ایران و سیاست متعادل چین

۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۹:۰۳
کد خبر: 84072692
ایران و سیاست متعادل چین

تهران- ایرنا- در روزنامه آرمان ملی آمده است: وزیر امور خارجه کشورمان به دعوت وزیر امور خارجه چین و در راس هیاتی بلندپایه به چین سفر کرده است. این اتفاق در برهه‌ای از زمان رقم خورده است که چین خواهان تقویت ارتباط با ایران و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله دفاع از چندجانبه‌گرایی، مخالفت با زورگویی‌های یک‌جانبه، حفظ عدالت بین‌المللی و منافع مشترک کشورهای درحال توسعه است.

روزنامه آرمان ملی دوشنبه ۲۱ مهر، یادداشتی را به قلم مهدی صفری سفیر سابق ایران در چین، منتشر کرده است که در ادامه متن آن را می خوانیم: پکن همیشه به حفظ اعتبار و تاثیرگذاری برنامه جامع مساله هسته‌ای ایران متعهد بوده است و این امر را در شورای امنیت با ایستادگی در مقابل آمریکا به‌خوبی ثابت کرد. به باور چین، حفاظت از برنامه جامع به معنای حفاظت از نتایج به‌دست‌آمده توسط چندجانبه‌گرایی، حفظ اصول اساسی حل و فصل مشکلات حساس ازطریق مذاکرات و حفظ اعتبار سازمان ملل و شورای امنیت است. چین مخالف هرگونه اقدام یک‌جانبه‌ای است که منجر به تضعیف توافق برجام شود و به تقویت اجرای توافق جامع و قطعنامه ۲۲۳۱ و حل و فصل سیاسی مساله هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

چین در مقوله لغو تحریم‌های تسلیحاتی نیز حامی ایران بوده است. باید توجه داشت که امروزه چین و روسیه پیگیر حفظ برجام و منافع ایران هستند اما آنها باید به فکر کشور خودشان نیز باشند زیرا حجم سنگینی از تجارتشان امروز با ایالات‌متحده انجام می‌شود. امروزه بزرگ‌ترین بازار محصولات چینی، آمریکاست و نمی‌تواند این بازار ۴۵۰میلیارد دلاری را از بین ببرد. چین در این میان با یک سیاست متعادل در حال طی کردن این مسیر سیاسی است و با مقوله‌هایی همچون قرارداد ۲۵ ساله به دنبال این است تا همکاری اقتصادی خود را با ایران حفظ کند. اگر سیاست چین در سال‌های گذشته پر فراز و نشیب بوده است به این علت بوده است که همچون سایر کشورها باید به فکر منافع خود نیز باشد.

چین آنچه در صحبت عنوان کرده در عمل نیز بر آن استوار بوده است تا جایی که حتی ترامپ را مجبور از برخی سیاست‌های خود دست بکشد. در مساله گندم و غلات مشاهده کردیم که چین به چه شکلی رفتار کرد. بر طبق همین اصول است که می‌توان آینده سیاسی ایران و چین را روشن متصور بود البته عملکرد کشورها نیز در این میان بسیار اهمیت دارد. این یک مقوله متقابل است. ایران نیز باید یک سیاست پایدار را در خصوص چین در دستورکار قرار دهد و با اعتمادسازی روابط خود را با این کشور ارتقا دهد و از سیاست‌های زیگزاگی پرهیز شود. امروزه کشورهای هم‌پیمان آمریکا نیز توانسته‌اند روابط خوبی با چین داشته باشند و بنابراین ایران که سیاستی مستقل دارد و وابسته به غرب و شرق نیست می‌تواند با یک سیاست جامع و اعتمادمحور یک همکاری خوب با این کشور قدرتمند داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha