۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۹:۰۱
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84074013
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا بار دیگر وارد جنگ در افغانستان شد

۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۹:۰۱
کد خبر: 84074013
آمریکا بار دیگر وارد جنگ در افغانستان شد

کابل - ایرنا - حملات گسترده جنگجویان طالبان برای تصرف شهر «لشکرگاه» مرکز استان هلمند و پیشروی آنها به سوی شهر باعث شد که نیروهای آمریکایی به بهانه حمایت از نیروهای دولتی باردیگر وارد جنگ در افغانستان شوند.

به گزارش ایرنا، فرمانده عمومی نظامیان آمریکایی در افغانستان گفته است که طالبان باید حملات تهاجمی خود به استان هلمند را متوقف کنند و در غیر این صورت، آنها از نیروهای دولتی افغانستان حمایت خواهند کرد.

پس از حملات تهاجمی طالبان به منطقه چهارم شهر لشکرگاه و تصرف این منطقه، نیروهای ویژه ارتش و امنیت ملی افغانستان به شهر لشکرگاه اعزام شدند.

در پی آن، نیروی هوایی آمریکا در حملاتی به نیروهای طالبان موجب کشته و زخمی شدن حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از جنگجویان آنان شد.

مکالمات یک فرمانده طالبان برای انتقال اجساد کشته شدگان حملات در فضای مجازی نشان می دهد که تلفات سنگینی به آنها وارد شده و بدنبال خارج کردن اجساد از صحنه جنگ هستند.

وی در این گفت وگو تأکید می‌کند که در محاصره هستند و جنگ سختی جریان دارد.

«سانی لگیت» سخنگوی نظامیان آمریکایی در افغانستان نیز در توئیتی نوشته است که این حمله بر اساس توافقنامه آمریکا با طالبان و پشتیبانی از نیروهای دولتی افغانستان انجام شده است.

وی افزوده است که حمله‌تهاجمی طالبان به مرکز استان هلمند با توافق نامه دوحه سازگار نیست و باید این حمله‌ها بی درنگ متوقف شود.

نبرد سنگین در شهرهای «ناوه»، «نادعلی» و منطقه «باباجی» در ناحیه چهارم شهر لشکرگاه هنوزهم ادامه دارد و طالبان با وجود تلفات سنگین هنوزهم در این منطقه مقاومت می‌کنند.

این حملات باعث آوارگی شمار زیادی از مردم مرکز این استان شده و هزاران نفر از شهروندان لشکرگاه در حال ترک شهر هستند. این آوارگان که از نبود غذا و سرپناه در رنج هستند، با سردی هوا شرایط بدتری را تحمل می‌کنند.

اظهارات اخیر گروه طالبان و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در افغانستان واکنش های زیادی در پی داشته و شمار زیادی از افغان‌ها معتقدند که آمریکا از حقوق بشر، دمکراسی و دیگر شعارهای فریبنده به عنوان ابزار استفاده می‌کنند و هیچ ارزشی برای آن ها قایل نیستند.

برخی افغانها که سالهای گذشته از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان حمایت می کردند، اکنون به آنها به عنوان یک اشغالگر می نگرند و خواهان خروج هرچه سریعتر آنها از این کشور هستند.

این در حالی است که نشریات غربی از جمله فارن پالیسی نیز با تایید حضور و جنگ افروزی آمریکا در منطقه روز گذشته نوشتند: با گذشت نزدیک به ۲۰ سال از ورود و حضور نیروهای آمریکا در افغانستان، نه تنها جنگ در این کشور پایان نیافته بلکه فقر، نا امنی، خشونت و خونریزی در این سالها همچنان ادامه داشته است و حالا در آستانه خروج نیروهای بیگانه از این کشور با نگاهی به این سال ها می توان دید که آمریکا بازنده این جنگ طولانی مدت بوده است.
فارن پالیسی با اعلام بازنده بودن آمریکا در این منطقه افزود: در حال حاضر رهبران این گروه مقابل مقامات آمریکا و افغانستان نشسته و مذاکره می کنند. دولت دونالد ترامپ اعلام کرده است که تا سال جدید میلادی تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. حالا پس از دو دهه وعده ساختگی، اشتباهات جدی سیاسی، شکست های پرشمار و ویرانی، هنوز هم آینده افغانستان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha