۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 2854
کد خبر: 84068824
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اربعین، حکایت دلدادگی و داغ دوری مردم قزوین از سفر

۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۸:۰۷
کد خبر: 84068824
حامد حاجیلو
اربعین، حکایت دلدادگی و داغ دوری مردم قزوین از سفر

قزوین - ایرنا - کربلای معلی همه ساله میزبان میلیون‌ها زائر اباعبدالله الحسین (ع) از سراسر جهان، از جمله ایران است که عاشقانه و خاضعانه به این سفر معنوی و آن هم با پای پیاده به زیارت سومین پیشوای شیعیان جهان می‌شتابند، اما امسال این سفر با شیوع ویروسی به نام کرونا حال و هوای غریبی به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا، طی سال‌های گذشته بسیاری از مردم ایران پس از دهه اول ماه محرم‌الحرام و برگزاری مراسم عزای سرور و سالار شهیدان آماده سفری پرخاطره و جذاب، همراه با سختی و مشغله‌های فراوان خود به کربلای معلی می‌شوند.

سفر کربلا در ایام اربعین حسینی طی سال‌های مختلف با چالش‌های مختلفی روبرو بوده تا جایی که در مقطعی از زمان و با حضور داعش در کشور عراق سخت‌گیری‌های زیادی در مرزهای دو کشور برای تردد زائران ایرانی صورت می‌گرفت و در عین حال نیز با افزایش سالانه هزینه‌های سفر عرصه بر عاشقان اباعبدالله تنگ و تنگ‌تر می‌شد اما هیچ کدام از این موانع باعث تعطیلی این سفر معنوی نشد.

امسال اما این سفر معنوی با چالش جدی‌تری برای زائران سراسر جهان از جمله ایرانیان مواجه شد، کرونا، ویروسی که امسال باعث فراغ دلدادگان و دلسوختگان به سومین پیشوای شیعیان جهان و نیز کربلای معلی، آن میعادگاه عاشقان به امام حسین (ع) شد. 

با توجه به ممنوعیت سفر به کشور عراق برای تمامی زائران حسینی از سراسر جهان، موکب‌ها و هیات‌های مذهبی که همه ساله عازم کربلا شده و به زائران خدمات ارایه می دادند، امسال در شهر و دیار خود ماندند.

قدرت نمایی مکتب تشیع در اربعین حسینی اتفاق می‌افتد 

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه استان قزوین با توجه به اهمیت زیارت اربعین و فلسفه وجودی آن، اظهار داشت: امام حسن عسکری (ع) در روایتی پنج نشانه مومن را مشخص کرده که یکی از این نشانه‌ها، قرائت زیارت اربعین در روز اربعین بوده که این مهم بیانگر اهمیت و جایگاه زیارت این روز مقدس است.

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی با اشاره به اینکه اربعین جزو شعارهای مکتب تشیع است، افزود: در این شعار ویژگی‌هایی وجود دارد که براساس آن تعداد و جمعیت پیروان اهل بیت (ع) مشخص شده و در اربعین نیز جمعیت پیروان امام حسین (ع) در بین تمامی ملت‌های مسلمان جهان و کشورهای مختلف دنیا به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه قدرت نمایی مکتب تشیع در اربعین حسینی اتفاق می‌افتد، گفت: اینکه همه ساله بیش از ۲۰ میلیون زائر با آن همه سختی و مشکلات به سمت حرم امام حسین (ع) حرکت می‌کنند نشان از قدرت و اهمیت این امام همام و مکتب تشیع دارد که باید قدر آن دانسته شود.

این مسوول با اشاره به اینکه حرکت ایجاد شده در اربعین حسینی ویژگی‌های پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مشخص می‌شود، اضافه کرد: استقامت، همدلی، مواسات و ایثارگری موضوعاتی هستند که در طول این سفر به خوبی می‌توان آنها را مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) افزود: روایتی از ایشان نقل شده که می‌فرمایند " هرگز مشمول ولایت ما نخواهد شد مگر اینکه در حق برادران خود ایثار و فداکاری کند" که این مهم بیانگر اهمیت انجام فضیلت‌های اخلاقی انجام شده مانند ایثارگری، گذشت و همدلی است که همگی آنها در سفر اربعین صورت می‌پذیرد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه استان قزوین ادامه داد: برای زیارت اربعین یک آداب مشخصی وجود دارد و رزمایشی برای تحقق شعار یالثارات الحسین (ع) بوده که خوشبختانه همه ساله با شکوهتر از هر سال برگزار و به نوعی این حرکت آمادگی برای قیام و ظهور است.

به گفته وی، امیدواریم سازوکاری فراهم شود که امسال با توجه به عدم عزیمت زائران ایرانی به کربلای معلی بتوانیم زیارت اربعین را به صورت همزمان در تمامی مساجد، تکایا و حسینیه‌ها قرائت کرده و بدین وسیله ادامه نهضت اربعین را به بهترین شکل ممکن ادامه داد.

این مسوول اضافه کرد: زنده نگاه داشتن شعائر اسلامی یک نکته تربیتی دارد و آن اینکه نسل‌های گذشته با توجه به برپایی چنین مراسم‌هایی، مفاهیم اسلامی را به نسل‌های بعد از خود انتقال می‌دهند.

وی، اربعین حسینی را تجلی مواسات دانست که باید بتوان اخلاق را در جامعه ساری و جاری کرد و یادآور شد: عزیمت به سمت حرم اباعبدالله الحسین (ع) همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده اما امروز که زائران با محدودیت‌های این سفر معنوی روبرو هستند، می‌توان به روش‌های مختلف و اقدامات مومنانه در احیای این سنت حسنه نقش ایفا کنند.

موکب‌های قزوین با توجه به شرایط کرونایی کشور خدمات می‌دهند

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات قزوین با اشاره به تعداد موکب‌های استان و برنامه‌های آنها در اربعین حسینی امسال، گفت: سال گذشته ۸۳ موکب در سطح استان به ثبت رسید که این تعداد در ۳۸ نقطه سازماندهی شده و به زائران خدمات خود را ارایه دادند.

حامد کبودوند افزود: انواع خدمات پذیرایی، اسکان، اجرای برنامه‌های فرهنگی، انجام اقدامات تبلیغاتی و پزشکی از جمله خدمات ارایه شده در سال گذشته از سوی موکب‌های این استان بود.

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا موکب‌های قزوین در مرز عراق فعال نخواهند بود، تصریح کرد: امسال با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، تمام موکب‌داران قزوینی فراخوان و نسبت به شرایط امسال توجیه شده و شرایط موجود نیز مورد پذیرش آنها قرار گرفته و اکنون نیز به دنبال اجرای برنامه‌های جایگزین این روز هستند.

به گفته کبودوند، امسال موکب‌های قزوین خدمات مختلفی را در قالب توزیع بسته‌های معیشتی و لوازم التحریر، تلفن همراه و تبلت برای دانش‌آموزان بی بضاعت، دریافت نذورات جهت احداث حرم امام حسین (ع) و خدمات بهداشتی به محرومان ارایه می‌دهند.

این مسوول با اشاره به شرایطی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و استان ایجاد شده و آموزش دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار داده، اظهار داشت: تاکنون ۱۱۴ بسته لوازم‌التحریر و تبلت هوشمند برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت آماده توزیع شده است.

کبودوند اضافه کرد: با توجه به شرایط امسال، پویش زیارت اربعین در منازل و پشت‌بام‌ها در قزوین راه‌اندازی شده است.

نمایشگاه عکس بهشت اربعین یادآور خاطرات اربعینی مردم است

محمد خورشیدی، مسوول موکب سیدالشهداء نجف نیز گفت: این موکب با هدف ارایه خدمات مختلف فرهنگی و پذیرایی در سال ۹۶ راه‌اندازی و به مدت سه سال نیز در شهر نجف اشرف به زائران اربعین حسینی خدمات خود را ارایه کرده است.

وی ادامه داد: پذیرایی، اسکان و اجرای برنامه‌های فرهنگی موضوعاتی بود که این موکب در ۱۵ روز قبل از برگزاری اربعین حسینی در شهر نجف اشرف و به همت جوانان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به انجام می‌رسید.

وی اضافه کرد: تمامی زائران اربعین حسینی به مدت یک یا ۲ شب در این موکب اسکان داشته و پس از آن به ادامه پیاده‌روی و زیارت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) عزیمت می‌کردند.

خورشیدی اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی جهان و کشور که به دلیل شیوع ویروس کشنده کرونا ایجاد شده این موکب بیشتر به دنبال اجرای برنامه‌های فرهنگی از طریق فضای مجازی با موضوع اربعین حسینی بوده و در این زمینه نیز پویش‌های مختلفی را نیز راه‌اندازی کرده است.

به گفته وی، راه‌اندازی نمایشگاه عکس بهشت اربعین با حضور ۱۲ عکاس مطرح استان که از سفر اربعین عکسبرداری کرده‌اند با همکاری حوزه هنری استان در نگارخانه این حوزه برگزاری می‌شود که یادآور خاطرات این روز زائران کربلای معلی است.

شرایط کرونایی کشور و جهان باعث شد که امسال زائران حرم حسینی طعم فراغ را چشیده و از منازل و تکیه‌های خود به آن امام سلام دهند، سلامی که با توجه به منویات مقام معظم رهبری همراه با شکوائیه و حاکی از درد دوری و جدایی از امام حسین (ع) است.

علاوه بر تحمل این درد فراغ، اقدام خیرخواهانه و مومنانه‌ای که توسط موکب‌ها در استان قزوین انجام می‌شود، می‌تواند ادامه دهنده راه خوبی برای شعارهای اربعین در زمینه همدلی، استقامت، ایثار و فداکاری باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha