تقویت نظام مراقبت اولیه سلامت روان در ایام کرونا ضروری است

اراک - ایرنا - یک روانپزشک در استان مرکزی گفت: کرونا یک بیماری با مخاطرات جسمی نیست بلکه آثار زیان‌بار گسترده‌ای را در حوزه سلامت روان دارد که نباید از آن غافل شد و تقویت نظام مراقبت اولیه در جبران این خسران اهمیت ویژه دارد.

دکتر «زهرا شاه‌مرادی» روز سه‌شنبه به مناسبت هفته سلامت روان (۱۸ تا ۲۴ مهرماه) در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: خانواده‌هایی که بیمار کرونایی دارند و یا فردی را با کوویذ ۱۹ از دست داده‌اند در معرض فشار روحی سنگینی قرار می‌گیرند که نیاز است در کنار درمان جسمی به مسایل بهداشت روان آنان توجه ویژه شود و شرح حال بیمار و اطرافیانی که آسیب روانی از این شرایط دیده‌اند برای پیگیری به روانپزشکان و مشاوران ارجاع تا از حادتر شدن موضوع پیشگیری شود.

وی توضیح داد: زیرساخت‌های بهداشت روان در جامعه نیازمند بازنگری جدی است و شیوع ویروس کرونا نشان داد که باید در این زمینه سیاست‌های آگاهانه‌تر اعمال شود و بهداشت روان از سنین پایه در مهدهای کودک و مدارس عملیاتی شده و سطوح خودمراقبتی فعال روانی در خانواده، ارتباطات بین فردی، حوزه دولتی و مردمی با کمک سمن‌ها و رسانه‌ها اعمال شود.

این روانپزشک یادآور شد: بهداشت روانی بخش مهمی از حوزه سلامت است که باید در تمامی اقشار جا بیفتد و مشاوره و پیگیری درمانی به‌عنوان انگ یا برچسب محسوب نشده و توجه خاص به آن شود.

دکتر شاه‌مرادی با تاکید ویژه بر حمایت ویژه بیمه‌ها از حوزه سلامت روان گفت: در تنگنای اقتصادی باید حمایت بیمه‌ها از بهداشت روانی به‌گونه‌ای باشدکه افراد به‌دلیل نگرانی از جبران مالی مراجعه به روانپزشک را با تاخیر مواجه نکنند به‌خصوص در ایام کرونا که سطح استرس، ترس مرضی، انواع وسواس‌ها و اضطراب در مردم افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: بهبود زیرساخت‌های سلامت روان سرمایه مهمی برای کشور است چرا که توسعه پایدار در گرو نیروی انسانی ماهر و بانشاط است و انگیختگی روانی و سلامت و نشاط روحی از شاخص‌هایی است که اگر مورد غفلت واقع شود می‌تواند تمامی برنامه‌های روزمره و اجرایی و حتی محیط اجتماعی و خانوادگی را متاثر کرده و کیفیت زندگی را نازل کند.

این روانپزشک گفت: آمار دقیقی از شمار بیماران حوزه روان استان در دست نیست و باید راهبردهایی ترسیم شود که مراقبت‌های اولیه از مراکز بهداشتی و بیمارستانی  و نظام مراقبت بهداشت روستایی به ایجاد بانک اطلاعاتی موثری بیانجامد تا بتوان با مداخلات بهنگام سطح بالاتری از سلامت و نشاط روحی را در جامعه هموار کرد.

استان مرکزی یا یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت در قلب ایران قرار دارد و به استانی صنعتی و کارگری شهرت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha