تفاوت دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در روش‌های دیپلماتیک است

تهران- ایرنا- «فریدون مجلسی» کارشناس روابط بین‌الملل درباره انتخابات آمریکا اظهار داشت: با پیگیری روند رقابت‌های این کشور و با توجه به ناکامی‌های ترامپ و بی‌لیاقتی او برای رهبری کشوری چون آمریکا، بایدن را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانم و فکر می کنم ۴ تا ۵ کرسی بیشتر هم در سنا نصیب دموکرات‌ها شود. وی همچنین از لوازم تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا در دولت بعدی این کشور سخن گفت.

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به ضعف و ناکامی‌های «دونالد ترامپ» در اداره آمریکا، «جو بایدن» را برنده انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا دانست و کلیات اختلاف میان ایران و آمریکا را غیرقابل حل توصیف کرد. مجلسی با وجود اینکه احتمال جنگ در دولت بایدن را کمتر عنوان کرد اما شرایط انجام مذاکره را با توجه به شرایط ۲ کشور بسیار سخت دانست. مشروح گفت و گوی مجلسی با ایرنا به این شرح است:

ایرنا: پیش‌بینی شما از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترکیب آینده کنگره این کشور و برآیند آن در ارتباط با مسائل مهم برای ایران چیست؟

مجلسی: با پیگیری روند رقابت انتخابات آمریکا و با توجه به شکست های ترامپ و عدم لیاقت او برای رهبری کشوری چون آمریکا، بایدن را برنده انتخابات ریاست جمهوری می دانم و فکر می کنم ۴ تا ۵ کرسی بیشتر هم در سنا نصیب دموکرات‌ها شود. به این ترتیب دولت و کنگره آمریکا در اختیار حزب دموکرات قرار خواهد گرفت. بازگشت آمریکا به برجام فرصتی در اختیار جمهوری اسلامی ایران می گذارد تا در قالب برجام و ۱+۵ با آمریکا تبادل نظر کند.


 
ایرنا: مهمترین عناصر و دستورهای کار دولت جدید آمریکا در قبال مسائل منطقه‌ای و به طور ویژه ایران چه خواهد بود؟

مجلسی: از نظر من با روی کار آمدن جو بایدن نیز تحول آنچنانی در زمینه ارتباط ایران و آمریکا صورت نخواهد گرفت چرا که هر دو کشور بر سر موضوعاتی اختلاف نظر دارند که به شدت روی آنها متعصب اند؛ به عبارت واضح‌تر برخی موضوعاتی که برای جمهوری اسلامی مهم و دارای اولویت است مانند حقوق فلسطین، از نظر آمریکایی‌ها منافی بقای اسرائیل تلقی می شود از این رو  توافق کامل میان دو کشور در صورت تغییرات کلان به وقوع خواهد پیوست و نباید روی آن حساب باز کرد.
از سوی دیگر مزیت روی کار آمدن دولت بایدن برای جمهوری اسلامی این است که خطر حمله نظامی کاسته خواهد شد اما در مورد کاهش تحریم ها تنها هنگامی صورت می گیرد  که توافقی برای تعامل حاصل شود.

ایرنا:در دوره جدید سیاست «فشار حداکثری» چه سمت و سویی خواهد یافت؟

مجلسی: اگر تعاملی صورت نگیرد امکان فشار حداکثری از مواد غذایی و دارویی کاسته و در ممانعت از تجارت دریایی و هوایی تشدید خواهد شد.

ایرنا: برای عبور از تنگناهای مناسبات ایران و آمریکا و تحریم‌ها، چه رویکردی از سوی تهران می‌تواند در برابر سیاست‌های محتمل واشنگتن راهگشا و موثر باشد؟

مجلسی: مسئله فلسطین یکی از موضوعات استراتژیک در اختلاف میان ایران و آمریکا به شمار می‌آید که رسمیت شناختن یا نشناختن بقای اسرائیل در آن بسیار اهمیت دارد. نظر شخصی بنده این است که هرچند مسائل اعراب در باب قدس مرتبط با کشورمان است اما با موضع گیری غیرهوشمندانه در این مناقشات تنها هزینه‌های بیشتری برای رفع اختلافات و تعامل  میان ایران و آمریکا به وجود خواهد آمد. یکی از دیپلماتیک ترین و بهترین راهکارها در این موضوع این است که ایران می تواند به اتفاق کشورهای اسلامی خواهان استقلال فلسطین به پایتختی قدس باشد.

ایرنا:پیش شرط های ایران برای مذاکره با آمریکا و لوازم شکل‌گیری فضای گفت‌وگو در صورت بازگشت دولت جدید واشنگتن به برجام چیست؟

مجلسی: آمریکا چه ترامپ رئیس جمهورش باشد و چه جو بایدن در هر صورت خود را ابر قدرت جهان و دارای ثروت و منابع عظیم اقتصادی می داند از این رو تغییری در ریاست جمهوری آمریکا حاصل نخواهد شد چرا که هردو خود را قدرت برتر در مذاکره تلقی می کنند  آنکه ممکن است سیاست‌ها و روش‌های دیپلماتیک جمهوری‌خواهان و دموکرات ها متفاوت باشد از این رو به گمان آمریکایی ها ایران در شرایطی نیست که پیش شرط بگذارد زیرا فشار و زیان به ایران وارد می شود.

 مذاکرات سیاسی با آمریکا در  ایران یک تصمیم حاکمیتی محسوب می شود از این رو در صورتی  می‌توان به مذاکره با  آمریکا و نتایج آن امیدوار بود که کلیت نظام به این مهم اهتمام ورزند. در غیر این صورت و در صورت هماهنگ نبودن ارکان مختلف در برقراری ارتباط با آمریکا مذاکره و نتیجه مطلوب برای ایران حاصل نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha