۶
کد خبرنگار: 1795
کد خبر: 84063688
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقطع پیش دبستانی راهنمای ورود به مدرسه

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۸:۲۶
کد خبر: 84063688
مقطع پیش دبستانی راهنمای ورود به مدرسه

کرج - ایرنا- بنیان های دانش، مهارت و نگرش بنا به گفته کارشناسان امور تربیتی و روانشناسی از دوره پیش دبستانی شکل می گیرد چرا که این مقطع راهنمای ورود کودکان به مدرسه شناخته شده و از اهمیت فراوانی برخوردار است .

 نهاد آموزش به عنوان رکن اصلی تربیت انسانی و مهارتی درهر کشوری محسوب می شود به گونه ای که شیوه های آموزشی و  برنامه های آن به طور مستقیم در روند توسعه آن تاثیرگذار است.

دوره پیش دبستانی بخشی از نظام آموزش و پرورش است که با هدف آماده سازی نوآموزان برای حضور در رده های رسمی علم آموزی و مهارت پیش بینی شده است زیرا درآن الفبای علم آموزی و تربیت به کودکان آموزش داده می شود.

آموزش دوره پیش دبستانی برای کودکان باعث یادگیری مفاهیم آموزشی و پدیدآوردن محیطی خوشایند و پیشگیری از پیامدهای شکست آنان در مدرسه می شود.

دوره پیش دبستانی ویژه گروه سنی سه تا ۶ سالگی است که درآن به کودکان از جمله دراستان البرز مفاهیم و مطالب مورد نیاز برای ورود به مدرسه به زبان هنر و بازی آموزش داده می‌شود.

هدف اصلی از برگزاری آموزش این دوره  رشد همه جانبه کودکان است زیرا در دوره پیش دبستانی در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان زمینه مناسب برای رشد ذهنی و جسمی کودکان فراهم می آید.

 رشد شخصیتی و فکری کودکان از سه سالگی آغاز می‌شود که نحوه برخورد و آموزش دراین سن در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها تاثیربسزایی دارد.

 در دوره پیش دبستانی بیشتر آموزش‌های کودکان براساس بازی و سرگرمی برنامه ریزی شده است.

 دوره پیش دبستانی از اهمیت بالایی برای آموزش کودکان برخورداراست زیرا دراین دوران کودکان می‌آموزند چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و خود را با جامعه تطبیق دهند.

تقویت اعتماد به نفس در کودکان یکی از کارکردهای مهم دوره پیش دبستانی در کنار رشد اجتماعی وعاطفی در کودکان است.

در دوره پیش دبستانی کودک با فعالیت و کار گروهی، تمیز کردن وسایل، آشنایی و تعامل با دیگران را به تدریج در جریان فرآیند آموزشی – تربیتی تجربه می کند.

مهم بودن پیش دبستانی

روانشناس البرزی گفت: هدف آموزش پیش دبستانی  رشد همه جانبه کودکان است به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیت‌هایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد شناختی، عاطفی و جسمی آن‌ها شود.

دکتریونس جاوید نسب با اشاره به اینکه دوره کودکی یکی ازمقاطع مهم برای آموزش اجتماعی شدن و جامعه پذیری کودکان است، افزود: در این دوران کودکان می‌آموزند تا چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و خود را با جامعه

تطبیق دهند و مهارت های لازم برای ارتباطات میان فردی را به دست آوردند.

وی بیان داشت: دوره پیش دبستانی به عنوان یک  فرصت مناسب برای ایجاد جدایی،  تفرد  و کاهش اضطراب جدایی کودکان از محیط خانواده و پدر و مادر است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره پیش دبستانی به فعالیت و کار گروهی، مشارکتی، مهارت های دست ورزی و آشنایی و تعامل با دیگران  پرداخته می شود.

جاوید نسب با بیان اینکه در دوره پیش دبستانی است که کودک به تدریج می‌آموزد تا دراعمال خود و نحوه ارتباط با دیگران چگونه باید عمل کند، اضافه کرد: فعالیت درپیش دبستان مقدمه ای برای ورود به دبستان و ایجاد علاقه مندی به

مدرسه، معلم، کتاب و کتابخوانی است لذا آموزش و یادگیری در این دوره باید مبتنی بر شرایط سنی و روانشناسی رشد کودک و نیاز کودک پیش دبستانی به بازی، تفریح، لذت و سرگرمی است.

این روانشناس ادامه داد: کودکان در پیش دبستانی مهارت های خودآموزی، مسئولیت پذیری و نحوه مصرف میان وعده و مهارت های اساسی اجتماعی در محیط گروهی را می آموزند.

وی گفت: مغز درطول چهار سال اول زندگی بیشتر رشد می کند و در این ایام مغز کودک مسیرهای عصبی مهمی را ایجاد می کند و یادگیری دراین سنین سریعتر بوده و کودکان نیاز به یادگیری اطلاعات جدید دارند و حضور کودکان در دوره پیش

دبستانی با کیفیت درعملکرد یادگیری آنان بسیار سودمند است.

جاوید نسب اظهارداشت: از مزایای پیش دبستانی این است که کودک در یک محیط دوست داشتنی و ساختار یافته با رنگ، صداها، بافت ها، طرح کلاس، فعالیت های مختلف و کتاب ها رشد می کند و مغزش به او کمک می کند تا این کدهای

آشنایی را پردازش کرده و احساس امنیت و تعلق خاطر را تجربه کند.

وی عنوان کرد: مهارت های اجتماعی در سنین کودکی از اهمیت بسیاری برخوردار است و یکی از دلایلی که کودکان درهنگام ورود به مدرسه با مشکل مواجه می شوند این است که آنان به دلیل عدم ورود به پیش دبستانی مهارت های اجتماعیرا هرگز یاد نمی گیرند.

روانشناس البرزی یادآورشد: کودکان در دوران پیش دبستانی با مهارت های اجتماعی از جمله نحوه گوش دادن، صحبت خوب، صحبت شجاعانه، نوبت گرفتن، پذیرش تفاوت های چند فرهنگی و عذرخواهی آشنا می شوند و چگونگی تکلم در گروه، مشارکت و کمک به یکدیگر را در این دوره ها فرا می گیرند.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری در دوران کودکی در واقع پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دوران نوجوانی، جوانی و بزرگسالی است چرا که بسیاری از انحرافات اخلاقی ریشه در کمبودهای روحی و روانی دوران کودکی دارد.

اهمیت فرهنگ سازی

دیگر روانشناس البرزی در این زمینه گفت: دوره پیش‌دبستانی با هدف شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان اجرایی شده است که لازم است خانواده ها به این دوره مهم نگاه آموزشی - تربیتی داشته باشند.

مصطفی سوری اظهارداشت: کودکان دارای اهمیت بالایی هستند و باید برای آن‌ها وقت بیشتری بگذاریم تا فرزندانمان در دوره کودکی بسیاری از مهارت های مهم زندگی را به زبان ساده یاد بگیرند.

وی با اشاره به اینکه کودکان امروز والدین و مدیران فردا هستند،خاطرنشان کرد: ما هر طور این کودکان را تربیت کنیم آینده زندگی فردی و اجتماعی آنان را می سازیم لذا برخورداری آنان از آموزش های علمی و مهارتی در قالب دوره پیشدبستانی ضرورت دارد.

وی بیان داشت : در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به‌ عنوان یک نقشه راه  مطرح است به تربیت نیروی انسانی از مهد کودک تا دانشگاه تاکید شده است.

وی یادآورشد: خانواده‌ها فکر می‌کنند هدف پیش ‌دبستانی آموزش خواندن و نوشتن پیش از مدرسه است اما هدف اصلی پیش‌دبستانی شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

این روانشناس تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به فرهنگ، خلاقیت و نوآوری توجه بسیاری شده است.

وی با بیان اینکه برای تحقق این امورباید فرهنگ‌سازی در دوران کودکی صورت گیرد، اضافه کرد: این دوره مهم‌ترین دوره شکل‌گیری هویت و شخصیت است.

سوری ادامه داد: دوره پیش دبستانی نیاز به فرهنگ سازی دارد تا کودکان تحت پوشش برنامه های ویژه این دوره قرار گیرند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کودکان انعطاف پذیری بیشتری در دوران پیش دبستانی دارند، آموزش های مناسب را بهتر  می توانیم به آنها ارائه دهیم.

وی گفت: در سال های اولیه کودکی مفاهیم معمولا از راه بازی ها آموخته می شوند و فرایند کسب تجربه به طور طبیعی برای بچه ها اتفاق می افتد و مفاهیم علمی را می توانند از راه های آزمایش و تجربه کسب کنند.

این روانشناس البرزی افزود: بنیان های دانش، مهارت و نگرش از دوره پیش دبستانی شکل می گیرد پس باید پیش دبستانی محورهمه برنامه ریزی ها و گام های  نظام آموزشی باشد.

وی بیان داشت: لازم است هر تحول و نوآوری آموزشی از سال های اولیه کودکی مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی های آموزشی از این دوران آغاز شود تا بتوانیم از حداکثر مولفه های تاثیرگذار و قابلیت های موجود در کودکان استفاده کنیم.

سوری تاکید کرد: دوره پش دبستانی نیاز به فرهنگ سازی دارد تا کودکان تحت پوشش برنامه های ویژه این دوره قرار گیرند و امسال با توجه به وضعیت تداوم بیماری کرونا، این بستر درفضای مجازی برای کودکان فراهم آمده است تا دوره پیش

دبستانی را تجربه کنند.

ضرورت اجباری شدن 

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج بر ضرورت توجه به دوره پیش دبستانی به عنوان مبنای توسعه و تقویت آموزش های پایدار اشاره کرد و گفت : راهبرد آموزش های مهارتی با اجباری شدن این دوره محقق می شود.

مراد مالمیر اظهارداشت: باید با آموزش های مهارتی از جمله تقویت مهارت شناختی، کلامی و زبانی در دوره پیش دبستانی به غنا و تقویت این دوره پرداخته شود.

وی با بیان این که تحقق این مهم مستلزم اجباری شدن آموزش پیش دبستانی درکشور است، اضافه کرد: دراین صورت کیفیت آموزش ها افزایش یافته و پذیرش آن به نحو بهتر و موثرتری در دوره قبل از دبستان صورت می گیرد.

وی بیان داشت: در صورت اجباری شدن آموزش پیش دبستانی در کشور نظام آموزش پایه دچار تحولی خاص و تاثیرگذار خواهد شد.

مالمیر تصریح کرد: شکل و شیوه آموزش در دوره پیش دبستانی آمیخته با شادی و نشاط و استفاده از ابزار هنر با هدف ایجاد انگیزه در بین کودکان برای آمادگی تحصیل در دوره دبستان است .

وی با اشاره به تاکید رهبرمعظم انقلاب در خصوص اهمیت دوره پیش دبستانی و حتی مهد کودک ها، ادامه داد: پیش دبستانی یکی از مقاطع تحصیلی مهم است که باید به امور آموزشی و تربیتی آن اهمیت زیادی داد.

وی یادآورشد: دوره پیش دبستانی رشد همه جانبه کودکان را رقم می زند که این مهم نیاز به توجه والدین و مسوولان دارد.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج به فرصت پیش آمده در خصوص ثبت نام پیش دبستانی ها دربستر شاد پرداخت و افزود: ثبت نام دانش آموزان پیش دبستانی در فضای مجازی در قالب طرح ملی پوشش سراسری نوآموزان بصورت رایگان انجام شود.

مالمیر ادامه داد: آموزش مجازی پیش دبستانی ها با هدف جذب و حضور حداکثری نوآموزان در سیستم آموزسی و پرورشی کشور، ایجاد وحدت رویه و توسعه عدالت آموزشی و رشد همه جانبه اوان کودکی و یادگیری پیش نیازهای ورود بهدبستان از طریق آموزش والدین و نوآموزان با توجه به شرایط موجود اجرایی شده است.

آموزش مجازی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت:  ۲۰ هزار پیش دبستانی پس از ثبت نام تحت پوشش خدمات آموزش مجازی مدارس استان قرار می گیرند.

دکتر سالار قاسمی با اشاره به اینکه والدین برای ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی به نزدیکترین مدرسه ابتدایی محل سکونت خود مراجعه کنند، افزود: با توجه به اهمیت دوره پیش دبستانی نام نویسی ازنو آموزان پیش دبستانی درقالب طرحملی پوشش سراسری نوآموزان دراین استان اجرایی شده است.

وی بیان داشت: دوره پیش دبستانی بخشی از نظام آموزش و پرورش است که با هدف آماده سازی نوآموزان برای حضور در رده های رسمی علم آموزی و مهارت پیش بینی شده است.

قاسمی  یادآورشد: کودکان در دوره پیش دبستانی مهارت های خودآموزی، مسوولیت پذیری و مهارت های اساسی اجتماعی به صورت گروهی را می آموزند.

وی تصریح کرد: پیش دبستانی ساختاری نظام یافته دارد که درآن کودک به کلاس فعالیت های مختلف و کتاب ها ورود  و رشد پیدا می کند.

وی اضافه کرد: ارتباط اولیه صحیح کودکان با اجتماع الگوهای شخصیتی آینده آنان را رقم زده و برخلاف نگرش عمومی مبنی برعدم سود آوری، سرمایه گذاری در مراکز پیش دبستانی به معنای تربیت خلاق، هدفمند و آگاه آینده هر ملت و عامل باز دارنده بسیاری از آسیب های اجتماعی است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه دوره پیش دبستانی یک دوره بسیار مهم در موفقیت آموزشی یک دانش آموز است، عنوان کرد: دراین دوره کودکان مقدمات خواندن و نوشتن، تقویت مهارت های زبانی و حواس دیداری، شنیداری وگفتاری را در قالب فعالیت های جذاب و بانشاط  را یاد می گیرند.

وی به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای جذب حداکثری نوآموزان در سیستم آموزشی و پرورشی و وحدت رویه و توسعه عدالت آموزشی برای کلیه نوآموزان  پرداخت و یادآورشد:والدین نوآموزان دارای کودک ۵ سال تمام می توانند با در دست داشتن اصل و کپی شناسنامه کودک و والدین به نزدیک ترین مدرسه براساس جنسیت کودک مراجعه و ثبت نام کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: دراین دوره نوآموزان پس از ثبت نام اولیه و ثبت در سناد، می توانند با عضویت درشبکه اجتماعی شاد، در کلاس های درسی مجازی از محتواهای آموزشی استفاده کنند.

وی گفت : در پایان سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به کلیه نوآموزان شرکت کننده در پیش دبستانی غیرحضوری و رایگان، گواهی نامه اتمام دوره ارائه می گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: در استان البرز بیش از ۲۰ هزار نوآموز پیش دبستانی وجود دارد که برای جذب و اطلاع رسانی به والدین نیاز به حمایت رسانه های فعال دراین استان داریم.

وی افزود: آموزش و پروش به همراهی خانواده‌ها برای ارزیابی رشد نوآموزان در راستای اهداف ۱۱ ‌گانه دوره پیش‌دبستانی نیاز دارد.

قاسمی ادامه داد:  آموزش‌و پرورش موظف است شرایط دسترسی کودکان را به برنامه‌های پیش‌دبستانی فراهم سازد.

وی با بیان اینکه هدف آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی جذب حداکثری نوآموزان در سیستم آموزشی و پرورشی کشور و ارائه برنامه‌های باکیفیت است، تاکید کرد: باید با استفاده از همه بسترهای موجود از جمله آموزش تلویزیونی،شبکه شاد، ارتباط با خانواده، توزیع درس نامه‌های تهیه شده، استفاده از ظرفیت گروه‌های آموزشی و دیگر راهکارهای موجود در راستای کیفیت بخشی به آموزش نوآموزان پیش دبستانی گام موثری برداشته شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha