به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، کارگاه تخصصی «جایگاه تجربه در روایت فیلمهای انیمیشن» با تدریس «یان جوئت» کارگردان انیمیشن کوتاه از کشور فرانسه، ظهر امروز ۲۹ مهر و در سومین روز برپایی سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به صورت برخط برگزار شد.
یان جوئت در ابتدای این کارگاه گفت: «کارخانه» اولین فیلم کوتاه من است، زمانی که برای بازیهای ویدیویی ایبیسافت کار میکردم آن را کارگردانی کردم. ایده فیلمی که نوشتم و کارگردانی کردم ضدکاپیتالیسم بود و این فیلم در شرایطی در کمپانی بزرگ بازیهای ویدیویی ایبیسافت ساخته شد که بسیار بامزه و از طرفی کنایه آمیز است.
وی ادامه داد: بسیار لذت بردم که در یک کمپانی بزرگ که اهرم کاپیتالیسم است، از پول و وسایل و استعدادهایشان استفاده کنم تا همان کمپانی را نقد کنم.
این کارگردان گفت: چیزی که برای من بسیار حائز اهمیت بود، استفاده از یک موسیقی متناسب با ریتم فیلم بود. میخواستم با چند موزیسین کار کنم، آنها در ابتدای کار همزمان با ما که بر روی تصاویر کار میکردیم شروع به ساخت موسیقی کردند که این کار در فیلمسازی بسیار غیرمعمول است زیرا معمولاً زمانی که کار بر روی تصویر تمام شده، کار روی موسیقی آغاز میشود.
جوئت با اشاره به فیلم کوتاه «کارخانه» عنوان کرد: به جرأت میگویم که این فیلم کوتاه، واقعا برای کودکان ساخته شده و برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان ایران مناسب است.
وی افزود: امر تجربهگرایی در سینمای انیمیشن برای من بسیار منحصر بفرد است. تجربههای سینمایی از جنسی است که نه در موسیقی، نه در اجرای تئاتر و نه در هیچ کتابی وجود ندارد و فقط و فقط در مدیوم فیلم میتوان مشاهدهاش کرد.
جوئت در بخش دیگری از سخنانش در این کارگاه با اشاره به موسیقی انیمیشن «نمایش پری دریایی» تصریح کرد: موزیسین من اهل اوکراین است. او سه نسخه از موسیقیمتن فیلم را برایم فرستاد و من یکی را نهایی کردم. تابهحال او را از نزدیک ملاقات نکردهام اما میدانم آدم صبوری است زیرا هربار که موسیقی برای من ارسال میکرد و من نمیپسندیدم، باحوصله آن را تغییر میداد و درنهایت به این ورژن رسیدیم. این فیلم تنها یک جایزه در برزیل برنده شده که آن هم برای موسیقی بوده است.
وی ادامه داد: انیماتور خوبی در کنارم داشتم. فلشبکهایی هم در فیلم دیده میشود، که در واقع تجربهام از «عروسک بنی»، به من در ساخت این فلش بکها کمک کرد. شاید باید فلشبکهای بیشتری از دریا میساختم زیرا ایده اصلی در واقع این بود که شما باید به دریای بسیار کثیف فرار کنید و داشتن فلشبک از دریا میتوانست خیلی کمک کننده باشد. در تدوین هم ایده اصلی ایجاد کنتراست بین رویای ماهی از پری دریایی و واقعیت حضور وی در صحرا، بود.
این کارگاه با ادامه بحث روی اهمیت «تجربه» در انیمیشن به پایان رسید، و در انتها، نشست پرسش و پاسخ کارگاه به صورت برخط برگزار شد.
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شیوه مجازی و به دبیری علیرضا تابش برگزار است.
نظر شما