۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۹
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84074729
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر امور خارجه اردن: فلسطین همچنان مساله اصلی است

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه و مهاجران اردن تاکید کرد: چشم‌انداز دستیابی به صلح واقعی [ بین فلسطین و رژیم صهیونیستی ] هنوز وجود ندارد و این باعث نگرانی همه است، زیرا فلسطین همچنان مساله اصلی است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه «المملکه» اردن، " ایمن صفدی " معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه و مهاجران این کشور امروز (سه شنبه) در نشست خبری مشترک با همتایان مصری و عراقی خود در حاشیه نشست سه جانبه در قاهره، ادامه درگیری‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان را خطری برای کل منطقه دانست.   

وی که برای شرکت در نشست سه جانبه اردن، عراق و مصر به قاهره سفر کرده است، با بیان اینکه پپامی از سوی «ملک عبدالله دوم» شاه اردن به " عبدالفتاح السیسی " رئیس جمهور مصر درباره روابط دو جانبه و ساز وکار همکاری با بغداد و قاهره منتقل کرده، افزود: جلساتی برای پیگیری آنچه بین سه کشور (اردن، عراق و مصر) وجود دارد، برگزار خواهد شد. 

وزیر امور خارجه اردن به جزئیات آنچه بین سه کشور در نشست امروز مورد بحث قرار گرفته، اشاره‌ای نکرد و گفت: پیام شاه اردن به رئیس جمهوری مصر بر تقویت روابط دو جانبه و هماهنگی مداوم بین دو کشور متمرکز بود، به‌گونه‌ای که افق وسیع‌تری را برای همکاری باز می‌کند.  

وی افزود: اردن و مصر در مورد موضوعات منطقه‌ای برای دستیابی به امنیت و ثبات دارای دیدگاه مشترک هستند و این پیام همچنین به مکانیزم همکاری سه جانبه بین اردن، مصر و عراق با هدف حرکت به سمت همکاری‌های مشخص‌تر در بخش‌های مختلف متمرکز است.  

صفدی که دیروز در دولت جدید اردن بار دیگر به عنوان وزیر امور خارجه این کشور سوگند یاد کرد، گفت: امنیت آب‌های مصر بخشی از امنیت عرب است و ما از  موضع این کشور در مورد سد «النهضه» که در خاک اتیوپی در حال احداث است، حمایت می‌کنیم.  

وی همچنین امنیت عراق را ستون ثبات منطقه دانست و خواستار حمایت از این کشور در برابر پیامدهای اختلافات منطقه‌ای شد. 

وزیر امور خارجه اردن ادامه داد: عراق با فداکارهای بسیار زیاد بر تروریسم پیروز و به یک پیروزی بزرگ دست یافت و برای ادامه این مسیر به دنبال بازسازی و ثبات بخشیدن در کشور است. 

موضوعات فلسطین، سوریه و لیبی مورد بررسی قرار گرفت 

وزیر امور خارجه مصر نیز در این کنفرانس مشترک با وزرای خارجه اردن و عراق گفت که در این نشست سه جانبه با همتایان اردنی و عراقی خود درباره تحولات لیبی و سوریه و لزوم دستیابی به یک راه حل سیاسی در این امور گفت و گو کرده است. 

سامح شکری افزود: در این نشست تحولات مربوط به مساله فلسطین و حفظ حقوق قانونی مردم آن با تشکیل کشور فلسطینی مطابق با مرزهای سال ۱۹۶۷به پایتختی قدس شرقی و ادامه حمایت از تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی مبتنی بر ابتکار صلح عرب و گفت وگوی مستقیم و مذاکرات بین طرف‌های درگیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

وی ادامه داد: همچنین در این نشست سه جانبه با صفدی وزیر خارجه اردن و «فواد حسین» وزیر خارجه عراق درباره اهمیت دستیابی به راه حل‌های سیاسی برای ثبات در کشورهای لیبی و سوریه و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی آن‌ها و از بین بردن تروریسم در این کشورها، گفت و گو کردم. 

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه آب کشورهای عربی از اولویت اول برخوردار است، افزود: وزیران خارجه عراق و اردن از تحولات مربوط به موضوع سد النهضه مطلع شدند.  

وی با اشاره به اینکه سخنرانی توسط وزیر خارجه عراق درباه چالش‌های مربوط به امنیت آب در این کشور انجام شد، اضافه کرد: توافقاتی درباره لزوم ادامه گفت وگو و مذاکره به منظور توسعه چارچوب‌هایی که از منافع آب کشورهای عربی به طور کلی و به طور خاص برای مصر، عراق و اردن محافظت کند، انجام شد.  

همچنین وزیر امور خارجه عراق در این کنفرانس خبری مشترک گفت: موضع بغداد اتخاذ گفت وگو برای حل مشکلات با کشورهای همسایه است. 

فواد حسین افزود: این سه کشور (عراق، اردن و مصر) به دنبال فعال‌سازی چارچوب‌های قانونی هستند که بتواند روابط بین آن‌ها را محکم کند. 

نشست سه جانبه وزیران امور خارجه عراق، اردن و مصر امروز (سه شنبه) برای بحث درباره سازوکار هماهنگی بین سه کشور در شهر قاهره برگزار ‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha