توقف صید ترال و تحقق آرزوی صیادان سواحل مکران

چابهار- ایرنا- صید به روش کف‌روب مشهور به ترال در آب‌های سواحل مکران به منظور حفظ ذخیره آبزیان با تلاش رسانه‌ها، مسوولان کشوری و نمایندگان مجلس به مدت ۲ سال متوقف و موجب شادمانی و رضایت‌مندی ساحل نشینان و تحقق آرزوی دیرینه صیادان شد.

به گزارش ایرنا کشتی های ترال به صورت کف روب در کف دریا اقدام به صید و در واقع جارو کردن تمامی موجودات آبزی و دریایی می کنند. با این روش کشتی های ترال علاوه بر ماهی‌های غیرخوراکی هر نوع ماهی و آبزی دیگر را صید می کنند به طوری که در سال های اخیر به شدت ماهی در دریا کم شده و بیشتر صیادان هزینه های خود را نمی توانند تامین کنند.

با وجود اینکه مسوولان شیلات ایران به ویژه مدیران اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان بارها اعلام کرده اند که صید و صیادی بوسیله این کشتی ها ضرری ندارد زیرا این کشتی ها صیدماهیان غیرخوراکی و غیر حلال را انجام می دهند و هیچ ضرری برای صید قایق و لنج ها ندارند، کشتی های ترال در عمق بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری ماهی های غیرماکول را صید می کنند و این ماهی ها در ایران هیچ استفاده ای ندارند.

صید کشتی های ترال کاملا متفاوت است و این کشتی ها گونه های ماهی مهاجر نظیر مرکب، سلطان ابراهیم، یال اسبی، حسول و غیره را صید می کنند که چنانچه استحصال نشوند به راحتی از محدوده آب های ساحلی ایران خارج شده و به دیگر کشورها از جمله عمان و پاکستان مهاجرت می کنند.

کشتی های ترال در فاصله ۱۰ تا ۱۲ مایلی ساحل به صید ماهی مشغول هستند.

به گفته مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان این کشتی ها اکثرا ایرانی و دارای مجوز از سازمان شیلات ایران هستند و هیچ گاه حق تجاوز به ساحل را ندارند.

محمد شهلی‌بر افزود: لنج ها و قایق های چابهار و کنارک توانایی صید این نوع ماهی ها را ندارند و معمولا قایق ها در محدوده کمتر از ۱۲ مایل دریا اقدام به صید می کنند. صید کشتی های ترال برای ایران ارزآور است و ضرری برای صیادان و دریا ندارند. 

همه این توضیحات مدیران شیلات در رده های مختلف در طول ۳۰ سال گذشته صیادان را قانع نکرده و حتی برخی افراد محلی و صیادان شاهد صید در فاصله کمتر از پنج مایلی بودند که این خود آزار دهنده بود و علاوه بر صید ماهیان تعریف شده برای آنان هر نوع ماهی دیگر را نیز صید می کردند.

صیادان چابهاری صید کشتی های ترال را عامل نابودی صید و صیادی در سواحل مکران می دانند و معتقدند که این کشتی ها ذخایر دریایی را در نزدیکی های سواحل نابود می کنند.

قاسم میرزایی با ابراز خوشحالی از متوقف کردن فعالیت صید ترال تاکید کرد: نه فقط ۲ سال بلکه باید برای همیشه صید ترال در دریای عمان متوقف شود و حتی نباید برای یک کشتی در این منطقه مجوز صید صادر شود.

نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهاردر مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طول هشت ماه گذشته پیگیریهای زیادی برای توقف صید ترال در سطح محلی، استانی و ملی انجام شده است که در نهایت با پیگیری هایی که در فراکسیون محیط زیست انجام شد وزارت جهاد کشاورزی و شیلات ایران موافقت کردند صید ترال را به مدت ۲ سال ممنوع کنند.

معین‌الدین سعیدی بیان کرد: مطالبات صیادان و مردم همواره در سفرهای مسوولان مختلف و نمایندگان مجلس مطرح می شد و حتی طرح سئوالی از وزارت جهاد کشاورزی و شیلات ایران با امضا  ۱۵ نفر از نمایندگان ارائه شد که خوشبختانه تمام این پیگیریها منجر به ممنوعیت صید ترال شد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان پیش از این به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فعالیت شناورهای صید صنعتی یا به نوعی کشتی های مشهور به ترال با تعداد ۶۳ فروند در کل کشور از اوایل دهه ۷۰ شمسی آغاز شده و با توجه به کاهش میزان ذخایر آبزیان در سال‌های بعد و بر اساس تصمیمات سازمان شیلات ایران در راستای مدیریت صید و حفاظت و بازسازی ذخایر، نسبت به کاهش شناورها بصورت تدریجی اقدام شده به طوریکه در سالجاری فقط برای هشت فروند کشتی ترال اجازه نامه صید از سوی معاونت صید سازمان شیلات ایران صادر شده و هم اینک در محدوده دریای عمان از این تعداد فقط سه کشتی کار صید به روش ترال را انجام میدهند.

محمد شهلی‌بر گفت: کشتی‌های صنعتی (ترال) هر کدام ۵۰۰ تن ماهی از نوع ماهیان حرام گوشت شامل یال اسبی و ماهی مرکب برای صادرات و ماهیان حسون و سلطان ابراهیم برای بازارهای داخلی صید می‌کنند، هر فروند کشتی موجود ۳۰ نفر اشتغال داشته و در هر فصل ۴.۵ ماهه نیمه اول سال هر کدام حدود ۵۰۰ هزار دلار ارزآوری است.

وی ادامه داد: کشتی‌های صید صنعتی ترال به عنوان نخستین ناوگان صید صنعتی در کشور جهت صادرات برای اتحادیه اروپا و کشورهای پیشرفته با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت بانک‌های عامل ایجاد شده‌اند و در دریای عمان با صید گونه‌های مختلف که امکان استحصال این گونه ماهیان برای شناورهای سنتی و کوچک امکان پذیر نیست، مشغول هستند.

وی گفت: سواحل مکران دارای بنادر متعدد تجاری و صید و صیادی است بطوری که ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل «تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، بریس، چابهار، گواتر، جد، تنگ و پسابندر» در حوزه شهرستان های چابهار، دشتیاری و کنارک در زمینه صید و صیادی فعال هستند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکهزار و ۲۲۸ صیاد به وسیله  ۱۹۱ فروند قایق فایبرگلاس، ۸۰ فروند قایق چوبی، ۶۹ فروند لنج یخی و ۵۷ فروند لنج سردخانه دار در بندر بریس مشغول فعالیت های صید وصیادی هستند.

وی ادامه داد: استفاده مناسب از ظرفیت ها و توانمندی ها به ویژه ذخایر خدادادی دریا می تواند روز به روز بر رونق اقتصاد خانوار و ایجاد اشتغال پایدار تاثیر مهمی بگذارد.

به گزارش ایرنا، چابهار، کنارک ودشتیاری در محدوده سواحل مکران به آب های اقیانوس هند متصل هستند و موقعیت مناسبی برای آبزی پروری دارند. وجود نعمت های فراوان خدادادی و ظرفیت های بسیار اشتغال دریا محور در سواحل چابهار و کنارک توانسته هزاران نفر را در بخش شیلات مشغول به کار کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha