۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۸
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84069036
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نذر سلامت جهاد و جلوه‌ای دیگر از شور اربعین حسینی در اصفهان

اصفهان - ایرنا - مراسم گرامیداشت اربعین حسینی در اصفهان امسال جلوه متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد که با جهاد عاشقان اهل بیت و سرور و سالار شهیدان در راه نذر سلامت و خدمت‌رسانی به بیماران و کادر درمان و پرستاران همراه شد.

اربعین حسینی مصادف با چهلمین روز از شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، حـماسه‌ای ماندگار در تـاریخ اسلام و تشیع و نماد پیروزی انسان‌های آزاده اما مظلوم‌ در برابر ظلم و ستم مستکبران و همبستگی برای نابودی ظلم و برقراری وحدت و صلح در جهان است.

گرامیداشت این روز در نزد شیعیان سراسر جهان همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هر سال مراسم سوگواری، راهپیمایی اربعین و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) با شور و شوق وصف ناپذیری برگزار می‌شد و همه دلدادگان سرور و سالار شهیدان، عشق و ارادت خود به امام حسین (ع) را با برگزاری مراسم مختلف مانند عزاداری، حضور در راهپیمایی میلیونی اربعین یا دادن نذری ادا می‌کردند.

در استان اصفهان نیز هر سال در روز اربعین مراسم مختلفی که برخی از آنها قدمت بسیاری دارند مانند روضه‌خوانی و برپایی دسته‌های عزاداری در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و منازل شخصی و تعزیه‌خوانی در مکان‌های مختلف از جمله امامزاده ها و پخش کردن نذور و غذای گرم بین زائران و خانواده‌ها برگزار می‌شد.

امسال نیز شهرها و روستاهای استان اصفهان به مناسبت چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران با وفایش سیاهپوش شده است و قلب مردم هر کوی و برزن این دیار به یاد عشق حسین (ع) می‌تپد اما این سوگواری در سال جاری، رنگ و بوی متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد و همه‌گیری بیماری کرونا که تا کنون جان هزاران نفر از هموطنان را گرفته است، منجر شد تا شور حسینی با نذر سلامت همراه شود و مردم، ارادت خود به اهل بیت را با جهادی دیگر تکمیل کنند.

اربعین حسینی در مهر ماه امسال بدلیل شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا که از اسفند سال گذشته آغاز شد با محدودیت‌هایی اما با همان شور و عشق سال‌های گذشته گرامی داشته شد و مردم در تبعیت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و همچنین علمای بزرگ کشور و مسوولان، برنامه‌های خود را در جهت خدمت‌رسانی هرچه بیشتر و بهتر به آسیب دیدگان از شیوع ویروس کرونا از جمله بیماران و همچنین حمایت از جهادگران عرصه سلامت معطوف کردند.

امسال در ماه‌های محرم و صفر بسیاری از عاشقان سرور و سالار شهیدان، هزینه نذرهای خود را که بیشتر به صورت پخت غذای گرم یا توزیع چای و مواد غذایی دیگر در ایستگاه‌های صلواتی و مکان‌های مختلف بود را صرف خرید وسایل حفاظتی یک بار مصرف مانند ماسک و مواد ضد عفونی کننده و اقلام غذایی خشک کردند و آنها را در اختیار اقشار مختلف مردم و مراکز درمانی قرار دادند.

همچنین با توجه به اینکه امسال بدلیل شیوع بیماری کرونا، پیاده‌روی عظیم و میلیونی اربعین برگزار نشد، جاماندگان از راهپیمایی اربعین ارادت خود به امام حسین (ع) را از راه دور ابراز و تلاش کردند تا با مشارکت در ادای نذر سلامت، سهمی در خدمت به بیماران و کادر درمان و سلامت داشته باشند.

یکی از شهروندان اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت که هر سال همزمان با اربعین با هزینه شخصی خود غذای گرم تهیه و آن را در بین مردم توزیع می‌کرد اما امسال پولی را که برای این کار در نظر گرفته بود صرف خرید ماسک پزشکی کرد و آنها را در اختیار خانواده بیماران مبتلا به کرونا قرار داد.

مقاره عابد با بیان اینکه بسیاری دیگر از مردم اصفهان نیز این کار را انجام دادند، افزود: تعدادی از افرادی‌که به بیماری کرونا مبتلا شدند امکان رفتن به محل کار خود را ندارند و تامین هزینه‌های زندگی آنها با مشکل مواجه شده است بهمین دلیل برخی از خیران و افرادی که هر سال به مناسبت اربعین نذری داشتند، امسال آن را بصورت توزیع اقلام خوراکی مانند برنج، ماکارونی و حبوبات در بین این خانواده‌ها ادا کردند.

