سید محسن حمزهلو شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این آمار از طریق شرکت آزادراه ارومیه - تبریز اعلام و البته بخش محدودی از آن نیز توسط راهداری اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه این مقدار اعتبار از محل همان ۱۵ درصد از درآمد عوارضی پل میانگذر هزینه شده، اظهار داشت: طبق آخرین جلسه تصمیم بر آن شد تا از این پس وزارت راه و شهرسازی از محل همان ۱۵ درصد اقدام به نگهداری از پل میانگذر کند.
وی در رابطه با اقدامات انجام شده در این راستا بیان کرد: با یک شرکت مشاور مطرح که در احداث پل نیز نقش داشته، قراردادی برای بررسی وضعیت سلامت پل میانگذر و گزارش آن ظرف ۲ ماه آتی منعقد شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی ادامه داد: ایجاد یک مسیر ارتباطی زیر پل میانگذر نیز در راستای همان اقدامات برای نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه بوده که دیگر نیازی به تردد با جرثقیل نباشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا هیچ اطلاعی از میزان درآمدزایی عوارضی پل میانگذر که یکی از گرانترین عوارضیهای کشور است، ارائه نمیشود، گفت: این شرکت حسابرس دارد و اینکه کسی در استان اطلاعی از این درآمد زایی ندارد، دلیلش آن نیست که اینجا متولی ندارد بلکه طرف حساب شرکت ساخت توسعه است؛ آمار درآمدزایی این عوارضی محرمانه نیست و شرکت ساخت میتواند آمار لازم را ارائه دهد.
حمزهلو در رابطه با اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر احتمال آسیب دیدن بخشی از پل نیز اظهار داشت: تا زمانی که مشاور اعلام نظر نکند، کسی نمی تواند مدعی آن شود که پل آسیب دیده است؛ آنانی در رابطه با پل میانگدر دریاچه ارومیه اظهار نظر میکنند که در حیطه وظایف آنان نیست.
وی در پاسخ به این سوال که طبق قرارداد شرکت آزاد راه ارومیه- تبریز هر ۶ ماه یکبار باید ارزیابی دقیقی از وضعیت پل میانگذر داشته و نسبت به نگهداری از آن اقدام میکرد و چرا مدیران پیشین و کنونی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجانغربی پیگیر موضوع نبودند، گفت: ما علاقهای به گله نداریم ولی اگر گلایهای هم داشته باشیم باید از شبکههای اجتماعی باشد؛ ما در این استان به اندازه کافی مشکل داریم و نباید در این راستا دغدغه جدیدی ایجاد شود.
وی افزود: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان، رسانهها مطالبه و سوالهای خوبی نداشتند؛ باید رسانهها بر روی راکد ماندن ۲۵ ساله جاده سرو پرداخت کنند و یا اتمام آزاد راه ارومیه- تبریز را پیگیر باشند؛ برخی کارهای اجرایی همکاری تیمی میطلبد و ما در همین راستا به قدرت رسانهها نیاز داریم.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی در رابطه با ممنوعیت ورود عکاسان به زیر پل میانگذر نیز پاسخ داد و اظهار داشت: نه تنها خبرنگاران بلکه هیچ کس دیگری اجازه حضور در زیر پل میانگذر ندارد و این موضوع مختص عکاسان و خبرنگاران نیست؛ وی البته در رابطه با دلیل این تصمیم توضیحی نداد.
لازم به ذکر است که هفته گذشته مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی در گفت و گو با ایرنا و در پاسخ به اینکه چرا تاکنون پیگیر اختصاص بخشی از درآمد این عوارضی برای نگه داری از پل میانگذر دریاچه ارومیه نشده است، بیان کرد: این موضوع را باید راهداری پیگیری و عملی میکرد؛ اما باید شفاف بگویم که تاکنون کسی برای تحقق این موضوع پیش قدم نشده است.
پیشتر نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانغربی با اشاره به اختصاص نیافتن بخشی از عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه به نگهداری از این پل گفت: این بخش باید تا پایان آبان ماه جاری تعیین تکلیف شود.
معاون استاندار گفته بود که شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه تعهد کرده که تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد که متاسفانه با گذشت نزدیک به ۱۲ سال از این قرارداد، هنوز نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه هیچ اقدامی نشده است.
آیدین رحمانی با بیان اینکه براساس درآمد از عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه، شرکت طرف قرارداد مکلف به نگهداری از پل است، گفت: اگر تا یک ماه دیگر این موضوع تعیین تکلیف نشود، به همراه دادستانی وارد عمل شده و عوارضی این مسیر را پلمب خواهیم کرد.
البته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان نیز اعلام کرده که طبق دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت آزاد راه تبریز - ارومیه موظف به تعمیر و نگهداری از پل میانگذر است و راهداری هیچ مسوولیتی ندارد.
فرهاد سرخوش رییس دفتر استانهای ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه اقدامی برای نگهداری از پل میانگذر نشده است، مدعی شده بود که محل اتصال پل به خاکریز احتمال آسیب دیدگی دارد.
پل شهید کلانتری طولانیترین پل ساختهشده در ایران (سه برابر طولانیترین پل پیشین) به طول یکهزار و ۷۰۹ است که بر روی دریاچهٔ ارومیه ساخته شدهاست و فاصلهٔ میان ۲ شهر تبریز - ارومیه را به ۱۳۵ کیلومتر کاهش دادهاست.
نظر شما