به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، غلامرضا غفاری در آیین رونمایی از سند اهداف تربیت دانشجو در دانشگاه امام صادق (ع) افزود: زمانی که دانشگاه برای خود ماموریت تعریف می کند، توجه به حوزه فرهنگی نیز نیاز است؛ زیرا بخش فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها اهمیت دو چندان دارد.
وی ادامه داد: موضوع پژوهش در کنار آموزش مطرح می شود و در حال حاضر تجاری سازی علم نیز در ماموریت های دانشگاه دیده شده است. اما آنچه اهمیت دارد اینکه باید دانشگاه کار ویژه فرهنگی و اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد و نیاز است دانشجو در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز آموزش ببیند.
غفاری با بیان اینکه دانشگاه و دانشگاهیان باید به مسوولیت اجتماعی و موضوع اخلاق توجه ویژه داشته باشند، گفت: خروجی دانشگاه باید انسانی باشد که در مسائل جامعه دغدغه مند است و مسوولیت اجتماعی را رعایت می کند.
وی عنوان کرد: ما از فرهنگ غنی و تمدنی برخوردار هستیم و توجه به ابعاد تربیتی بسیار اهمیت دارد. نیاز است این پرسش مدنظر دانشگاه باشد که داشته های ما برای دانشجو چه باید باشد.
معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: امروزه نیاز به داشته های فرهنگی نیز داریم و فرد باید یک الگو و مرجع داشته باشد. این نکات در سند دانشگاه امام صادق دیده می شود. در معاونت فرهنگی نیز سندی تدوین کرده ایم که سند دانشگاه امام صادق می تواند سند معاونت فرهنگی را تکمیل کند.
غفاری تاکید کرد: اگر به مسئله فرهنگ ورود نکنیم قطعا ا مخاطره های بیشتری در میدان و حوزه های دانشگاه مواجه می شویم. بنابراین نیاز است تغییر و تحولات جامعه و آینده ای را که پیش رو داریم به ویژه با توجه به شرایط کرونا در نظر بگیریم.
دانشجو باید آرمانگرا و عدالت خواه باشد
رییس دانشگاه امام صادق (ع) نیز با اشاره به این سند تربیتی عنوان کرد: در این سند به طراحی سبک دانشجویی تراز انقلاب اسلامی دقت زیادی شده است.
حجت الاسلام حسینعلی سعدی با بیان اینکه سه مولفه جدی در سند راهبردی تربیت دانشجو وجود دارد، عنوان کرد: مولفه اول اینکه دانشجو باید آرمانگرا، دغدغه مند و عدالت خواه باشد و از این ظرفیت ها در حوزه های ماموریتی استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب به دانشجویان می گویند شما افسران جنگ نرم هستید. بنابراین دانشجویان نقش مهمی در جامعه دارند و نیاز است تهدیدها و چالش های زیست دانشجویی و وضعیت دانشجو در تراز اسلامی شناخته شود و راهبردهایی برای خروج از بن بست ها ارائه دهیم.
سعدی همچنین در باره مولفه دوم اظهار داشت: توجه و تفکر به علم و حیات علمی و همچنین تفکر آزاد اندیشی دانشجو است که نیاز است قدرت تفکر و استدلال را در دانشجو تقویت کنیم.
رییس دانشگاه امام صادق درباره مولفه سوم که معنویت و تزکیه است، گفت: علم، معنویت و بصیرت دانشجو بسیار مهم است و دانشجو باید قدرت فهم منطقه ای را داشته باشد. در نتیجه نیاز داریم در اسناد راهبردی به عنصر بصیرت توجه کنیم.
وی تصریح کرد: امروزه ما در حوزه فرهنگی به یک کار عقلانی، علمی و آکادمیک منسجم و تشکیلاتی نیاز داریم.
سند اهداف تربیت دانشجو در دانشگاه امام صادق (ع) امروز با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این دانشگاه رونمایی شد. این سند با تلاش معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تدوین و اهداف تربیت دانشجو در دانشگاه امام صادق (ع) در این سند آورده شده است.
در این سند به موضوعاتی همچون تربیت عبادی، تربیت اخلاقی، تربیت اعتقادی، تربیت علمی و عقلانی، تربیت گرایشی و عاطفی، تربیت زیستی و جسمانی، تربیت هنر و زیبایی شناختی اشاره شده است.
نظر شما