۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۸
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 84067914
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اربعینی پرشور و متفاوت در سوگ حسین (ع)

۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۸
کد خبر: 84067914
اربعینی پرشور و متفاوت در سوگ حسین (ع)

کرج - ایرنا - اربعین دیگر از راه رسید، بوی شهادت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش در همه جا به مشام می رسد، دل ها مملو از شور حسینی است حتی کرونا با وجود شدت و در برگیری جهانی هم نتوانسته ذره ای از ارادات و دلبستگی مردم ایران و البرز به خاندان عصمت و طهارت (ع ) را کم کند.

۲۰ ماه صفر همزمان با چهلمین روز شهادت جانگذار حضرت سید الشهدا، امام حسین (ع) و ۷۲تن از یاران باوفایش به دست یزیدیان است که در تقویم شیعه به نام «اربعین» به ثبت رسیده است.

اربعین نگاه دوباره به عاشورا و مرور مضامین بلند به خصوص خطبه های آتشین عقیله بنی هاشم، حضرت زینب (س) و  اسیر آزادی بخش، امام سجاد (ع) است.

غروب روز عاشورا، سپاه یزید، اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را اسیر و به صورت پیاده همراه با شکنجه ها و آزارهای بسیار در مسیر، از کربلا به سوی شام و کاخ یزید برد.

حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) پس از اینکه در شام آزار و اذیت های فراوانی را تحمل کردند به صورت پیاده به سوی دشت کربلا برگشتند که در چهلمین روز از این واقعه به این مکان مقدس رسیدند.

شیعه عزادار حسین (ع) نیز پس از آن، هر ساله در چهلمین روز عاشورا به یاد شهدای کربلا خون می گیرند و زیارت اربعین را قرائت می کنند.

در سال های اخیر، این مراسم با شور و شعف بیشتری همراه است به طوریکه مسلمانان و حتی غیرمسلمانان سراسر جهان که عاشق شهید جوانان اهل بهشت هستند، به صورت پیاده در این مسیر حرکت می کنند تا در روز اربعین خود را به دیدار یار برسانند.

این مراسم میلیونی به همایش پیاده روی اربعین تبدیل شده و هر ساله شاهد صحنه های شگرف و تاثیرگذار بسیاری در آن هستیم به طوریکه از کودک تا پیر و از سالم تا معلول و جانباز با هر سختی این مسیر را طی می کنند.

 همایش پیاده روی اربعین به عنوان یکی از مصادیق قوّت دنیای اسلام تبدیل شد که همان قوت حقیقت و قوت جبهه مقاومت اسلامی است ولی اربعین امسال با سال های گذشته تفاوت چشمگیری  دارد و آن را دچار غربت و مظلومیت کرده که یادآور مظلومیت امام سوم شیعیان است که در غربت به شهادت رسید.

کرونا، این ویروس منحوس باعث شد تا امسال شاهد برگزاری مراسمی متفاوت از سال های گذشته باشیم به طوریکه علاوه بر اینکه اعزام زائر به عراق برای شرکت در همایش پیاده روی اربعین ممنوع شد، برگزاری هر گونه مراسم بزرگ عزاداری و راهپیمایی اربعینی نیز در داخل کشور ممنوع شده است.

بنا به تصمیم گیری های انجام شده مقرر شد تا عزاداران حسینی خانه هایشان را به روضه اربعینی تبدیل کنند و زیارت اربعین را راس ساعت ۱۰ صبح در روز اربعین قرائت کنند.

همچنین برای این روزها، چهارپایه خوانی در کوچه های شهرها توسط مداحان اهل بیت (ع) برگزار می شود ضمن اینکه قرار است تا ساعت ۱۰ صبح روز اربعین زیارت اربعین از ماذنه تمام مساجد و امامزاده ها پخش شود.

بر همین اساس ارگان های مرتبط با برگزاری اربعین در استان البرز همچون تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه برنامه هایی را پیش بینی کرده اند.

هر خانه یک حسینیه 

امسال در کشور و استان البرز هر خانه به یک حسینیه تبدیل شده و عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) در سوگ سرور و سالار شهیدان کربلا اشک ماتم می ریزند.

دل های بی قرار در غم یار سربر آستان حسین (ع ) گذاشته و مظلومیت شهدای عاشورای و اسارت فرزندان رسول خدا(ص) در خانه های خود سر می دهند .

به راستی هر خانه یک حسینیه است و مردم پای شبکه های تلویزیون به سراسر میهن اسلامی و شیعیان جهان همنوا شده اند.

برپایی یادمان موکب مسجد حنانه در کرج

نوجوانان عاشورایی انصارالامام (ره) و شبکه جوانان رضوی استان البرز به مناسبت اربعین حسینی اقدام به برپایی یادمان موکب مسجد حنانه در مقابل هیات رزمندگان انصارالام (ره) کرج کردند.

هر ساله هیات رزمندگان استان البرز در ایام اربعین حسینی در مسجد حنانه واقع در شهر نجف اشرف اقدام به برپایی موکب پذیرایی و فرهنگی برای زائران می کردند ولی امسال با دستور ستاد ملی کرونا ضمن لغو پیاده روی اربعین حسینی و اعزام زائر به کشور عراق، تمام مراسم های پیاده روی و عزاداری در کشور نیز لغو شد.

هیات رزمندگان استان البرز نیز با تبعیت از این اقدام، تمام مراسم های عزاداری در تمام هیئات را لغو کرده و به جای آن در اجرای برنامه های فرهنگی و کمک های مومنانه و جهادی پیشقدم شده است.

دبیر هیات های رزمندگان اسلام استان البرز گفت: در این یادمان، نوجوانان عاشورایی اقدام به اجرای برنامه های فرهنگی، توزیع اقلام بهداشتی رایگان همچون ماسک و ژل و توزیع بسته های خوراکی می کنند.

حمزه قزلباش افزود:‌ اجرای برنامه چهارپایه خوانی توسط مداحان این هیات و همچنین مراسم دمامه زنی از دیگر برنامه های شب های اربعین می باشد.

وی اظهار داشت: هیات رزمندگان اسلام نورالشهدای کرج نیز در روستای محروم گلدره نظرآباد اقدام به خدمات دهی و اجرای برنامه های عمرانی و جهادی می کند.

قزلباش گفت:‌دیگر هیات مذهبی رزمندگان استان نیز در جمع آوری و تهیه بسته های معیشتی و کمک های مومنانه در حال فعالیت هستند.

پخش زیارت اربعین از ماذنه مساجد

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: همزمان با شب و روز اربعین حسینی، مساجد استان البرز اقدام به پخش زیارت اربعین از ماذنه ها و بلندگوهایشان می کنند.

حجت الاسلام محمدرضا معینی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، امسال در روز اربعین راهپیمایی و پیاده روی و همچنین مجالس بزرگ عزاداری برگزار نمی شود.

وی افزود: بر همین اساس قرار است علاوه بر پخش زیارت اربعین از ماذنه مساجد، روضه های خانگی اربعینی در منازل عزاداران حسینی برگزار شود.

وی اظهار داشت: همچنین پویش «به تو از دور سلام» در فضای مجازی برگزار می شود که عزاداران سید الشهدا (ع) که به دلیل وجود ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، با ارسال عکس های خود ار ازبعین های گذشته ،دلنوشته و یا ویدئو  از دلتنگی های خود به ساحت مقدس امام حسین (ع) در این پویش شرکت می کنند.

معینی گفت: همچنین قرار است تا عزاداران حسینی اقدام به پخت غذای نذری کرده و در بین همسایگان خود توزیع کنند.

توزیع ۱۰ هزار بسته کمک  معیشتی

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های تبلیغات اسلامی استان برای اربعین حسینی، اجرای مرحله چهارم توزیع بسته های کمک های مومنانه توسط گروه های جهادی تبلیغات، کانون های فرهنگی و هیئات مذهبی استان است.

معاون فرهنگی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان البرز اضافه کرد: در این ایام بنا به دستور ستاد ملی کرونا تمام مساجد و مصلاها تعطیل می باشد.

اجرای سوگواره اربعین حسینی در ۲۵ بقعه متبرکه استان البرز

همچنین مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: همزمان با شب و روز اربعین حسینی، سوگواره حسینی در ۲۵ بقعه متبرکه شاخص این استان اجرا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی دشتکی افزود: اربعین نگاه دوباره به عاشورا و مرور مضامین بلند به خصوص خطبه های آتشین عقیله بنی هاشم، حضرت زینب (س) و  اسیر آزادی بخش، امام سجاد (ع) است.

وی اظهار داشت: سال های گذشته اوقاف البرز در صحن حضرت زهرا (س) شهر نجف  اشرف یکی از مواکب بزرگ کشور را دایر می کرد و روزانه پذیرای زائرین حرم امیرالمومنین (ع) در سه وعده بود و برنامه های فرهنگی نیز اجرا می کرد.

دشتکی افزود:‌ امسال در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای برنامه های اثرگذار در اربعین حسینی قرار است پیرو بند ۱۰ بخشنامه وزارت کشور در خصوص ملاحظات برگزاری مراسم اربعین حسینی در داخل کشور و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مبنی بر عدم برگزاری هرگونه راهپیمایی در سراسر کشور، طرح سوگواره اربعین حسینی در بقاع متبرکه شاخص استان برگزار  شود.

وی ادامه داد: برنامه ها به منظور تنظیم شعائر حسینی و ترویج فرهنگ وقف و اجرای نیات واقفین خیراندیشی که با موضوع عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) نیت کرده اند و همچنین ترویج روحیه مواسات، همدلی و کمک مومنانه به اقشار کم برخوردار برگزار می شود.

وی گفت: سوگواره اربعین حسینی در ۲۵ بقعه شاخص استان برگزار می شود که ۵ بقعه متبرکه شاخص در شهر کرج هستند که شامل امامزادگان طاهر (ع) مهرشهر، امامزادگان محمد (ع) و سکینه خاتون (س) حصارک، حسن (ع) مرکز کرج، حیدر (ع) کلاک و امامزاده عبدالله (ع) محمدشهر برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: در اجرای این سوگواره در ساعت ۱۰ صبح روز اربعین حسینی مراسم عزاداری در فضای باز بقاع متبرکه با حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده ماسک و ضدعفونی دست در ابتدای ورودی بقاع آغاز می شود.

وی بیان داشت: اجرای مراسم عزاداری با رعایت محدودیت و ظرفیت در بقاع متبرکه پیش بینی شده که اگر ظرفیت ها تکمیل شود جلوگیری از ورود زائران به خصوص در آستان مقدس امامزاده حسن (ع) که در مرکزیت شهر کرج است، می شود.

دشتکی گفت: همچنین برگزاری مراسم سخنرانی و پخش زیارت اربعین پیش بینی شده ضمن اینکه از ظرفیت فضای مجازی برای تولید و پخش کلیپ و سخنرانی ها استفاده می شود.

وی افزود: این برنامه ها که از قبل تولید شده در شب و روز اربعین در کانال های امامزادگان شاخص بارگذاری می شود تا علاقمندان و عزاداران از آن استفاده کنند.

توزیع پنج  هزار بسته کمک معیشتی در بقاع متبرکه شاخص

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز یکی دیگر از برنامه های اوقاف در دهه آخر صفر که همزمان با دهه وقف می باشد را توزیع ۵ هزار بسته کمک معیشتی از محل بقاع متبرکه و موقوفات مرتبط دانست و اظهار داشت:‌این بسته ها هر کدام حداقل ۲۵۰ هزار تومان ارزش ریالی دارد.

وی گفت:‌همچنین پخت و توزیع غذای گرم برای جامعه هدف از محل موقوفات مرتبط از دیگر برنامه های این ایام است.

برپایی ۱۰ موکب سلامت در بقاع متبرکه

دشتکی در ادامه به برپایی موکب های سلامت در بقاع متبرکه شاخص استان اشاره کرد و افزود: قرار است تا ۱۰ موکب سلامت به منظور توزیع رایگان ماسک و اقلام بهداشتی راه اندازی شود.

وی اضافه کرد:‌همچنین در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته همزمان با ایام اربعین حسینی آرمستان های مستقر در پنج  بقعه متبرکه شاخص شهرستان کرج تعطیل است و انجام هر گونه مراسم تدفین و عزاداری ممنوع می باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز خاطرنشان کرد: همچنین ساعت ۱۰ صبح روز اربعین از بلندگوهای تمام امامزادگان و مساجد زیر مجموعه اوقاف زیارت اربعین پخش می شود.

وی یادآور شد: اگر به غیر از این ستاد ملی و استانی کرونا تصمیم دیگری در خصوص برگزاری مراسم داشتند تابع دستورات هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha