۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84069032
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چه فراقی...

۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷
کد خبر: 84069032
چه فراقی...

سنندج - ایرنا - پارسال این روزها در تدارک رفتن بود، تلخی چای عراقی بهانه‌ای بود تا به شیرینی زیارتی از جنس جابر و عطیه برسد، امسال اما پای رفتنش لنگ زد.

به گزارش ایرنا، روزها از عاشورا فاصله گرفته‌اند اما شهر هنوز رخت سیاه بر تن دارد، عزای اشرف اولاد آدم که باشد، یک گوشه دلت همیشه عزاخانه است.

در تداوم کاروان کوچک و رنجور کربلا در سال ۶۱ هجری، سالانه میلیون‌ها نفر، در قالب کاروان‌های بزرگ دلدادگی و شور و شعور  به راه می‌افتادند، راهی که آغازش از همه نقاط آزاده خیز دنیا به سمت یک مقصد بود، رو به کربلا.

امسال اما حسرت رفتن بر دل تک‌تک آنها ماند، هفت ماه است که کرونا دنیا را فرا گرفته و هر جا که اجتماعی باشد بسرعت خودش را می‌رساند.

فضای مجازی جایی شد که عقده‌های اربعین نرفته‌ها سرباز کند و دلنوشته‌هایی از جنس فراق بر صفحه اربعین ۱۴۴۲ جاری شود.

یکی نوشت: «سربندهای هم را که می بستند، زمزمه می‌کردند: بر مشام می‌رسد هر لحظه بوی کربلا... حالا حالشان را خوب می‌فهمم».

دیگری نوشته بود: «من ایرانم، تو عراقی، چه فراقی».
و یکی هم از حسرتی گفته بود که کربلا نرفته‌ها دارند.

موکب‌های ایرانی امسال جایشان در مسیر اربعین خالی بود،

این چند سال موکب‌ها قبل از کاروانیان راهی می شدند، پارسال اولین موکب به نام نامی باب‌الحوائج از سریش‌آباد به راه افتاد و همراه خودش ملزومات اربعین را برد.

پارسال در ۲۰۰ متری حرم مطهر امام حسین (ع) قرار داشت و امسال فرسنگ‌ها دورتر است و خبری از موکب نیست، خادمان آن اما دارند برای نیازمندان ملزومات زندگی جمع‌آوری می‌کنند تا پوینده راه حسینی باشند.

محمد ضیایی از رانندگان ماشین سنگین است و چهار سال تمام وسایل و تجهیزات موکب را تا کربلای معلی می‌برد و امسال بزرگترین افتخار زندگیش که همراهی موکب بود، پشت مرزهای بسته زمین‌گیر شده است.  

پارسال ۱۴ موکب در داخل کردستان، یک موکب در مرز خسروی و چهار موکب در کربلای معلا در خدمت زوار بودند و در هر وعده ۱۰ هزار زائر مهمان آنها می‌شد و جایشان امسال چه خالی است.

نام حسین (ع) که در میان باشد، دیگر دین و مذهب مهم نیست، کافی است آزاده باشی آن وقت است که جوشش خون شهید کربلا، خون در رگهایت را به تلاطم در می‌آورد تا ذکر لبت فقط حسین باشد.

موکب های اهل سنت زیر نظر اوقاف و امور خیریه اداره می‌شد و هم مردم به آن کمک می‌کردند و هم از موقوفات اهل سنت برایش هزینه می‌شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: مردم خیر و نیکوکار استان، پارسال بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال نذورات خود را به موکب اهل سنت این استان اهدا کردند.

حجت الاسلام محمد کاروند افزود: اهل سنت کردستان احترام ویژه‌ای برای اهل بیت پیامبر(ص) قائل هستند.
وی یادآور شد: اداره کل اوقاف و امور خیریه کردستان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۲۰ هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان توزیع کرده است.

حجت‌الاسلام کارون گفت: امسال که بواسطه کرونا، زیارت و پیاده روی اربعین سلب توفیق شده است، در دهه آخر ماه صفر سه هزار و ۵۰۰ بسته در قالب کمک‌های مومنانه در بین اقشار آسیب‌پذیر توزیع می‌شود.

روضه‌های خانگی هم جای خود را به زیارت از دور داد تا دست‌ها به نشانه ادب بر سینه باشد و لب‌ها بخوانند: به تو از دور سلام.

نذرها هم رنگ و بوی دیگری دارند، ماسک و مواد ضدعفونی حالا دیگر پای ثابت نذرها شده است.

سال‌هاست اربعین رمز مقدسی است که نه تنها مسلمانان که هر آزادیخواهی را حول محور یک نام به‌نام حسین(ع) در مکانی به نام کربلا جمع می‌کند.

و اینجاست که کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا، مصداقی می‌شود برای پویایی فرهنگی که اگرچه ۱۴۴۲ سال از آن می گذرد اما حرارتش تا ابد به سردی نمی گراید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha