انتخابات دانش آموزی در واقع تمرین دموکراسی و فرصتی برای تربیت اجتماعی دانش آموزان در مدارس است تا بستر مشارکت آنان در عرصه های مختلف درآینده ای نه چندان دور فراهم شود.
شورای دانش آموزی گامی در جهت تمرین مشارکت اجتماعی و استفاده از توانمندی ها و زمینه ای برای ایجاد و تقویت روحیه مشارکت پذیری آنان به شمار می رود.
در طول ۱۰ روزگذشته، دانشآموزان از پایه سوم ابتدایی به بعد به عنوان کاندیدا و هم به عنوان رای دهنده به منظور انتخاب اعضای شورای دانش آموزی مدرسه، درفضای مجازی و شبکه شاد هر مدرسه تبلیغات گسترده ای درخصوص این انتخابات داشتند.
با توجه به شیوع ویروس کرونا، دانشآموزان بیشتر وقت خود را در خانه به سر می برند و طبیعی است که برنامههایی برای نشاط آنان به بهترین شکل ممکن دنبال شود.
دراین چارچوب میتوان از انتخابات شورای دانشآموزی یاد کرد که کاندیدا شدن، مشارکت کردن و طرح مباحث علمی، شعارهای دانشآموزی و شیوه تبلیغ و گفتمان دانشآموزان در فضای مجازی به خوبی این شور و هیجان مفید را ایجادمیکند.
یکی از جلوههای زیبای انتخابات دانشآموزی شعارها، صحبت ها، نظرها و برنامه های متنوع و جذابی است که دانش آموزان در ایام انتخابات مطرح می کند.
این فرآیند تربیتی در ایجاد روحیه اعتماد به نفس و روح مشارکت جویی دانش آموزان نقش بسزایی دارد.
هزاران دانش آموز پایه سوم ابتدایی تا دوازدهم در انتخابات شوراهای دانش آموزی شرکت می کنند تا در سرنوشت خود مشارکت کنند.
بیست و دومین دوره انتخابات شورای دانش آموزی امروز سه شنبه ششم آبان ماه در مدارس کشور و استان البرز از طریق فضای مجازی و اپلیکیشن در بستر شبکه شاد در حال برگزاری است.
امسال نیز دانش آموزان البرز همانند سایراستان ها به پای صندوق های رای الکترونیکی می روند تا اعضای شورای دانش آموزی مدرسه خود را انتخاب کنند.
پویایی مدارس
رییس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش استان البرزدر این زمینه گفت: هرساله انتخابات شوراهای دانش آموزی درمدارس پویایی و حرکت سازنده اجتماعی را درنهاد مدرسه رقم می زند.
جواد محمدی تحقق تربیت اجتماعی را هدفی مهم در نظام تعلیم و تربیت و سند تحول دانست و اظهارداشت: شورای دانشآموزی مدرسه، شهرستان، استان و به تبع آن مجلس دانش آموزی کشور حرکتی در تداوم دست یافتن به اهدافی است که در قانون اساسی ما پیش بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: مدیران ما باید به شورای دانش آموزی به عنوان شورایی پایه ای در سطح کشور نگاه کنند که در یک فرآیند تمرین و تکرار فرزندان ایران را برای حضور درعرصه های خطیر بر اساس شیوه های مناسب آماده می کند.
وی با اشاره به اینکه شورای دانش آموزی متعلق به همه دانش آموزان با سلایق متعدد و مختلف است، یادآورشد: این شورا به دانش آموزان ورزشکار و ورزش دوست، پژوهنده و پژوهشگر، هنرمند و اهل ذوق، نقاد و پرسشگر و در یک کلام به همه دانش آموزان مدرسه با نگاههای مختلف اختصاص دارد.
وی تصریح کرد: شورای دانش آموزی رویکردهای متفاوتی دارد که فرصت حضور دانش آموزان دراین عرصه در قالب انتخابات شورای دانش آموزی در همه مدارس بوجود آمده است تا پویایی، صدای قوی و نقش موثرآن درمدارس شنیده و دیده شود.
رییس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش استان البرز، شورای دانش آموزی را نهادی مهم و موثر در تصمیم سازی و تصمیم گیری برای تقویت فعالیتهای علمی، فرهنگی و تربیتی مدرسه برشمرد و افزود: باید در مدرسه روند تکامل و تقویتجایگاه شورای مدرسه مورد نظر و توجه مدیران مدارس قرار گیرد و زمینه گسترش دایره تاثیرگذاری شورا در امور مختلف مدرسه برابر با اهداف و دستورالعملهای شورای دانشآموزی مدرسه بیش از قبل فراهم شود.
بازوی توانمند
مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج نیز گفت: شوراهای دانش آموزی به عنوان بازوی توانمند برای مدیران مدرسه است که باید ازآن استفاده بهینه کرد.
مراد مالمیربیان داشت: شورای دانش آموزی گامی برای تمرین مشارکت اجتماعی واستفاده از توانمندی ها و زمینه ای برای ایجاد و تقویت روحیه مشارکت پذیری آنان به شمار می رود.
وی با بیان اینکه دربیست و دومین دوره انتخابات این شوراها، دانش آموزان پایه سوم ابتدایی تا دوازدهم شرکت می کنند، خاطرنشان کرد: شورای هر مدرسه براساس تعداد دانش آموز، پنج تا ۱۱ عضو اصلی و علی البدل دارد.
وی تصریح کرد: برگزاری این انتخابات درکنار آموزش تصمیم گیری به کودکان و نوجوانان با شرایط، قوانین و رعایت اخلاق انتخاباتی در جامعه نیز آشنایی پیدا می کنند.
مالمیربا اشاره به اینکه مدیران باید پذیرای همکاری های شوراهای دانش آموزی در مدرسه باشند، اضافه کرد: شورای دانش آموزی یک دارایی در مدرسه است که می توانند با هم افزایی مثبت در بین دانش آموزان، کمک قابل توجهی به مسوولان مدرسه کنند.
وی به اهمیت تشکیل شوراهای دانش آموزی و تاثیر این شوراها بر رشد شخصیتی دانش آموزان پرداخت و اظهارداشت: شوراهای دانش آموزی مصداق اهمیت دادن به قشر نوجوان و جوان و امکان فرصتی برای انجام وظایف و بیان نظرات آنها است.
مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج افزود: تشکیل این شوراها، جریان جوان باوری و مشارکت عمومی در سطح جامعه و در اداره امور مدرسه است که اگر به باور قلبی تبدیل شود می تواند ضمن ایجاد پویایی در آموزش و پرورش، مشکلات سیستم آموزش و پرورش را به مرور حل کند.
وی ادامه داد: دانش آموزان با حضور گسترده خود در انتخابات شورای دانش آموزی می توانند نمایندگان خود را انتخاب کنند که این موضوع تمرینی برای آینده است که مسوولیت ها را به خوبی در میان افراد توزیع کنند.
مالمیر ، مسوولیت پذیری، صبوربودن، مغرورنبودن را از جمله ویژگی های افراد منتخب و شایسته درانتخابات شورای دانش آموزی ذکرکرد و افزود: این افراد در واقع دفاع از حقوق خود و دیگران را در فضای مدرسه با عضویت در شورای دانش آموزی یاد می گیرند.
وی تاکید کرد: رعایت اصول اخلاقی در جریان برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی یکی از الزامات است که در واقع تمرین اخلاق مداری را در بین نسل آینده ساز ترویج می کند.
فرصت طلایی
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزهم در این زمینه گفت: اگر شوراهای دانش آموزی و ارزش قرار گرفتن درون تشکیلات آموزش و پرورش را فرصت های طلایی قلمداد کنیم ، نتیجه و اثر تربیتی آن را در کتاب های درسی و فعالیت های گروهی و فضاهای غیررسمی خواهیم دید که تاثیر آن بیشتر از دروس رسمی است.
فرشته فهمیده افزود: داوطلب شدن دانش آموزان ۱۰ روز قبل ازانتخابات، تبلیغات داوطلب در مدرسه، برگزاری انتخابات، اعلام نتایج، تشکیل شورا و انجمن های مربوطه فرایند برگزاری انتخابات دانش آموزی مدارس است.
وی بیان داشت : پس از انتخاب اعضای اصلی شورای دانش آموزی، یک نفر از هر مدرسه انتخاب و به شورای منطقه راه می یابد.
وی خاطرنشان کرد: نتیجه نهایی شوراهای دانش آموزی، مجلس دانش آموزی است که این مجلس هر ۲ سال یکبار با حضور منتخبان شوراهای دانش آموزی کشور برگزار می شود.
وی یادآورشد: شورای دانش آموزی تمرین مسوولیت پذیری و مشارکت جویی دانش آموزان در امور مدرسه و نمونه ای از تمرین دموکراسی است که به دانش آموزان نحوه معاملات، خوب انتخاب کردن، مهارت شوراها و چگونگی گفت وگو کردن و پذیرش انتقاد را آموزش می دهد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرز ادامه داد: شورای دانش آموزی فرصتی مناسب برای مشارکت عملی دانش آموزان در توسعه و تقویت فعالیت های وزشی ، تربیتی ، فرهنگی، هنری و... مدارس است.
وی از تحکیم و تعمیق ارزش ها و باورهای دینی به خصوص آموزه های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان، ارج نهادن به شخصیت و کرامت دانش آموزان، تقویت خود باوری و اعتماد به نفس در آنان،استفاده از نقطه نظرات دانش آموزان در امور مختلف مدرسه را از اهداف مهم انتخابات شوراهای دانش آموزی درمدارس برشمرد.
فهمیده ، زمینه سازی برای آموزش، ارتقای سطح فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان برای حضور بهتر و موثرتر آنان در همه عرصه های اجتماع،توسعه قدرت تصمیم سازی وبهبود نظام تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان را از دیگراهداف انتخابات شوراهای دانش آموزی عنوان کرد.
اخلاق مداری
مدیرکل آموزش و پرورش البرز تمرین اخلاق مداری و مسئولیت پذیری را از مولفه ها و اهداف انتخابات دانش آموزی دانست و گفت: توجه به این مقوله ها دراولویت قرار گیرد.
سالار قاسمی اظهارداشت: شوراهای دانش آموزی مظهر تمرین دموکراسی، احترام به نظر دیگران و تحمل نظر مخالف در محیطی آرام و دوستانه است.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل این شوراها یکی از برنامه های مهم کشور در حوزه آموزش و پرورش است که در هیچ نقطه ای از جهان همانند آن وجود ندارد.
وی بیان داشت: این شورا ها نمایشی از فصل حضور دانش آموزان در برنامه های مدارس و امور مربوط به دانش آموزان را به نمایش می گذارد.
قاسمی تصریح کرد: شوراهای دانش اموزی برای دانش آموزان نقش یک کارگاه آموزشی را دارند که در آن دانش آموزان مسئولیت پذیری، هم زیستی مسالمت آمیز، اعتماد به نفس، صبر، فرهنگ نقادی و نقد مودبانه در کنار فعالیت های آموزشی، اجتماعی و سیاسی را تجربه می کنند.
وی ادامه داد: فرایند برگزاری انتخابات دانش آموزی همانند سایر انتخابات های کشور است تا آینده سازان ایران اسلامی با فضای واقعی مشارکت سیاسی درسرنوشت خود آشنا شوند.
استان البرز ۵۰۰ هزار نفر دانش آموز دارد که حدود ۱۴ هزارنفرآن به عضویت شورا های دانش آموزی مدارس درمی آیند.
نظر شما