این روزها در برخی مسجدها و حسینیه‌ها و همچنین منازل نیز جمعی از مردم با مشارکت با همدیگر نسبت به جمع‌آوری اقلام خوراکی و محافظتی بهداشتی مانند ماسک و مواد ضد عفونی کننده و بسته‌بندی کردن آنها اقدام کردند و سپس این بسته ها را در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار دادند.

زهرا تجلی یکی از بانوان اصفهانی است که ساماندهی و هماهنگی در محله خود در خیابان نشاط اصفهان برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی را به عهده دارد و به گفته او، همراهی بسیار خوبی در بین مردم برای خدمت‌رسانی در جهت پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا وجود دارد و هر یک از آنها به نوبه خود و با هر توان مالی که دارند تلاش می‌کنند سهمی در این کار داشته باشند از دوختن ماسک پارچه‌ای تا حمایت از خانواده‌هایی که بیماران مبتلا به کرونا دارند یا بدلیل شیوع این بیماری، شغل خود را از دست دادند.

با توجه به هزینه‌های سنگینی که شیوع بیماری کرونا بر بخش بهداشت و درمان استان وارد کرده است، بسیاری دیگر از مردم و خیران نیز در راه عشق امام حسین (ع) و همه انسان‌های آزاده برای اینکه همبستگی با هموطنان خود را نشان دهند و سهمی در خدمت‌رسانی به بخش بهداشت و سلامت داشته باشند، مبالغ نذرهای خود را به حساب خیریه ها یا بیمارستان‌ها واریز کردند.

بطور میانگین در هر هفته پنج میلیارد تومان هزینه خرید و تامین وسایل یک بار مصرف محافظتی مانند ماسک و لباس گان بیمارستانی در استان اصفهان می‌شود و حدود ۳۵ هزار تومان هزینه وسایل یک بار مصرف حفاظتی برای هر پرستار در هر نوبت ویزیت بیماران است.

در برخی از شهرستان‌ها نیز مردم و خیران حرکت بسیار درخشان و حماسی در ادای نذر سلامت داشتند و مبالغ بسیاری برای ساخت و تکمیل مراکز درمانی هزینه کردند که از جمله آنها می‌توان به کمک مردم خمینی‌شهر برای تکمیل بیمارستان ساعی این شهر اشاره کرد بطوریکه در دهه اول محرم امسال حدود ۹ میلیارد تومان توسط خیران کمک شد.

مسوولان و فعالان تشکل‌های مردمی و خیریه‌های استان اصفهان نیز در چند روز گذشته با دعوت از مردم خواستند تا امسال با توجه به شرایط ویژه ناشی از شیوع بیماری کرونا و قرار داشتن این خطه در وضعیت حاد و قرمز نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در گرامیداشت اربعین حسینی و ماه های محرم و صفر اهتمام داشته باشند و با پرهیز از رفتارهای خطرساز و حضور در تجمعات، نذور خود را در قالب نذر سلامت و جهاد در راه درمان و بهداشت ادا کنند.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با تاکید بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حرکت همگام با ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: دستورات ستاد مقابله با کرونا و موازین بهداشتی باید بدون چون و چرا رعایت شود و از سوی دیگر از نیکوکاران می‌خواهیم که برای مقابله با این بیماری و از سوی دیگر کمک به بیماران و نیازمندان، مانند گذشته امکانات خود را در اختیار نهادهای مرتبط قرار دهند.

شورای هیات‌های مذهبی استان اصفهان در بیانیه ای با تشکر از کادر درمان از هیات‌های مذهبی و بانیان مراسم عزاداری درخواست کرد تا دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و حتی‌المقدور نذور خود را در قالب کمک‌های مومنانه بین نیازمندان توزیع کنند.

همچنین رییس مرکز بهداشت استان اصفهان از مردم خواست تا نذر اربعین و ماه‌های محرم و صفر خود را برای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر و بهتر به بیماران مبتلا به کرونا و پیشگیری از این بیماری هزینه کنند.

کمال حیدری با اشاره به اینکه امسال با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری مراسمی مانند راهپیمایی اربعین برای خادمان و عاشقان امام حسین (ع) وجود ندارد، تاکید کرد که با توجه به شرایط پیش آمده ناگزیر به تغییر ساز و کارهای پیشین برای ادا کردن نذور خود هستیم.

