۵۵۷ کودک در خراسان جنوبی به چرخه تحصیل بازگشتند

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: با تلاش‌های فراوان همه دستگاه‌های متولی ۵۵۷ نفر از کودکان لازم التعلیم در استان شناسایی شده و به چرخه تحصیل بازگشته‌اند.

به گزارش روز پنجشنبه استانداری خراسان جنوبی، ناصر خوش خبر در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان که با موضوع «بررسی اقدامات صورت گرفته در راستای برنامه ملی انسداد مبادی بیسوادی» برگزار شد، تاکید کرد: همراهی و همکاری خانواده‌ها، شرط اصلی در ادامه تحصیل کودکان لازم التعلیم است.

وی افزود: خانواده‌ها باید بپذیرند که فرزندان آنها، سرمایه‌های گرانقدر هستند که می‌توانند در آینده استان تأثیرگذار باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: چنانچه خانواده‌ها همکاری نکنند، دانش‌آموزانی که به این سمت سوق داده شده‌اند، ریزش خواهند داشت. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد ۸۴۸ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شده‌اند که باید آنها را به سمت ادامه تحصیل هدایت کنیم و بخش عمده‌ای از این دانش‌آموزان در شهرستان‌های بیرجند، درمیان و سربیشه حضور دارند. 

خوش خبر گفت: باید با استفاده از توان و ظرفیت تمامی دستگاه‌ها به ویژه نهادهای حمایتی در شناسایی و بازگشت این افراد به چرخه تحصیل اقدام کنیم. 

وی افزود: با عنایت به اینکه بخشی از این افراد به جهت مشکلات اقتصادی ترک تحصیل کرده‌اند، نهادهای حمایتی در این زمینه می‌توانند مؤثر باشند. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: بخشی از این دانش‌آموزان به دلایل عدیده همچون ازدواج زودهنگام، علاقه‌ای به درس خواندن ندارند یا اینکه امکان ادامه تحصیل برای آنها فراهم نیست لذا باید آمار این افراد از مجموع کودکان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل استان حذف شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی، نسبت به آنالیز جدید آمار بازماندگان از تحصیل استان اقدام و وضعیت آنها را به لحاظ ترکیب جنسیتی، محل سکونت و پراکنش تعیین کند. 

خوش خبر با اشاره به اینکه تعدادی از این کودکان در حاشیه شهرها سکونت دارند اظهار داشت: حاشیه‌نشینی علاوه بر جدا کردن کودکان از تحصیل، آسیب‌های دیگری نیز به همراه دارد که رفع آنها در دستور کار حوزه‌های متولی قرار گرفته است. 

وی به باورهای فرهنگی تأثیرگذار بر روند تحصیل دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در برخی مناطق کمتر توسعه یافته، نگاه خانواده‌ها به ادامه تحصیل دختران، منفی است و اصلاح این باورها نیاز به کار فرهنگی دارد. 

اعضای حاضر در این نشست نیز اطلاعات جامع را از عملکرد دستگاه‌های تابعه خود درخصوص برنامه ملی انسداد مبادی بیسوادی ارائه کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha