به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه یزد، حجتالاسلام حسین ملانوری در جلسه اعضای ستاد ملی و استانی همکاریهای آموزش و پرورش و حوزههای علمیه با نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه یزد افزود: این طرح بر اساس سند تحول بنیادین اجرا شده و حوزه با استخراج و گزینش ۲۲ شاخص از بین آنها و تعیین ۱۰ بخش اصلی و اساسی و ۱۲ شاخص فرعی آنها را در سطح مدارس زیر پوشش با عنوان مدارس امین اجرا میکند.
وی ادامه داد: اجرای این طرح در استان یزد سالانه نزدیک به حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گرچه در نگاه اول رقم زیادی به نظر می رسد اما سرمایه گذاری بسیار ارزشمندی در زمینه پرورش نیروی طراز انقلاب اسلامی است و انتظار می رود از ظرفیت معادن و صنایع، موقوفات و علما در این زمینه استفاده شود.
این مسوول با اشاره به اهمیت حضور حوزه در آموزش و پرورش اظهار داشت: انقلاب کردیم که اسلام حاکم شود، نظامی سرپا کردیم که مردم تربیت اخلاقی و دینی شوند و اگر این امر محقق نشود و نیروی انسانی خوب تربیت نشود، تمام پیشرفتهایی که در کشور محقق می شود را دو دستی تقدیم بیگانگان می کند.
ملانوری ادامه داد: حوزه علمیه تربیت نفوس انسانی و تهذیب مردم را وظیفه ذاتی خود می داند بر همین اساس در طرح آمایش حوزه، کارویژه حوزه و روحانیت تعریف و ۲۰۰ کارویژه در کشور ایجاد شده که ۷۰ کارویژه اجتماعی بیرون از حوزه و ۶۰ مورد آن تبلیغی است.
تدوین برنامه پنج ساله
همچنین دبیر ستاد همکاریهای حوزه و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ورود حوزه به برنامههای آموزش و پرورش از تدوین کتب درسی تا تربیت نیروی انسانی خبر داد و گفت: بر این اساس یک برنامه پنج ساله تدوین شده و به مرحله اجرا درآمده است.
علیرضا حاجیان زاده افزود: اکنون در شرایطی قرار داریم که از طرفی آموزش و پرورش برای تحقق سند تحول بنیادین نیاز به شرکای فرهنگی دارد تا با تمام ظرفیت به میدان بیایند و مسئله تعلیم و تربیت را به درستی محقق کنند و حوزه علمیه یکی از شرکای مهم به شمار می رود و از طرف دیگر، ورود به عرصه تعلیم و تربیت و برنامه های فرهنگی سایر دستگاهها از جمله آموزش و پرورش، برای حوزه های علمیه یک برنامه مهم و جدی است.
وی عنوان کرد: در این راستا طرح آمایشی در حوزه تهیه شده و بیش از ۲۰۰ دستگاه هدف مورد بررسی قرار گرفته اند که به مرور با آنها تفاهمنامههایی امضا خواهد شد و آموزش و پرورش اولین دستگاهی است که به خوبی این ارتباط با آن برقرار شده است.
مشاور عالی حوزه های علمیه یادآور شد: تعامل بین آموزش و پرورش بیش از یک دهه است که برقرار شده اما پیش از این ارتباطات پراکنده و تنها در قالب اقامه نماز جماعت و برخی برنامه های مناسبتی بود اما اکنون شکل و ساختار کاملی دارد و حوزه در قالب یک برنامه جامع در کل ساختار و شاخ و برگ آموزش و پرورش وارد کرده است.
حاجیان زاده ادامه داد: حوزه اکنون در نظام تدوین و برنامه ریزی کتب درسی به شکل رسمی ورود کرده و در طرحهای مشترک پژوهشی نیز فعال است و تاکنون برنامه های مشترک بسیاری بین آموزش و پرورش و حوزه های علمیه اجرا شده که از جمله آنها می توان به راه اندازی مرکز پژوهش و اتاقهای فکر مشترک اشاره کرد.
ضرورت تقویت تربیت دینی
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد هم گفت: هزینه کردن در مسیر تقویت دینی و بیدار کردن فطرت خدایی انسانها در واقع نوعی سرمایهگذاری است و مسئولان به این مهم اهتمام داشته باشند.
آیت الله محمدرضا ناصری یزدی با ابراز خرسندی از مشارکت و هماهنگی و همکاری بین آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، اظهار داشت: این اتفاق خوب، موضوع بسیار مهمی است که باید از مدتها قبل اتفاق میافتاد زیرا دشمنان از مدتها پیش انواع هجمههای خود را در بین اقشار مختلف به ویژه دانشآموزان آغاز کردهاند.
وی افزود: لازم است در مقابل همه توطئههایی که دشمن میکند و تبلیغات عجیبی که در رسانههای وابسته به خود برای عقب نگاه داشتن کشور در زمینههای مختلف علمی، پژوهشی، دینی و اعتقادی انجام میدهد، سرمایه گذاری انجام شود و مسئولان بدانند که هزینه برای تقویت تربیت دینی و بیدار کردن فطرت خدایی انسانها از بهترین موارد سرمایه گذاری است.
امام جمعه یزد بیان کرد: مسئله فرهنگی به ویژه فرهنگ دینی و اعتقادی و رشد دادن روحیه خدایی در مردم کار بزرگی است و هدایت انسانها به سوی کمال و بیرون بردن انسان از منجلاب و رشد دادن آن، هدف اصلی زندگی است و اگر به سرمایه گذاری در این زمینه اهمیت داده شود و یک دهم هزینه هایی که در دانشگاهها و مدارس و ... میشود را به تربیت دینی و خدایی اختصاص دهند، سعادت انسان رقم میخورد.
ناصری تاکید کرد: در شرایطی که صهیونیستها و ملحدان دنیا هم و غمشان این است که انسان را از تعالی و خوی انسانی خود دور کنند و وحشیگری را در دنیا رقم میزنند، اهتمام ما باید زنده کردن فطرت خدایی در میان انسانها به ویژه کودکان باشد و شرایطی را فراهم کنیم که کودکان ما از ابتدا به جای آشنایی با موسیقی و ستارههای سینمایی دنیا، با احکام دین، ائمه اطهار (ع) و علمای دین آشنا شوند.
حمایت دولت از طرح امین
استاندار یزد نیز گفت: از اجرای طرح امین در مدارس استان حمایت میکنیم زیرا اجرای این طرح، اطمینانبخشی نسبت به تربیت دینی بهتر نسل آینده ایجاد میکند.
محمدعلی طالبی افزود: در جلسات مختلف با دیدگاههای ایشان در حوزه آموزش و پرورش آشنا شدم و این دیدگاهها و عمل به راهبردهای ایشان را بسیار مفید برای نظام تعلیم و تربیت کشور می دانم و همیشه معتقدم جدای از همکاری، بحث حوزه و مدرسه باید از این شخصیتهای ارزشمند برای ارتقا جایگاه تعلیم و تربیت استفاده کند.
وی ادامه داد: همکاری خوبی بین حوزه و مدرسه شکل گرفته و از حضور و دغدغه آیت الله اعرافی در اجرای طرحهای فرهنگی می توان به مفید بودن طرح مدارس امین واقف شد ضمن اینکه نیروهای خوش فکری در این طرح فعال شده اند و می توان اطمینان بیشتری به تربیت دینی بهتر نسل آینده پیدا کرد.
استاندار یزد عنوان کرد: وظیفه خود می دانیم از منابع استانی به اجرای کامل این طرح کمک کنیم و گرچه منابع کم و درخواستها بسیار است اما به نظر میرسد آموزش و پرورش بسیار حائز اهمیت و دارای اولویت است.
طالبی با مطلوب ارزیابی کردن طرح امین ادامه داد: برخی گزارشها از مواردی از نارضایتی در زمینه تعامل روحانی مستقر در مدارس با معلمان خبر میدهد که لازم است برای اجرای مطلوب این طرح، روی انتخاب مبلغ اعزامی به مدارس، حساسیت ویژه ای وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم که سطح کار حفظ شود و هرکس اعلام آمادگی کرد، به راحتی نتواند در مدارس حضور پیدا کند بلکه باید ملاک ها و معیارهایی برای گزینش افراد وجود داشته باشد تا بتوانند در تعامل با معلمان موثر واقع شوند و نتیجه مطلوب آن را بر تربیت دانش آموزان شاهد باشیم.
استان یزد ۲۵۰ هزار دانش آموز دارد.
نظر شما