به گزارش روزپنجشنبه ایرنا، هواپیمای مسافربری آمریکایی بوئینگ تاکنون در مجموع ۱۸ حادثه داشته که هشت مورد آن مرگبار بوده است.با سقوط دو هواپیمای ۷۳۷مکس دراندونزی واتیوپی درسال 1397 و در پی پس گرفتن سفارش های خرید قبلی، بوئینگ با بحران خرید هواپیما از این شرکت مواجه شد. این وضعیت بحرانی به ویژه از سال گذشته بر اثر گسترش ویروس کرونا و کاهش مسافرت های هوایی به حدی جدی شده که مدیران این شرکت را وادار کرد روز گذشته (چهارشنبه) در بیانیهای اعلام کنند که در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) هیچ فروشی نداشتهاند.
به گزارش شبکه خبری دویچه وله، مدیران این شرکت هواپیمایی آمریکایی در این بیانیه همچنین ازپس گرفتن سفارش خرید ۵۱فروند هواپیما از سوی مشتریان این شرکت در ماه میلادی گذشته خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، شرکت بوئینگ در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ تنها ۲۸ فروند هواپیما به مشتریانش تحویل داد در حالی که در سال گذشته در بازه زمانی مشابه، این رقم ۶۳ فروند بوده است.
شرکت بوئینگ در سال جاری تنها ۶۷ سفارش خرید دریافت کرده است و در همین حال ۴۴۸ سفارش قبلی نیز به دلیل وضعیت بحرانی صنعت هوانوردی و گردشگری پس گرفته شده اند.
این در حالی است که شرکت هواپیمایی اروپایی ایرباس، رقیب دیرینه بوئینگ، با وجود ابتلا به پیامدهای همه گیری کرونا، در ماه گذشته فروش ۵۷ فروند هواپیما را ثبت کرده که رقمی بیش از دو برابر میزان فروش رقیب آمریکایی خود در فصل سوم سال بوده است.
میزان خسارات بوئینگ به حدی است که امسال هزاران کارمند خود را اخراج کرد و تلاش کرد با گرفتن وام های خصوصی و خرید اوراق قرضه بر بحران خود فائق آید؛ با این وجود، توفیق بوئینگ در آینده چندان مشخص نیست، بخصوص که بحران مالی این شرکت به قبل از شیوع ویروس کرونا بر میگردد.
این شرکت آمریکایی تا پیش از سقوط دو هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس، غول صنایع هواپیماسازی جهان محسوب می شد و در سال ۲۰۱۸ حدود صد میلیارد دلار فروش داشت؛ اما وضعیت شرکت بحران زده بوئینگ باعث شد که ایرباس، رقیب اصلی آن، در سال ۲۰۱۹ با رشدی حدود ده درصد، پس از ۹ سال دوباره عنوان بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان را از آن خود کند.
به گزارش رویترز، شرکت ایرباس در سال ۲۰۱۹، ۸۶۳ فروند هواپیما تولید کرده در حالی که میزان تولید بوئینگ با کاهشی چشمگیر در سال گذشته، تقریبا به نصف تولید خود در سال ۲۰۱۸ (۸۰۰ فروند) رسیده است.
اگرچه با توجه به آمار ماههای گذشته به نظر می رسد که ایرباس تا پایان سال برتری خود را بر بوئینگ حفظ کند، اما این شرکت اروپایی نیز از زیان های همه گیری کرونا بی نصیب نبوده است.
مناقشه ایرباس– بوئینگ، یکی از اختلاف های آمریکا و اتحادیه اروپاست که از سال ۲۰۰۴، بر سر تعیین تعرفه های بازرگانی برای این دو هواپیما به وجود آمده و از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ شدت گرفته است. از آنجا که مقامات اروپایی نسبت به عزم واشنگتن برای حل و فصل این مناقشه امیدی ندارند، انتظار می رود این موضوع به خصومت تجاری در روابط واشنگتن و اتحادیه اروپا منجر شود.
نظر شما