فرهنگ‌سازی مهمترین راهکار برای مهار کرونا است

همدان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: راه درمان بیماری کووید ۱۹، افزایش کادر درمان و تخت بیمارستانی نیست بلکه باید با توسعه فرهنگ در جامعه ویروس کرونا را مهار و کنترل کنیم.

به گزارش ایرنا، رشید حیدری مقدم روز یکشنبه در ستاد مبارزه با کرونا به صورت ویدئو کنفرانس با فرمانداران استان افزود: برگزار شد، بحران کرونا یک بحران فرهنگی است و در راستای فرهنگ‌سازی در مهار کرونا از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی مانند ائمه جمعه، افراد صاحب نفوذ و معتمدان که سرمایه های اجتماعی جامعه هستند، باید بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه راهکار ما جنگیدن با کرونا در بیمارستان‌ها نیست، اظهار داشت: برای حل بحران اجتماعی در سلامت کشور و کاهش ورودی بیمارستان‌ها، باید با کمک جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی دنبال راه حل باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان از شناسایی ۶ هزار و ۵۲۲ مورد کرونای مثبت از ابتدای شیوع کرونا در این استان در بیماران بستری در بیمارستان‌ها و ۱۰ هزار و ۲۰ نفر هم در بیماران سرپایی خبر داد.

وی عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ بیمار بستری و ۱۳۸ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

حیدری مقدم با ابراز نگرانی از روند تصاعدی ابتلا به بیماری کرونا، اظهار داشت: تاکنون ۸۷۹ نفر در استان جان خود را از دست دادند که در موج اول حداکثر بیمار بستری در بیمارستان های استان  ۴۰۰ و در موج دوم ۶۱۲ و در موج سوم از هزار نفر هم عبور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر روند بیماری کنترل نشود، کادر درمان و تخت‌های بیمارستانی جوابگو نیست، ادامه داد: در ۷۲ ساعت گذشته، سه بخش ۲۵ نفره در بیمارستان بعثت و قلب اضافه کردیم و به سرعت باید بیمارستان شهید قدوسی نهاوند را در این شرایط فعال کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه در شرایط کنونی ویروس مسری‌تر و مرگبارتر است افزود: در پیک اول بیماری، چهار فوتی در روز، در پیک دوم هشت نفر و امروز به ۱۵ نفر رسیده است که با افزایش تصاعدی فوتی‌ها، نگران از دست دادن کادر درمان هستیم.

حیدری مقدم از ابتلای هزار و ۶۶۰ نفر از کادر درمان به کرونا خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر روند ابتلای بیماری به این سرعت پیش رود و با افزایش ۳۰ درصدی بیماران، خلع سلاح و ناتوان از درمان می‌شویم.

وی با اشاره به مقاله منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی گفت: رعایت فاصله فیزیکی حتی مهم‌تر از استفاده از ماسک است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد جمعیت پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، عنوان کرد: نگرانی ما از جمعیت شهری است که ۷۰ درصد بستری‌ها را تشکیل می‌دهد و گویای این واقعیت است که شانس آلودگی در مناطق با تراکم جمعیت بیشتر است. 

 حیدری مقدم، ۹۰ درصد موارد ابتلا را در رعایت نکردن فاصله فیزیکی دانست و توصیه کرد: با فرهنگ سازی و کاهش ترددها در بستر دولت الکترونیک، تا حد امکان کارهای بانکی از داخل منزل مدیریت شود.

وی از برقراری تفاهم‌نامه بین سپاه و وزارت بهداشت خبر داد و ابراز امیدواری کرد: استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بسیج و سپاه در سراسر کشور در کنترل بیماری کمک شایانی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان افزود: بیماری در زمان کوتاه قابل کنترل نیست مگر اینکه با برنامه‌ریزی پیوسته و نقشه خاص هر لحظه آنرا رصد کنیم.

حیدری مقدم با توصیه به تداوم دورکاری و کاهش پرسنل ادارات ادامه داد: در نقاطی با تراکم جمعیتی بالا مانند پاساژها، فردی به عنوان رابط فاصله‌گذاری اجتماعی، این مهم را به مردم تذکر دهد.

وی کنترل مستمر و متداول در مراسم‌های تدفین با حداکثر ۱۰ نفر شرکت کننده، نظارت بر تهویه مناسب در دستگاه‌های دولتی و سرو بیرون بر غذا در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها را از عوامل موثر در کاهش روند بیماری دانست و از برگزاری عروسی‌ها به شکل زیرزمینی ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۱ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۷۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۳۸۹ نفر از آنها بستری شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha