دیرآموزان در واقع در گروه بندی آموزش وپرورش زیر گروه حوزه آموزش و پرورش استثنایی قرار میگیرند. این دانشآموزان از نظر بهره هوشی در محدوده بین ۷۰ تا ۸۴ قرار گرفته و همچنین نسبت سایر همسالان خود در یادگیری مطالب عملکرد ضعیفتری دارند.
معمولا دانشآموزان دیرآموز در حوزه فعالیتهای آموزشی، عملکردی به محدود و ضعیفتر از سایر همسالان خود دارند و همچنین رفتارهای فردی آنها هم به گونهای متفاوت است.
بر اساس آمارها دانش آموزان دیرآموز به علت عملکرد ضعیف تحصیلی در کلیه دروس شناسایی می شوند و تحت پوشش مراکز اختلال یادگیری قرار میگیرند.
همچنین اینکه دانش آموزان دیرآموز، کتابهای ویژه خود را دارند که کتب درسی آنها توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تألیف میشود.
سیدجواد حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه و دانشگاه و آموزش درباره خدمات ارائه شده به دیرآموزان اظهار داشت: دیرآموزان مظلومترین قشر دانشآموزان هستند که در حوزههای آموزش و پرورش استثنایی و آموزش ابتدایی خدمات ویژه بسیاری به آنها ارائه نشده است.
وی افزود: از سال گذشته با هماهنگیهای صورت گرفته با معاونت آموزش ابتدایی و برگزاری یک جلسه با تمام روسای آموزش و پرورش استثنایی کشور در شهر مشهد، محورهای بسیاری برای خدمات به دانشآموزان دیرآموز در نظر گرفته شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک کارگروه برای ارائه خدمات به دیرآموزان تشکیل شده است، عنوان کرد: قرار است که پوشش دیرآموزان در مراکز اختلال یادگیری در سطح مدارس نیز گسترش داده شود، به طوری که اتاقهای مرجع و معلمان رابطی که در مدارس با این موضوع اختصاص داده میشوند، افزایش یابد.
حسینی ادامه داد: امید است که نتایج تصمیمات و خدمات ارائه شده به این موضوع منجر شود که طیف دانش آموزان بین هوش ۷۰ تا ۸۴ از حلقه نظام برنامه ریزی و آموزش دور نمانند.
نظر شما