رییس هیات مدیره مجمع خیرین بهداشت و سلامت استان اصفهان امام هادی(ع) با بیان اینکه امروز تبلور ایثار، گذشت و همدلی در خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا و همچنین کمک به کادر درمانی و بهداشت است، اظهارداشت: لازم است که همه مردم بطور جهادی در این عرصه قدم بردارند و با کمک‌های خیرخواهانه خود به مدافعان سلامت و بیماران خدمت‌رسانی کنند.

وی اضافه کرد: اگر مردم برای مراسم اربعین امسال نذری در نظر دارند بهتر است که آن را به هر روش ممکن مانند کمک نقدی یا خرید و تحویل وسایل محافظتی و پیشگیری از شیوع کرونا ادا کنند تا صرف تامین نیازهای جبهه سلامت شود.

مردم استان اصفهان علاوه براینکه می‌توانند کمک‌های خود را به انجمن خیرین سلامت تحویل دهند یا از طریق شماره‌گیری کد #۳۲۲۳*۷۸۰* نذر سلامت خود را پرداخت کنند می‌توانند در فراخوان جذب نیروی داوطلب ستاد جبهه مردمی سلامت شرکت کنند.

در این فراخوان امکان خدمت‌رسانی در قالب‌های مختلف مانند انتظامات، بیمار بَر، ضدعفونی کردن، بیماریار، روانشناس و مشاوره معنوی وجود دارد  و برای ثبت نام در آن باید به سامانه b۲n.ir/۳۹۴۹۰۹ مراجعه کرد.

همچنین در این روزها با توجه به شدت گرفتن موج ابتلا به کرونا و بستری شدن بیماران در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و خانواده‌ها نیاز بیشتری به برخی تجهیزات پزشکی برای مراقبت هرچه بهتر و بیشتر از بیماران دارند.

به گفته قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در امور مشارکت‌های اجتماعی، بیماران مبتلا به کرونا و بیمارستان‌های این استان نیاز مبرمی به دستگاه کمک تنفسی (ونتیلاتور) دارند و لازم است خیران و مردم برای رفع این نیاز، همت کنند.

محمد صافی دستجردی با بیان اینکه تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا می‌توانند با در اختیار داشتن دستگاه کمک تنفسی، ادامه درمان خود را در منزل سپری کنند و این کار به خالی شدن تخت‌های بیمارستانی برای خدمت‌رسانی به سایر بیماران کمک بسیاری می‌کند، تصریح کرد: خیریه‌ها و افراد خیر می‌توانند در این زمینه با تامین دستگاه‌های کمک تنفسی آن را به بیماران نیازمند اجاره دهند تا این مساله رفع شود.

صافی دستجردی با اشاره به اینکه خیران می‌توانند دستگاه‌های کمک تنفسی را به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یا هلال احمر تحویل دهند، اظهار داشت: مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بدلیل شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا همچنان نیاز مبرمی به اقلام محافظتی یک بار مصرف مانند انواع ماسک پزشکی، لباس گان و مواد ضد عفونی کننده و همچنین تخت بستری و آی سی یو و تشک مواج نیز دارند.

مردم نیکوکار و خیر استان اصفهان از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون بیش از ۶۳ میلیارد تومان کمک نقدی و تجهیزاتی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای مقابله با بیماری کرونا کمک کردند که این کمک‌ها برای ارائه خدمات بهتر به بیماران و همچنین حمایت از افراد نیازمند و خانواده بیماران هزینه می‌شود.

شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۷۰۰۰۰۸۹۸۱۰ نزد بانک رفاه کارگران شعبه دانشگاه علوم پزشکی حساب هدایای خیران و مشارکت اجتماعی یا شماره حساب ۳۴۹۸۱۳۶۶ با شناسه واریز ۲۲۲۷۱۳۳۴۹۸۱۳۶۶۰۸۸ به نام هدایای مردمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای جمع آوری  نذر سلامت و کمک‌های نقدی مردم فعال است.

اصفهان در زمان حاضر در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارد و حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر دارای علائم ابتلا به این بیماری در بیمارستان‌های استان بستری هستند که حال حدود ۲۶۰ نفر آنها وخیم است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۴۸۳ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و  بیش از ۲۷ هزار نفر بدلیل ابتلا به این ویروس فوت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha